/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Arbejdsgruppe og domæne
Fra : flufdk
Vist : 939 gange
120 point
Dato : 11-07-03 21:57

Jeg har et problem med min bærbar arbejds pc, hvor jeg på mit arbejde logger på et domæne uden problem. Hjemme privat har jeg et lille netværk gennem en router, som køre som en arbejdsgruppe. Nu kommer mit problem hvordan kan jeg få den bærbar til køre i begge netværk. Den bærbar køre med XP Pro.

På forhånd tak.

Flufdk

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 11-07-03 22:06

Du bliver nok nødt til at logge ind lokalt på din bærbare. Det vil sige at du i stedet for domænet vælger din PC's netværksnavn under logon vinduet.
Men om du har rettiheder til at logge på lokalt, ved jeg jo ikke. Men kan du i det hele taget logge på når du sidder derhjemme og ikke har adgang til domain-controlleren?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 11-07-03 22:18

Hvis du er administrator på din bærbar.. logger du bare ind med den derhjemme. og så laver du en anden profil til arbejde

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 11-07-03 22:31

Ja den gemmer også indstillingerne lokalt og bruger disse når der ikke er nogen forbindelse til domæneserver. Det skal også lige tilføjes at den også inden for nærmest fremtid vil blive sat op til og køre VPN via safenet og routerne på min arbejdsplads, så jeg kan logge på server. men jeg vil også kun se min private pcér, når jeg er hjemme.

Tak igen

Flufdk

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 11-07-03 22:36

Jeg vil mene at når du er hjemme og skal forbinde til din private computer åbner du bare sti finder og skriver \\computernavn

Vel og mærke at den ikke køre med fast IP & gateway

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 11-07-03 22:45

Hej buch78

Øv virker ikke

Flufdk

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 11-07-03 22:52

Jeg syntes at du skal kigge på http://www.kandu.dk/dk/spg/18366

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 12-07-03 23:00

Det som jeg ønsker er at køre et lokalt netværk samtigt med jeg køre på et domæne netværk. Kan dette lade sig gør?

Flufdk

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 13-07-03 18:00

Hej Flufdk

En tanke, hvor meget net skal du køre?? ellers prøv at lave netværks drev f.eks din hjemme og til den blærbare da det nok er der du har de filer du vil bruge, kan være du skal tillade og oprettes som bruger på den i xp'en.

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 13-07-03 20:36

Hej Frostys

Det jeg ønsker er at kunne skrive ud på mine private printer fra den blærbare ;) lige sådan kun åbne filer fra hjemme pc´ren, når jeg er hjemme.
Hvis du eller andre kan hjælpe mig med dette vil jeg være yderst taknemlig :)

Flufdk

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 16-07-03 11:46

Hej Flufdk;

Du kan uden problemer árbejde både med Domæne og Workgroup på en PC.

Måske har jeg ikke forstået dig 100% - men hvilken Windows version har du kørende på PCen der hjemme?
Har du på din hjemme PC husket at tillade deling af printer; samt deling af fil-mapper?

Har du samme arbejdsgruppe navn defineret på Hjemme PC som på bærbar?
Hvordan får du tildelt IP adresse når du er hjemme? Har du f.eks. en Router, som uddeler IP adresser - eller har du selv defineret en IP adresse på din hjemme PC?

Skriv lidt svar til ovenstående spørgsmål - så finder vi nok en løsning!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 16-07-03 23:22

Hej Smitty

Jeg har fået løst problemet halv vej nu. Jeg kan se den bærbar med Windows XP pro nu på min hjemme pc, som i øvrigt køre med Windows 98, men ikke omvendt.
Den private samme arbejdsgruppe navn på Hjemme PC som den bærbar har i domæne navn.
Ligeledes er begge samt til deling af printer og fil-mapper.
Begge pcér for tildelt en dynamisk IP-adresse via en 3com router.

Jeg glæder mig til at høre fra dig og tak for hjælpen. :)

M.V.H
Flufdk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-03 06:34
Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 17-07-03 07:58

Hej igen Flufdk;

....... beklager meget udtrykket, men nu har Windows XtraPrut aldrig været meget bevendt til at se sine omgivelser!

Kig lige på den bærbare - og se hvad arbejdsgruppen her er sat til! Som jeg forstår dig, så har du stadig din bærbare til at køre med en domæne opsætning - og ikke arbejdsgruppe!

Du kan også forsøge klassikerer med, at køre "Søg Computer" og her angive navnet fra din Hjemme PC. Det er muligt, at XP denne vej rundt kan se din private PC.

Kommer først on-line igen i aften; men prøv ovenstående.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 17-07-03 17:17

Hej hej Smitty

Ups!! Jeg prøvede lige og ændre fra domæne til arbejdesgruppe, men det er det samme jeg kan se den bærbar fra den privat, men ikke omvendt. Også selv og jeg prøver at finde den med "Søg Computer).
Nu er problemet at jeg ikke kan få log til at ændre det tilbage igen. Den skriver at der ikke er adgang til domænet. Øv

Jeg håber at du kan hjælpe mig, men jeg kan desværre ikke kom på domænet iaften, da jeg har fået vpn opkoblingen til og kører i nu.
Men jeg er på arbejde igen i morgen kl. 7:00

M.V.H
Flufdk

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 17-07-03 17:23

Hej smitty

Jeg kommer på igen aften ved 21:00 igen.

M.V.H.
Flufdk

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 17-07-03 17:24

Hej smitty

Rettelse jeg har ikke fået VPN til at virke i nu.

Jeg kommer på igen aften ved 21:00 igen.

