/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
valg af race til "ældre" ægtepar.
Fra : mathilde
Vist : 770 gange
50 point
Dato : 26-07-03 11:14

Det drejer sig om at mine forældre vil have hund igen, om ca 5 år, når min far går på pension.
De ønsker at sætte sig grundigt ind i tingene denne gang, og derfor begynder de i god tid at læse op om hvad der er sket på hundefronten siden de sidst havde hund, for knap 8 år siden.

Men de er ret meget på bar bund vedrørende race. De vil tage på DKK´s før du køber hund kursus, men derfor kunne det jo være meget rart at have en idé om race inden.

Fars krav: Mellemstørrelse, dvs. 40-50 cm i højden. En del pels, men ikke så meget at hunden forsvinder i den.

Mors krav: lidt mindre, 30-40 cm i højden, må ikke gø for meget, skal være venlig og nem at opdrage, glad for fremmede, eller i det mindste acceptere dem. Helst ikke for meget pels.

Nu går deres krav jo ikke helt op i en højere enhed, men da det bliver min fars projekt, så kommer han også til at bestemme mest.

Hvis I andre sider derude og syns en bestemt eller flere racer falder ind under beskrivelsen, må I meget gerne skrive, så de har noget at læse lidt om inden kurset.

Mathilde.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 11:57

http://www.kandu.dk/dk/tip/3874 "12 links til hundeejere"

"hvilken hund skal jeg vælge.. quizz"
http://dog-inn.com/ siden er under udarbejdelse, men mon ikke den er klar om 5 år!!!!

mvh Christina

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-07-03 12:09

Det er vigtigt at tage eventuelle "skavanker" - så som gangbesvær op, og sige til sig selv, hvilket aktivitetsniveau ønsker "vi" hunden på, kan den anden overtage pasning & motion af hunden, ikke mindst kan "vi" holde hunden, hvis der sker noget uventet.
Umiddelbart vil jeg foreslå en mellemschnauzer se evt. på www.users.cybercity.dk/~buu2146/home.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-03 15:56

Jeg vil foreslå at dine forældre venter ca. 4-4½ år før de begynder at sætte sig grundigt ind i det at anskaffe sig en hund race. m.v. Så har de stadig ½-1 år hvilket skulle være tid nok.

Meget kan ændre sig på 5 år, dine forældres helbred m.v.

mvh ans

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 26-07-03 16:22

> modersvilje

Meget godt med et link, men det forudsætter jo lige det virker, og det gør det altså ikke her den kommer bare op med "siden kan ikke vises", så gider du lige undersøge om det er en fejl fra dig eller det er her det er galt.

Vi har selv haft mellems. indtil den desværre døde for 4 år siden, og det var en pragtfuld hund, men meget selvstændig.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-03 18:32

-Måske var det værd at overveje at adoptere en voksen hund? Så ved man, hvor stor, den bliver, og så slipper man for den noget anstrengende hvalpe-ungdomstid. Schnauzere kan godt være noget reserverede overfor fremmede, og er samtidig noget energiske og stædige især som unge.
Hvad med en cockerspaniel? Den kan være ca. 40cm høj -et rimeligt kompromis. Og jeg har set flere, som har fungeret godt som "pensionisthunde".
Eller en Nova scotia duck tolling retriever? (I daglig tale kaldet "toller"). Minder om en rød golden retriever, men lidt mindre.
Eller en Islandsk Fårehund, som er en hund, der er ved at blive rigtig populær, med rette. En kvik og klog lille køn hund, som er venlig overfor fremmede.
Måske var det en ide, allerede nu at melde jer ind i Dansk Kennel Klub. Så får I klubbens prægtige medlemsblad og kan blive kloge på en masse racer i løbet af de næste 5 år. -Der er også rigtig mange gode billeder af de forskellige racer.
I skal nok overveje formålet med hunden. Er det for at komme ud og sludre med andre hundeejere på lufteturene, så skal det nok være en hun. De er gennemgående mere "hundesociale". Er det som en decideret hobby, som I vil bruge meget tid på, så skal I finde ud af, hvad det er, I vil lave sammen med hunden (jagt, spor, lydighed, agility, o.a.)
Og så er der jo lige det med, hvad I har haft før? Hvis man har haft hund før og gerne vil slippe lidt lettere over opdragelsen, så er det jo rart nok at kunne bygge videre på tidligere erfaringer.
Og så er det ikke nogen god ide at "falde for" en race, der er sjælden herhjemme. For så er det ikke sikkert, at der lige er hvalpe det år, hvor I har brug for det.
-Selvfølgelig er det ikke for tidligt at begynde at forberede sig 5 år før man skal have hund. Der er rigeligt at lære om de forskellige racer. I kan også tage på udstilling. Udvælg på forhånd et par racer eller 3 som I tager af sted for at studere. Dér er der også gode muligheder for at komme til at tale med almindelige ejere af de racer, I har valgt. Og hilse på et hav af forskellige hunde.
Rigtig god fornøjelse.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 18:34

