/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk
Fra : maya123
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 04-01-02 08:06

Hejsa
Jeg har en ældre pc, Pentium ll Celeron på 2 GB, det er jo alt for lidt
Lidt oplysninger : Processor = Intel Celeron 301 MHZ
System = ISA (16 bit) PCI (32 bit)
USB, AGP (32bit)
System Bios = Award Software International, Inc 4,51 PG
System Chipset = Intel Corp. 82443 LX/EX
440 LX/EX PCI Bridge
Memory = 192 MB
Generic IDE Disk TYBE 46 C: 2.0 GB
Er der nogle der ud fra det, kan se hvad type harddisk jeg skal købe ?????
Er det svært selv at sætte i maskinen, jeg har selv monteret nyt og større cd-rom
drev, netkort og flere RAM, så jeg har set puteren indvendig ????
Jeg har ikke brug for den store harddisk, måske 10 GB er nok, hvor skal de sidde
og hvordan gør jeg osv osv ????
Er der et sted hvor jeg kan hente en tegning over netop, denne puter (nettet),
så jeg kan følge med i hvad jeg laver ????
Skal den gamle harddisk tages ud, eller beholder jeg den, ????
I det hele taget, nogle fif, trick og en del viden, vil jeg modtage med kyshånd *GG*
Takker på forhånd og med venlig hilsen maya123

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 60 point
Dato : 04-01-02 08:28

Hej maya123

Det kan ikke betale sig at købe ny hd under 40 GB nu. Hvis du overhovedet kan finde så lille en disk som de 10 GB du tænker på så kommer den til at koste meget mere i Kr/GB forholdet . Køb Maxtor eller Seagate.
Gå efter min. 2 Mb buffer , ata 100 , 7200 rpm.
Evt. problemer med størrelsen af hd , da ældre bios ikke understøtter så store diske , kan klares med bios opdatering.
Hvis jeg var dig, så ville jeg sætte den nye HD ind hvor den gamle sidder. Du kan så have den lille liggende til at tage back-up på.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-01-02 10:25

Hej maya123
Det der med at selv lige sætte en ny harddisk er ikke lige så nem som mange tror
mange tror at man bare kan købe en ny harddisk,smide den i sin maskine og så kører det bare,men den går ikke
man skal have lidt meget forstand på det-kablerne skal sidde ordenlig-Jumperne skal side ordenlig-Man skal være sikker på at det står ordenlig inde i bios-og at biosen accepterer den-og til sidst at din maskine kan klare de store harddiske der er fremme idag,og koster næsten det samme som de små harddiske.
Jeg vil gå ned i en computerforretning og forhørrer mig der-og de vil med garanti også gerne sætte den i gratis for dig-det gør de computerforretninger der ligger i Esbjerg-så er du sikker på at du får sat en ny harddisk i der kan kører på din maskine.
Hvis du køber en på 20 eller 40gb,så vil jeg tage den gamle harddisk ud-og få dem nede i forretningen til at dele din nye harddisk op i 2 partioner foreksempel 70% på den ene partion og 30% på den anden,så kan du altid bruge den med 30% til sikringsharddisk og netop på denne gemme de ting som du vil være sikker på ikkke bliver slettet ved en formatering
Jeg vil nok gå efter en IBM Harddisk da de er hurtige og meget lydsvage
Vestergade foreslår Maxtor eller Seagate.men de larmer for meget og er nogle være hakkebrætte efter min mening
Men prøv at læse lidt mere her om køb og instalering af ny harddisk
http://www.pc-care.dk/index.asp?P=/Harddisk/harddisk-installation.htm
MVH og held og lykke Brian

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 04-01-02 16:04

Tillæg:
Når du køber ny HD, skal du også lige være opmærksom på, at det Bundkort du kører med kun understøtter
33 udma. Men kan dog køre 100.
Her er et par eksempler på HD du kan anvende. De er fundet hos :http://www.edbpriser.dk/

DiamondMax Plus D740X 20GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE133 / 3 Years 816 kr.
DiamondMax Plus 60 40GB 2MB / 8,7ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.060 kr.

Jeg kom lige til at tænke på, at når du nu allerede har opgraderet så meget på din PC,-så kunne det da være en fordel at skifte dit Bundkort ved samme lejlighed.

MH
Vestergade

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 04-01-02 19:23

Jeg takker både vestergade og briani for de gode svar og kan fortælle at jeg lige har købt et af IDG hæfterne, der hedder PC-opgradering for alle, der er nem at gå til, hvis andre er interesseret (et ældre hæfte, men kan stadig bruges)....Selv er jeg lidt i "syv sind" lige nu, og håber at de er lige så flinke i KBH som i Esbjerg...
Venlig hilsen maya123