M.V.H.
Flufdk

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 120 point
Dato : 17-07-03 22:24

Hej Flufdk;

Fra en god bekendt fik jeg at vide, at en NTx maskine IKKE kan se andre end de enheder der er i samme domæne; eller benytter domainenavn i WorkGroup!

Derfor prøv lige at ændre din Arbejdsgruppe på begge PCer, så de har samme navn som det domæne du bruger på arbejde.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 22:33

Efter min erfaring.. løser dit problem sig når man installere netbeui.. prøv at installere den på begge computere.. i Win98 ligger den stadart men i winxp er det lidt mere bøvlet..
se link http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q301041

foresten der dette link også Dato : 11-07-03 22:52

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 18-07-03 16:04

Hej Smitty

Jeg har fået den bærbar til og køre på domænet igen.

Det er heller ikke det som er problemet, da navnet på arbejdsgruppe og domæne hele tiden har været det samme.
Jeg fik der bærbar ca. 1 måned før jeg begyndte på mit arbejde, og inden jeg begynde kørte det fint, hvor begge kun se hinanden, samt printdeling virkede. De kørte begge som arbejdsgruppe med samme navn.
Det var først efter jeg begynde på arbejde og kom på domænet, som er samme navn som arbejdsgruppen.

Jeg håber at det kan hjælpe dig/jer med hvad det er som drille mig

M.v.h.
Flufdk

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 18-07-03 16:12

Hej buch78

Jeg ved ikke rigtig hvad netbeui er og gør og jeg vil gerne prøve og undgå og installer netbeui, da jeg har læst på

http://www.supportweb.dk/support/vis_tip.asp?id=258

(Er det stadig ikke muligt at få Windows 2000 / XP maskinen på NT-domænet, installer da som sidste udvej NetBEUI-protokollen på både klient og server. Vær dog varsom med brugen af NetBEUI-protokollen, da den "chatter" meget - og giver en del overhead.)

med hvis det er forkert eller flueknepperi er jeg meget interneret

M.v.h
Flufdk

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 18-07-03 16:14

Hovsa ikke interneret men interesseret

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 18-07-03 16:51

Netbeui er en anden protokol og ja der komme noget mere støj ind...

Jeg har lige læst det hele igennem igen (tråden her ) men jeg syntes ikke rigtig der står nogle sted om du har slået din firewall fra i xp..

Sådan slår du den fra...

Vælg egenskab på dit netkort og så avanceret fjern flueben i Beskyt computeren.....

Har du prøvet at pinge mellem dine 2 computere.. hvilken svar får du tilbage ( hver i sær )

Hvis der er hul igennem så prøv at gå ind i din explore og skriv \\ipen på den anden computer

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-07-03 18:08

Hej Flufdk m.fl.!

Nu vil jeg lige blande mig lidt, det kunne jo måske være en hjælp.

> Flufdk, du har Windows 98 på den stationære og Windows XP på den bærbare.

Selvom du muligvis ikke ønsker at køre Internet fra den bærbare når du er hjemme - så prøv på din Windows 98 stationære at kigge i hjælp og søg, læs og installer "Deling af Internet".

Der dannes en diskettet fra Windows 98 PC - denne diskette sætter du i den bærbare og kører på denne - derefter skulle nødvendige forbindelser, opsætninger, programmer m.m. være lavet på begge PC'ere og herefter være OK.

Jeg benytter selv denne metode dog nu med Windows XP som hoved-PC; men har haft det til at virke med Windows 88 SE før jeg skiftede til Windows XP.

Håber, at det lykkedes for dig!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-07-03 18:10

Hmm - undskyld slåfejl "Windows 88 SE" skal selvfølgelig være "Windows 98 SE"

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 18-07-03 22:07

Hej Bjarne_H

? Hvorfor skulle jeg sætte den stationære til deling af Internet når begge pcér er koblet samme via en route som er tilslutte kablemodemet. Det kan godt være det er mig som er tungnem

M.v.h.
Flufdk

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-07-03 02:26

Hej Flufdk!

Fordi du nævner både router og switz, jeg selv benytter switz og det var måske en mulighed der var værd at prøve - guiden sætter muligvis det manglende op.

Også fordi det muligvis kan hjælpe - for lang tid siden før man kunne køre guide til deling af internetforbindelse og med dannelse af diskette til andre PC'ere satte jeg mit netværk manuelt op og flere gange havde / fik jeg problemer. Hvis jeg på en af mine Pc'ere der er koblet op til min hoved PC får problemer med fildeling m.m. bruger jeg bare min diskette fra guiden deling af internet og så er forbindelserne OK igen - derfor!

Men muligvis kan det være det ikke hjælper - jeg kender ikke nok til routere; men hvis du før har kunnet etablere forbindelse mellem dine PC'ere - så var det måske et forsøg værd!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-07-03 02:41

Hej igen Flufdk!

Kom lige i tanke om, at TDC nævner, at der ved nogle routere er problemer (måske det samme med din opkobling) med fildeling; men at man sagtens kan køre Internet.

Så hvis det er fildeling du ønsker, så kan du tilslutte via switz eller direkte via krydset kabel og hvor du så også har mulighed for Internet via guiden deling af internet!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : flufdk

Dato : 20-07-03 10:07

Tak til alle

Jeg fandt den lille bitte ting som drillede. Selv om at jeg havde sat filer og print til deling, så manglede der lige et lille flueben i Fil- og udskriftsdeling til microsoftnetværk under bindinger.

M.v.h.
Flufdk

Godkendelse af svar
Fra : flufdk

Dato : 20-07-03 10:15

Tak for svaret Smitty.

Det er dejligt med alt den hjælp fra alle.

M.v.h.
Flufdk