/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bøf wellington (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 1060 gange
300 point
Dato : 16-07-03 22:47

Endnu en opskrift som jeg kunne tænke mig oversat, håber der er nogen der er firske.

Per

BEEF WELLINGTON (GOURMET MAG)
8 Servings

3.50 lb Beef fillet, tied and larded
- at room temp
0.75 lb Mushrooms, finely chopped
2.50 tb Unsalted butter
0.50 lb Pate de foie gras, at room t
-mp
1.00 lb Puff pastry
1.00 lg Egg white, beaten
1.00 lg Egg yolk beaten with
1.00 ts Water
0.50 c Sercial madeira
2.00 ts Arrowroot, dissolved in
1.00 tb Cold water
0.50 c Beef broth
2.00 tb Black truffles, finely chopp
-d
Watercress for garnish

In a roasting pan, roast the beef in the middle of a preheated 400f
oven for 25-30 minutes or until a meat thermometer registers 120f.
Let the fillet cool completely and discard the larding fat and
strings. Skim the fat from the pan juices and reserve the juices. In
a heavy skillet, cook the mushrooms in butter over mod-low heat,
stirring, until all liquid they give off is evaporated and the
mixture is dry. Season with salt and pepper and let cool completely.
Spread the fillet evenly with foie gras, covering the top and sides,
and spread the mushrooms evenly over the foie gras. On a floured
surface, roll one lb. of puff pastry into a rectangle about 20x12
inches, or large enough to enclose the roast completely. Invert the
fillet in the middle of the pastry and fold up the long sides to
enclose it, brushing the edges of the dough with some egg white to
seal them. Fold the ends of the dough over the fillet and seal with
the egg white. Transfer the fillet, seam side down, to a jelly-roll
pan and brush the dough with egg wash. Roll out additional dough and
cut out shapes with which to decorate the dough. After applying,
brush with egg wash. Chill for at least 1 hour and up to 2 hours.
Bake the fillet in the middle of a preheated 400f oven for 30
minutes.
Reduce heat to 350f and bake an additional 5-10 minutes more or
until a meat thermometer registers 130f for medium rare meat and the
pastry is cooked through. Let stand for 15 minutes. In a saucepan,
boil the reserved pan juices and the Madeira until the mixture is
reduced by one fourth. Add the arrowroot mixture, broth, truffles,
and salt and pepper to taste. Cook the sauce over moderate heat,
stirring, for 5 minutes or until thickened, being careful not to let
it boil. Loosen the fillet from the pan, transfering it to a heated
platter. Garnish with watercress. Serve the fillet cut into 3/4-inch
thick slices, with the sauce.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 23:25

Hvis du har lidt tålmodighed, så skal jeg kigge på den, med mindre der kommer en anden der er hurtigere end jeg er.

Ram

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 300 point
Dato : 17-07-03 00:18

Hej Per.
Hermed en oversættelse af Beuf Wellington.
Jeg kan ikke lige huske hvor jeg har en tabel over målene, så de kan blive lavet om, men dem får du lidt senere.

Mvh
Ram

BEEF WELLINGTON (GOURMET MAG)
8 portioner

3.50 lb Oksefilet (stuetemperatur) med fedtlag
0.75 lb Champignons el. andre svampe fint hakkede
2.50 tb Usaltet smør
0.50 lb Pate de foie gras (stuetemperatur)
1.00 lb Butterdejg
1.00 læggehvide let pisket
1.00 æggeblomme let pisket med 1 tsk. vand
0.50 Ctl. Madeira
2.00 Spsk.Maizena meljævning
0.50 Ctl. Oksefond, el. bouillon
2.00 tb Sorte trøfler - fint hakkede
Brøndkarse til pynt

Læg kødet I en bradepande og sæt den midt I ovnen, der er forvarmet til 400F.
Steg kødet i 25 – 30 min, eller indtil et kød termometer viser 120 F
Lad kødet køle fuldstændig af, og fjern derefter al fedt og evt. sener

Skum fedtet fra stegeskyen, og gem denne.

Steg (kog) svampene for moderat varme i smør på en kraftig stegepande under omrøring, indtil al væden er fordampet, og svampene er ”tørre”. Tilsæt salt og peber, og lad det køle helt af.

Spred Foie Gras jævnt ud over kødet, så det også dækker siderne, og læg derefter svampene jævnt hen over Foie Gras’en.

