/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tror jeg mangler spænding
Fra : Peter1056
Vist : 317 gange
100 point
Dato : 09-01-24 20:02

Hej
Jeg bor i et “nyt” kvarter, byggede huset i 2007
Mange har efterfølgende sat varmepumper op og fået elbil
Tror ikke det har nogen betydning, men jeg fik sat solceller op her i sep 2023
Jeg er nu begyndt at ha problemer med vores kogeplader
Siemens induktion
Problemet er ved ca 17:30 tiden på hverdage
Der er feks ikke problemer ved middagstid
Har målt spændingen på faserne
Her til aften tændte jeg det kl17:15 uden problemer selv om jeg kunne måle den ene fase lå på ca 219-222V
Kl 17:30 kunne jeg ikke tænde komfuret og kunne nu måle 215volt på fasen og de 2 andre faser lå på ca 236-238volt
Har jeg et forsyningsproblem
Eller er det alm i spidsbelastningen
Vh
Peter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-24 21:16

Den her bliver nok også annulleret!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-01-24 22:25

Du skriver ikke noget om, hvilket net område du bor i.

Der kan - teoretisk set - godt være trukket får "små" kabler, da området blev etableret.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-01-24 09:48

Citat
Der kan - teoretisk set - godt være trukket får "små" kabler, da området blev etableret.

Jep, det er jo infrastrukturen der halter bagefter når der dels opføres anlæg til grøn strøm og dels bliver installeret en masse private billadere.
Derfor både opfordrer elselskaberne os til og dels "straffer" os med ekstra høje transportafgifter i spidsbelastningsperioderne, penge som angiveligt skal bruges på opgraderinger

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 10-01-24 18:07

Sorry - bor i Sorø kommune
Ringede til net leverandøren i dag kl 7:00
De fortalte at den var inden for skiven
Dvs at spændingen må gå ned til 207 Volt
Nu ved jeg godt at det ikke er så koldt i dag
Men den har ligget meget stabil på ca 229 hele eftermiddagen
Selv her til aften hvor den plejer at dykke ved 17:30 tider
Der ligger den også rimelig stabil

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-01-24 19:28

Netselskabet kan jo have "skruet på noget" fordi du ringede til morgen!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-24 10:21

Byt lige om på 2 faser hvis dine faser ikker ens.
Det gøres ved tilslutnings kablet til komfuret.

Det kan være i allesammen " sutter " på den samme fase.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-24 11:07

I dagerden nominelle systemspænding i forsyningen til private huse 0,4 kV
tilladelig afvigelse er 10% .
Hvis der var fuld symmetri er 208 V mellem en fase og neutral 2indenfor skiven.
Dine målinger viser usymmetri. det kan der være mange grunde til. Eksempelvis hørte jeg om en hel bebyggelse med individuelle varmepumper hvor en svagt begavet elektrikke havde forbundet alle anlæg til samme faseleder.

din måling viser at din såkaldte nulleder ikke er "sand nul" men ligger skævt . Fejlen kan være generel for området men kan også skyldes noget i din installation.