/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
omkostninger ved start af murerfirma.?
Fra : solgaard
Vist : 4611 gange
307 point
Dato : 29-07-03 14:36

Hej alle

Da jeg godt kunne tænke mig at starte mit eget murerfirma kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvad det ca. vil koste at starte op selv og hvilket slags firma det vil være klogest at starte altså med hensyn til sikkerhed, forsikring osv.

samt omkostninger ved værktøj, firmabil, forsikringer osv.

Som udgangspunkt havde jeg regnet med mig selv, en arbejdsmand og muligvis en lærling.

Gerne egne erfaringer.!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : mic_mo

Dato : 29-07-03 15:07

Det vil komme til at koste dig cirka 600.000... Og istedet for at købe firmabiler skal du lease dem det er billigere ilængden.. De 600.000 er start kapital... Ved at få en lærling får du tilskud fra staten og derved "tjene" penge ved at du næsten har gratis arbejdskraft... De betaler omkring 95% af lærlingens løn ifølge overenskomsten..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 29-07-03 15:19

Tak for svaret.!

skal man så oven i det have en kassekredit på et par hundrede tusind til materialer osv. (regner med at opkræve ratebetaling ved et Større byggeri som F.eks et helt hus. sokkel, indermurer, facade osv.)

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 20:01

Det er altid godt med ratebetaling, og det er som regel de mest storskydende som ikke betaler. Bare lige et råd med på vejen.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : norberth

Modtaget 307 point
Dato : 26-08-03 21:29

Hej

Synes lige jeg vil komme med en kommentar!

600.000 er måske et rigtigt tal, men sådan behøver det altså ikke at være.

Alt efter hvilken størrelse virksomhed du ønsker! Jeg vil helt klart anbefale dig at starte i det små UDEN medarbejere! I første omgang gælder det om at du skal have noget arbejde ind og du skal altid huske på at jo flere omkostninger du har jo flere penge skal du have ind flør du selv kan få løn!

Som udgangs er der 2 muligheder for valg af virksomhedstype. Du kan vælge at stifte et selskab som koster dig 128.000 i likviditet her og nu eller at starte som enkeltmandvirksomhed som er gratis!

Det er fordele og ulemper ved begge modeller, den største forskel er sikkerhedsstillerser! ved en enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt, hvis virksomheden går konkurs eller hvis nogen sagsøger dig pga. byggefejl. Derimod hvis der et selskab hæfter du kun med selskabskapitalen (125.000)

Hertil skal du selvfølgelig købe værktøj, bil mv.

Alt dette kan købes brugt eller leases, på den måde spare du en masse penge i starten, hvor det er altid er lidt hårdt at komme igang. og jo du har logsåå brug for en kassekredit til at klare driften....

MEN vær godt forberedt inden du går i banken, kontakt en rådgiver evt. startvirksomhed.dk eller kontakt en revisor!

håber at jeg har givet lidt brugbart info, ønsker du mere konkret information er du velkommen til at skrive til mig info@gray.dk

Med venlig hilsen

Jesper Gray
revisor

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 07-09-03 12:10

Tak for svaret norberth.