Ryst lidt mel ud på en jævn flade, og rul 1 lb. Butterdejg ud i en rektangel 20x12 inc.
Eller stor nok til at indeholde stegen helt

Placer stegen i i midten af butterdejgen, og fold langsiderne op så stegen er lukket inde. Pensl sammenføjningen med lidt æggehvide, og fold derefter butterdejgen op i enderne og pensl også der med lidt æg, så hele stegen er forseglet.

Læg hele den indpakkede steg med sammenføjningen nedad på en ”JELLY-ROLL” bradepande, og pensl hele den indpakkede steg med pisket æg.

Rul derefter yderligere dejg ud, som bruges til at pynte “bagværket” med. Efter pensling med æggemassen, skal det hele køle i op til 2 timer, men mindst 1 time.

Hele arrangementet sættes i midten af den 400 F varme ovn i 30 minutter.
Skru temperaturen ned til 350 F og bag / steg videre i 5 – 10 minutter, eller indtil kød termometeret viser 130 F og dejgen er færdigbagt. Kødet er så medium rødt.

Tag bradepanden ud, og lad det hele hvile i 15 minutter.

Hæld stegskyen og 50 ctl. Madeira i en saucegryde / pande, og reducer dette med 25 %. Tilsæt fond / bouillon, trøfler, og smag til med salt og peber. Jævn derefter saucen, og varm den igennem over moderat varme under omrøring, til den har den rette konsistens. Pas på at saucen ikke koger.

Løsn den indbagte filet fra bradepanden, og læg den over på et opvarmet fad. Fileten skæres i ¾ inc. tykke skiver, og garneres med Brøndkarse og saucen.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 17-07-03 00:21

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-07-03 01:09

Hej.
Hermed den den vægt og temp. korrigerede opskrift.

BEEF WELLINGTON (GOURMET MAG)
8 portioner

1500 gr. Oksefilet (stuetemperatur) med fedtlag
350 gr. Champignons el. andre svampe fint hakkede
2,5 Spsk. Usaltet smør
225 gr. Pate de foie gras (stuetemperatur)
500 gr. Butterdejg
1 æggehvide let pisket
1 æggeblomme let pisket med 1 tsk. vand
0.50 ctl. Madeira
2.00 Spsk. Maizena meljævningArrowroot, dissolved in
0.50 Ctl. Oksefond, el. bouillon
2.00 Spsk. Sorte trøfler - fint hakkede
Brøndkarse til pynt

Læg kødet I en bradepande og sæt den midt I ovnen, der er forvarmet til 200 C.
Steg kødet i 25 – 30 min, eller indtil et kød termometer viser 48 C
Lad kødet køle fuldstændig af, og fjern derefter al fedt og evt. sener.

Skum fedtet fra stegeskyen, og gem skyen.

Steg (kog) svampene for moderat varme i smør på en kraftig stegepande under omrøring, indtil al væden er fordampet, og svampene er ”tørre”. Tilsæt salt og peber, og lad dem køle helt af.

Spred Foie Gras jævnt ud over kødet, så det også dækker siderne, og læg derefter svampene jævnt hen over Foie Gras’en.

Ryst lidt mel ud på en jævn flade, og rul Butterdejgen ud i en rektangel ca. 50x30 cm. eller stor nok til at indeholde hele stegen.
Placer stegen i i midten af butterdejgen, og fold langsiderne op så stegen er lukket inde. Pensl sammenføjningen med lidt æggehvide, og fold derefter butterdejgen op i enderne og pensl også der med lidt æg, så hele stegen er forseglet.

Læg hele den indpakkede steg med sammenføjningen nedad på en ”JELLY-ROLL” bradepande, og pensl hele den indpakkede steg med pisket æg.

Rul derefter yderligere dejg ud, som bruges til at pynte “bagværket” med. Efter pensling med æggemassen, skal det hele køle i op til 2 timer, men mindst 1 time.

Hele arrangementet sættes i midten af den 200 C varme ovn i 30 minutter.
Skru temperaturen ned til 175 C og bag / steg videre i 5 – 10 minutter, eller indtil kød termometeret viser 55 C og dejgen er færdigbagt. Kødet er så medium rødt.

Tag bradepanden ud, og lad det hele hvile i 15 minutter.

Hæld stegskyen og 50 ctl. Madeira i en saucegryde / pande, og reducer dette med 25 %. Tilsæt fond / bouillon, trøfler, og smag til med salt og peber. Jævn derefter saucen, og varm den igennem over moderat varme under omrøring, til den har den rette konsistens. **Pas på at saucen ikke koger.**

Løsn den indbagte filet fra bradepanden, og læg den over på et opvarmet fad. Fileten skæres i 2 cm. tykke skiver, og garneres med Brøndkarse og saucen.