/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Omlægning af lån på 1 million kr.
Fra : reinold
Vist : 393 gange
50 point
Dato : 07-07-03 21:08

Har lige omlagt huslån realkredit danmark 6 % - 30 års lån til 4 % - 20 års lån.Det nye lån er optaget til kurs 95.
Dette blot for at blive færdig noget før og "næsten" til samme ydelser.

Men hvad er det så der skal ske for at jeg skulle være heldig desuden at kunne nedskrive lånet måske med 50 eller 75.000 kr.
Jeg ved at lånet så skal omlægges til et 8 % lån , men hvordan er det nu det hænger sammen?

Kommentar
Fra : andersjensen

Dato : 07-07-03 21:16

Renten skal stige, dermed får du mulighed for at omlægge lånet til en højere ydelse. Men din restgæld vil falde tilsvarende....
Altås en kontant besparelse uden det koster andet end en omlæggelse.

Kommentar
Fra : reinold

Dato : 07-07-03 22:39

Hvor meget skal renten stige før det evt. bliver interessant?

Kommentar
Fra : andersjensen

Dato : 08-07-03 09:34

Det kan man ikke sige som sådan, men nogle mener typisk 2 %, men det kommer også an på hvor megen restgæld man har. men jo mere renten stiger jo mere interessant....

Så hvis man ikke konverterer på det rigtige tidspunkt, kommer man grueligt galt afsted, da det kan være lidt af et lotteri.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at tage en snak med dit realkredit institut og høre deres mening. Og husk at det ALTID koster en hulens masse penge i afgifter til staten at omlægge, så man skal lige tænke sig om en ekstra gang, de da nemt koster 10.000 kroner eller mere, hver gang man omlægger huslån.

Kommentar
Fra : pear

Dato : 27-07-03 23:10

Har du optaget en obligationslån til kurs 95 har du en obligationsrestgæld på ca 1.050.000 kr. Stiger renteniveauet i Danmark og andre steder vil kursen på dine obligationer tilsvarende falde. Eksempelvis stiger renten med 1% vil kursen på dine obligationer falde mellem 8 og 9 points. Det vil sige at din værdien af de obligationer som blev solgt for at give dig 1.000.000 kr kun er koster dig ca. 950.000 at købe tilbage. Din restgæld er således faldet fra 1.000.000 kr til 950.000 kr. Der løber naturligvis omkostninger på til diverse gebyrer og lign. Omlægninger koster i størrelsesorden 20.000 kr Men der skulle være en gevinst.

Husk at de kloge økonomer spår/forventer at renten stiger indenfor den nærmeste tid.

Kommentar
Fra : kluden

Dato : 05-11-03 18:15

Bare lige en fodnote til Anders Jensen, staten tar ikke 10.000kr for at omlægge et lån, men måske 3000. Men selve omlægningen løber rigtigt nok op i omkring 10-20 tkr..
Jeg tror ikke at en 4-20 falder 8-9 points ved en rentestigning på 1%, nok snarer 5-6 points, men gevinsten er der. Men det eneste sjove der er ved at konveretere op i rente er hvis man konverterer ned igen, eller er der intet sjov i det.