/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
påhængsmotor - 2 el 3 cylindre?
Fra : ff60
Vist : 2986 gange
40 point
Dato : 08-07-03 15:31

Jeg står for at skulle købe en ny/brugt påhængsmotor på 25 hk (derover bliver min båd en speedbåd). Én forhandler har fortalt mig, at en 3 cylindret giver bedre accelleration (rart ved vandski), mens en anden har fortalt mig, at der ikke er forskel på accelleration, men at det kun handler om benzinforbrug. Er der en der vil hjælpe mig? De 3-cylindrede er en tand dyrere, derfor interessen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-07-03 06:45

Med hensyn til accellerationen er det fløjtende ligegyldigt da det er de 25 hk der skal rykke skiløberen op af vandet, og om de bliver leveret af 3 eller 4 cyl. er ligegyldigt, der er stadig kun 25 hk til rådighed.
Benzinforbruget er også ligegyldigt. Den forskel der er på om det er 3 eller 4 cyl. der udvikler de 25 hk er meget lille.
Hvad der ikke er ligemeget er om det skal være en 2 eller 4 takter.
2 takteren er billigst i anskaffelse, men dyrere i benzinforbrug.
4 takteren er dyrest i anskaffelse, men meget billigere i forbrug og så larmer den ikke nær så meget som en 2 takter.
Personligt ville jeg vælge en 4 takter, prøv f.eks. at se på en 4 takts Honda. Nam-nam.
Taler vi brugt er der dog ikke så stort udvalg indenfor 4 taktere.
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : stoneson

Modtaget 40 point
Dato : 23-10-03 08:51

Mit råd er at du skal vælge vælge en tre cylindret motor, jeg kan dog være i tvivl om at der laves 25 hk motorer med tre cylindre. Gevinsten vil være en mærkbar roligere gang, et bedre bundtræk og ved firetakt en rimelig benzin økonomi. Vigtig et det dog i alle tilfælde, at du når du har bestemt dig for en motor, får målt hvilke omdrejninger den arbejder med under forskellige påvirkninger. At trække vandski stiller væsentligt andre krav til optræk og dermed propel-stigning end en tur med dig alene i båden, og du bliver nok nød til at gå på kompremi mellem en lavere topfart og et kraftigt optræk. Vælg måske en 30 hk motor hvis båden kan bære denne.
Husk også at der er forskellige vandski bredder, nogle er mere "bærende" end andre. God tur og husk redningsvest, der venter fantastiske timer på vandet samt fede styrt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:42

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : ff60

Dato : 24-11-03 09:41

Tak for svaret stoneson.