/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Persille visner!
Fra : hhmcsv
Vist : 5197 gange
100 point
Dato : 13-07-03 22:28

Jeg har nu i flere år forsøgt mig med at dyrke persille i min have. Hver gang sker der følgende: Det spirer og kommer op, og når planterne er sådan lige før man vil plukke lidt persille så bliver bladene gule og lidt efter visner de. Jeg har også prøvet at købe planter til udplantning, samme resultat. Hvad er der galt?
Jorden er fin nordsjællandsk havemuld, hvor jeg kan dyrke løg, bønner, kartofler......helt uden problemer.
Er det et skadedyr eller skal man gøde med noget særligt?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-07-03 22:43

Persille tåler ikke for meget sol, elsker kalk og frisk kompost samt masser af vand.
Mit gæt på dit problem er en blanding af disse faktorer.
Men prøv at se dette link.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/135.html

M.v.h.

Accepteret svar
Fra : 1249

Modtaget 110 point
Dato : 13-07-03 22:52

Persillens rødder kan angribes af små orme, som jeg ikke kan huske navnet på, Dine symptomer tyder herpå.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 14-07-03 01:11

Persille er en svær ting, prøv at forspire i rigtig lang tid, faktisk til du har persille, før skal du i alt fald ikke sætte det i køkkenhaven.
Det virker for mig.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 14-07-03 01:56

hej hhmcsv

En supplerende oplysning til mit tidligere svar :
Den orm eller larve som det sikkert er, lægges af en flyvende insekt som kan holdes væk ved at overdække persillerækken med et insektnet.
mvh

Kommentar
Fra : summer

Dato : 14-07-03 10:35

hhmcsv jeg har haft samme problemer. Så fik jeg rådet, at plante/så en række tagetes langs persillen. Foreløbig ser det ud til at virke. For første gang i mange år, har vi pt. allerede plukket mange og ingen er gule endnu.
Jeg ved godt dette ikke hjælper dig nu.

Godkendelse af svar
Fra : hhmcsv

Dato : 15-07-03 13:23

Tak for svaret 1249.