har ogdå overvejet at anbefale en islandsk fårehund, men hunden måtte jo netop ikke gø ret meget og DET gør de islandske. men det er de pragtfuldeste små bamser der findes i to størrelser med og uden en hel masse pels.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-07-03 20:20

jeg har nu været på siden og kopieret den: http://users.cybercity.dk/~buu2146/ håber den virker den hedder "kennel MADAME SAZI's "

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 26-07-03 20:44

Hej modersvilje

Ja, nu virker den fint tak.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 26-07-03 23:11

Det skal klart være en hvalp, min far vil meget gerne have en hvalp igen, også selv om det betyder tis på tæppet etc.
Han vil bruge en del af sin tid på den hver dag. Og jeg er sikker på at han gerne vil gå til agility.
Dog skal det helst ikke være en vandhund, da de har fiskedam i haven, og den må hunden ikke komme i. Det vil jo være nemmere for nogle racer at acceptere end andre.
Skulle det ske at de ikke kan magte hunden længere hvis der kommer sygdom, ja så står alle deres børn selvfølgelig klar til at træde til. Vi bor ikke længere fra hinanden end at vi kan hjælpe i dagligdagen.

Mathilde.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-07-03 23:48

Selv jagthunde kan lære ikke at spise familiens marsvin eller bade i dammen, så det burde ikke være noget problem.

iøvrigt sværger jeg til de langhårede dværggrravhunde...opfylder alle ønsker på nær størrelsen!!

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-07-03 00:02

den bedste agilityhund jeg har set var en Border Collie fra Irland, dette er en hund der skal aktiveres meget, med meget har jeg hørt at 3 til 5 timers træning om dagen er et "must", en mellem Puddel så jeg vinde alt på bane i Brøndby for et par år siden, og begge passer til den profil Mathilde har fremlagt.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 27-07-03 10:22

Jeg vil personligt ikke mene en border er den rigtige hund til mine forældre. Den tror jeg vil være for aktiv. Udseendemæssigt, har den klart det hele. Men til 65 årige mennesker, tror jeg den er for aktiv.
Pudlen vil min mor ikke gå med til, det skal være en "normal" pels.
Faktisk tror jeg ikke at en ruhåret hund vil tiltale min far så meget, han går meget op i blødheden. Den skal jo sove i sengen...

Mathilde.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-07-03 10:31

Hej mathilde... så vil jeg VIRKELIG anbefale en langhåret dværggravhund. Den fælder minimalt og fylder ikke ret meget i sengen!!!

