/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvordan kan jeg vide det ???
Fra : jaafar19
Vist : 373 gange
50 point
Dato : 24-07-03 23:00

hej

hvordan kan jeg vide om jeg har en infrarød port i min pc !!! fordi jeg vil bruge den til min mobil tlf !!!

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 24-07-03 23:37

Højreklik på Din computer, vælg egenskaber>>enhedshåndtering - se efter i listen om der står Infrarød - hvis der ikke gør har du ikke.

Hvis det er en almindelig pc er det med sikkerhed at du ikke har (det er normalt noget der købes som ekstraudstyr - og koster noget ekstra) - hvis det er en bærbar pc er det næsten sikkert du har.

Du kan som foreslået købe en usb-ir http://www.cellshoppen.dk/shop/ - under BlueTooth/IrDa - de har den bare ikke på lager i øjeblikket men er de billigste til 199,-

Næstbilligste er http://www.dintelefon.dk/index2.htm til 299,-

Og ellers ligger priserne på 4-800,-

Mvh

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-03 17:12

Undskyld kanjegik, men....

Hvis dit motherboard er relativt nyt, så kan det meget vel tænkes at der er en IR kanal på motherboardet.
De sidste ca. 5 motherboards jeg har haft der har der på dem alle været et stik til en IR port.

På mit nyeste motherboard er IR delen IKKE aktiveret som default i BIOS, så det bliver IKKE detektet automatisk af noget som helt operativ system. Der fulgte heller IKKE noget forlænger stik med, som forbinder motherboard med et stik på ydersiden af kassen.
HVIS jeg ville vælge at benytte det stik som er på mit motherboard, så ville jeg derudover på forhånd forvente allehånde besværligheder med at få det til at fungere.

Så derfor når jeg sjovt nok til den samme konklusion som kanjegik, nemlig at IR port det er noget som du skal købe extra, og når du køber det, så er mit råd, at du også skal forlange at softwaren kan tale med lige netop din mobil telefon.

Alternativt, så kan du vælge mellem et eller flere af disse forslag:
- finde navnet på dit motherboard, og se på producentens hjemme side om der burde være en IR port.
- søg efter det rette kabel og den rette software til at gøre det til en standard IR port
- undersøge om BIOS siger noget om at en IR port kan aktiveres
- finde ud af hvilke IR erfaringer andre ejere af din bestemte mobil telefon har haft, det vil jo guide dig i retning af den rette software

Håber du får til at virke. Vil under alle forhold gerne høre om din erfaring, NÅR det virker.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : jaafar19

Dato : 27-07-03 10:04

Tak for svaret Per.Frederiksen.