/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemask. ryster/banker før centrifuger
Fra : myg
Vist : 165 gange
100 point
Dato : 20-04-24 19:46

Vores Asko vaskemaskine har fået en dille med at banke/ryste/næsten hoppe når den skal "fordele" tøjet i tromlen, inden den centrifugerer. Det lyder meget voldsomt, så man næsten tror den er ved at vælte huset men efter nogle forsøg, er det ligesom den bliver "tilfreds" og centrifugerer tøjet fint. Selv vasken er der intet at udsætte på.
Jeg har bagsiden og låget taget af, og alt ser umiddelbart fint ud når den ellers kører. Det eneste jeg studser over, er en par mindre fjedre, som knirker lidt, når tromlen bevæger sig. De sidder vist for at holde den på plads mellem for og bagside og måske skal de strammes et hul op for at holde tromlen bedre i ro ???
Men er der nogen, der har erfaringer med dette ???

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-04-24 01:24

for meget tøj i maskinen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-04-24 12:45

Alle de nærliggende muligheder eller grunde er afsøgt abbab

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-24 18:22

Er trevlesien tilstoppet, kan vandet ikke komme hurtigt nok ud af maskinen. Det betyder, at maskinen centrifugerer med for meget vand i maskinen - og det giver støj og en urolig maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-24 14:01

Hvis Ans har ret og det tror jeg også.........så prøv lige at sætte til tømning og så prøv at vælge centrifuge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-24 08:53

Tromlen er altid ophængt i fjedre. Desuden er der en form for svingningsdæmpere.
Dæmperne kan være nogle simple friktionsbremser ,hvor noget klemmer klemmer om noget andetog den ene del sidder på tromlen og den anden i det faste stativ. Den slags kan blive så slidte at der ingen dæmpning er mere.
Andre bedremaskiner har noget der minder lidt om støddæmperne i en bil. De kan også blive for slidte, men er ireglen bedre holdbare.
Når først tromlen kommer i fart erden selvstbiliserend på grund af den elastiske aksel.
Læs om turbineakslelen i en fysikbog for viderekommende.

Et råd er ikke kun at vaske store ting som udelukkende lagner og dynebetræk. Blan hellere med mindre genstande ,som undretøj og lignende. Så får man bedre balance under opstarten til centrifugering.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-04-24 17:05

Citat
Et råd er ikke kun at vaske store ting som udelukkende lagner og dynebetræk

Og luk betrækkene, andre stykker kan godt finde på at kravle ind i dem under vasken.