Accepteret svar
Fra : TomWaits

Modtaget 50 point
Dato : 31-07-03 11:57

Vil kort lige nævne, at jeg læser til hundeinstruktør hos hundeadfærdsterapeut Lone Greva og er sat rimeligt godt ind i racekendskab. Først og fremmest; IKKE en border Collie. For guds skyld ikke en Border Collie. Men det er du jo selv klar over. (for højt aktivitetsniveau). Jeg vil give Birgitta ret i, at det er vigtigt, at dine forældre sætter sig ind i, hvad de vil bruge hunden til. Når dette er afklaret, er det meget nemmere, at finde hunden der matcher behovene. Dejligt, at den skal sove i sengen, det gør min også... *ss*...
Jeg vil lige kommentere de racer, der er blevet nævnt. Umiddelbart vil jeg fraråde gravhunden, der er en noget reserveret og egenrådig hund. Som også nævnt tidligere, er den Islandske fårehund en dejlig hund, men med tendens til at gø. Mit allerbedste bud er, som også tidligere er nævnt, Tolleren (Nova Scotia Ducktolling Retriever). Dog ved jeg endnu ikke, hvad dine forældre vil bruge hunden til. Men Tolleren er virkelig en allround hund. Alle hunde skal aktiveres på den ene eller anden måde, og tolleren er tilfreds med hvad som helst. Den er meget lærevillig, strejfer ikke (såfremt ejerne er dejlige og værd at være hos). Men den er ikke strejfer af natur.Den bliver ca. 50 cm. høj (tæver lidt mindre). Forskellen hanner og tæver imellem ved denne race, er ikke så stor. Dine forældre skal overveje om de vil have en tæve der: "drypper" en til to gange om året, som kan blive lidt "præ-menstruel" i humøret, som kan risikere at blive parret, hvis der ikke passes på. Men som også kan få hvalpe, hvis det er det man ønsker. En han er mere jævn i humøret, men er så at sige altid i løbetid. Og kan jo altså ikke få hvalpe...
Jeg selv har en lab - blanding på 4 mdr. Dette siger jeg for, at mit bud på race bliver mere troværdigt idet, at jeg ikke selv har en toller. Det skal dine forældre også huske; når de spørger folk om kvaliteterne ved den race de nu har med at gøre, vil de altid rose den til skyerne. Det er også fint nok, så får man alt det gode at vide. Men man har en tendens til at glemme de "dumme" ting. Derfor et rigtigt godt råd til dine forældre; de skal huske at spørge opdrættere, udstillere etc., hvad der er negativt ved den pågældende race. Gør den meget? Strejfer den? etc.
Andre forslag; labradoren, som er en meget blød og nem hund. Den er godt nok en anelse større.
Golden Retrieveren, som er næsten mere blød end labradoren.
Men da jeg stadig ikke ved, hvad dine forældre ønsker af hunden, rent adfærdsmæssigt, kan jeg ikke garantere, at disse hunde egner sig. Mit allerbedste råd vil være, at de henvender sig til adfærdsterapeut Lone Greva, som er virkelig dygtig og som kan hjælpe med at finde præcis den hund det skal være. Jeg tror dine forældre skal indstille sig på, at de måske skal gå på kompromis med hundens udseende. Det er bedre at de passer sammen med aktivitetsniveau og lignende end at de kan lide hundens ydre. Man kan vænne sig til et udseende, men ikke til uønsket adfærd. Men held og lykke og hilsen herfra.

Godkendelse af svar
Fra : mathilde

Dato : 05-09-03 13:01

Tak for svaret TomWaits.

Jeg syns du skriver det allerbedst når du siger at de måske skal gå på kompromis med udseendet.
Derfor vil jeg sende dem videre i systemet når de når så langt:))

Mathilde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-09-03 18:26

Heej, Mathilde.. Jeg ved godt, at spørgsmålet er lukket, og du måske ikke får min kommentar, men jeg prøver alligevel: For jeg var på udstilling i søndags, d. 21. i Ballerup. Først til lydighed, og senere på dagen til "rigtig" udstilling. Mens jeg sad i hallen med min helt bedårende lille golden retriever og ventede på, at det skulle blive vores tur, så kom der en nydelig mand hen til os og sludrede lidt. Han fortalte, at han søgte den rigtige race til når han skulle på pension. Og han var temmelig begejstret for min lille Silke. Hun er mindre, rødere og livligere end golden retrievere almindeligvis er. Bagefter kom jeg til at tænke på, om det mon var din far, jeg havde snakket med? Hvis det er, så vil jeg anbefale ham at kontakte min hunds fars kennel. De har mange røde jagthunde, og flere, der også bliver brugt til avl.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 26-09-03 09:55

Hej Birgitta,

Nej det var ikke min far der snakkede med dig til udstillingen. Jeg udstilte selv i lørdags, så min far var babysitter for børn og vores anden hund.
Men jeg vil da gerne give ham dit forslag, men har du så ikke et link, navn på kennelen eller et telefonnummer til dem?

Mathilde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-03 13:57

Kennel Joes Sungold.
v. Susanne Forchammer og Joe Christensen
Thorkildgårdsvej 5 3670 Veksø
Prøv også hjemmesiden www.apporterendegoldens.dk
Min hunds far hed "Cawoods mr. postmann" -men såvidt jeg kan se, så bliver han ikke brugt i avl mere.. Jeg må også lige fortælle, at min hund kun fik en 3. præmie på udstillingen, fordi hun er for lille og spinkel for en golden retriever. Og hun har ret kort pels. Dog ikke så kort som en labrador. ----Men vi fik 1. præmie til lydighedsprøven både lørdag og søndag. Hun er en fænomenal klog og arbejdsivrig hund.