/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Tekstjustering i felter i Access!?!
Fra : Mok26
Vist : 666 gange
20 point
Dato : 24-07-03 09:10

Hej

Jeg har et felt der hedder tekst0, når jeg har skrevet noget i feltet, så går jeg videre til næste felt men i samme øjeblik jeg folader Tekst0 så skal teksten stille sig i højre side af feltet, hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-03 11:29

Du kan ikke gøre det tabellen men i formular eller rapport, så vidt jeg kan se og huske.
I tabeller er det datatypen som vælger placering - Men.
Åbn en formular i designvisning eller en rapport i designvisning.
Klik på den rette knap i værktøjskassen. Hvis du f.eks. vil ændre standardjusteringen af tekst i en tekstboks, skal du klikke på knappen Tekstboks i værktøjskassen.
Klik på Egenskaber på værktøjslinjen for at få vist egenskabsarket.
Håber du kan bruge dette.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mok26

Dato : 24-07-03 11:58

Tak for dit forslag Emesen.

Jeg ved godt man kan gøre det på den måde,
men teksten skal skrives i venstre side af feltet,
og når man så går videre til det næste indtastnigsfelt skal teksten rykke ud til højre i feltet.

Det er felter i en formular som er ubundet.

Mok26 ;)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-07-03 12:58

Det må kunne laves med inputmaske.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Mikael2002

Modtaget 20 point
Dato : 24-07-03 14:04

Hej Mok26

På en formular har du fx textfelter. Disse textfelter har properties som fx. "Text Align". Disse properties kan sættes til bestemte værdier enten fast direkte fra formen eller via VB kode.

Hvis du ønsker at en properti fast er en værdi, men under indtastningen vil ændre den kan dette gøres via "event" funktionaliteten, fx. "on Enter" eller den som du skal bruge "on exit".

På feltet på formularen i "on exit" feltet vælger du "Event Procedure" og i koden skriver du:
Private Sub Field1_Exit(Cancel As Integer)
Me.Field1.TextAlign = 2
End Sub

Bemærk at 2 værdien i TextAlign feltet er lig med højrestilling.

Håber du får det til at virke, ellers skriv en mail, og jeg skal sende dig den DB jeg har lavet som ex.

Mvh Mikael

Kommentar
Fra : Mikael2002

Dato : 24-07-03 14:06

Mok26

Glemte lige at sige at

Me = reference til den formular der er aktiv.
Field1 = Feltets navn.
TextAlign = properti navn

Mvh Mikael

Kommentar
Fra : Mok26

Dato : 24-07-03 20:10

Tak for det Mikael ;)

Det vil jeg lige prøve, skriver lige igen når jeg har prøvet mig frem ;)

Mvh Mok26

Kommentar
Fra : Mok26

Dato : 24-07-03 20:53

Hej Mikael!

Det virkede sgu sådan skulle koden se ud :

Private Sub Tekst0_Exit(Cancel As Integer)
Me.Tekst0.TextAlign = 3
End Sub

Tak for hjælpen allesammen

Hilsen Mok26 ;)

Godkendelse af svar
Fra : Mok26

Dato : 24-07-03 20:59

Tak for svaret Mikael ;)

Kommentar
Fra : Mikael2002

Dato : 25-07-03 09:53

Hej Mok26

Glæder mig at du kunne bruge det

Mikael