/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
køb af ejerlejlighed og udlejning
Fra : blicher1
Vist : 623 gange
100 point
Dato : 23-07-03 10:04

mig og min kæreste har overvejet at låne til en ejerlejlighed, hvorefter vi vil leje den ud. og have den som en slags opsparing. hvad er loven omkring dette? hvor mange må man have? skal man betale skat af det?
kan det betale sig? og til sidst skal man på en eller anden måde registrere sig som udlejer?

Blicher1

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 23-07-03 12:04

Man kan sagtens købe en ejerlejlighed med det formål at leje den ud. Indtægter vil være skattepligtige, mens renteudgifter mv. kan trækkes fra. Ved et salg skal I betale skat, hvis der bliver en fortjeneste på lejligheden, den såkaldte ejendomsavanceskat, da I ikke selv bor i ejerlejligheden.

Lejelovgivningen er meget omfattende (og indviklet), så det er VIGTIGT at have en juridisk rådgiver med inden I kaster jer ud i projektet.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 23-07-03 12:07

Der er i øvrigt ingen begrænsninger på hvor mange ejerlejligheder I må eje og udleje.... Om det kan betale sig, ja det afhænger jo af, om I forventer priserne stiger og lejlighederne kan udlejes til en fornuftigt husleje. I den forbindelse er det vigtigt at vide om udlejningen er omfattet af boligreguleringsloven, men det kan advokaten fortælle jer mere om. Held og lykke med projektet.

Accepteret svar
Fra : isblomst

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-03 13:33

Boligreguleringsloven gælder i alle kommuner, så den vil I være omfattet af. Derudover kan man ikke forvente at få dækket sine udgifter til lejligheden ind ved udlejning. Lejerne har altid mulighed for at klage til et huslejenævn og her vil man lægge vægt på, hvad andre tilsvarende lejligheder (udlejningslejligheder) koster, dvs. hvad den omkostningsbestemte leje er. I må derfor være indstillet på, at betale en del af udgifterne selv. Derudover er problemet, hvordan I kommer af med lejerne igen. I har lov til at leje ud tidsbegrænset, men hvis I forlænger lejetmået igen og igen kan domstolene evt. tilsidesætte tidsbegrænsningen, Hvis I ikke lejer ud uden tidsbegrænsning er det svært, ja, i nogen tilfælde næsten umuligt at komme af med lejerne igen. I så fald skal man opsige dem med 1 års varsel, hvis man selv ønsker at flytte ind i lejemålet. Det er altså ikke opsigelsesgrund, at man fx. ønsker at sælge den igen. Iøvrigt har jeg kendskab til en lejer af en lejlighed, som fik over 80.000 kr,. tilbage i for meget betalt leje efter at være gået til huslejenævnet. Derfor - man skal vide, hvad man begiver sig ud i ..... Og - der er mange advokater, som ikke kender reglerne godt nok. I skal altså se jer godt for!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-03 18:33

Hvis du og din kæreste køber en ejerlejlighed med henblik på udlejning skal udgifter/indtægter opgives til skattevæsenet. Dertil kan I bruge en revisor.

I kan købe lige så mange, som I har råd til.

Hvis I ønsker at sælge og undgå at skattefar tager fortjenesten skal I bare have været tilmeldt på adressen 1 dag, lige før I vil sælge. Tror nu nok at man skal have haft lejligheden i 2 år.

Det er ikke påkrævet at bruge standard lejekontrakter. I kan udforme Jeres egen. Så hvis begge parter skriver under er det ok. Det er en god ide at sætte sig ind i de udgifter som lejer/udlejer skal betale.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 23-07-03 18:47

Isblomst har ret i, at ikke alle advokater har nok kendskab til boliglovgivningen, så spørg lige advokaten om han er det først...

Men boligreguleringsloven gælder IKKE i alle kommuner, men derimod i de fleste ... så er det på plads!!!

Ellers er det korrekt det isblomst skriver: Lav en tidsbestemt udlejning...

Godkendelse af svar
Fra : blicher1

Dato : 14-08-03 07:47

Tak for svaret isblomst.