/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
gimp-lige streger
Fra : warrior
Vist : 235 gange
50 point
Dato : 26-12-23 19:32

Hej
Jeg skal have lavet en tekst i GIMP med et par lige linier under.
Efter beskrivelsen skal man holde shift nede og trække med musen. Men når jeg slipper forsvinder stregen bare. Nogen der ved hvad der skal til. (Er ikke så kyndig i programmet)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-12-23 20:10

Gætter på du skal klikke med venstre musetast for at indikere, at stregen er slut.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-23 09:07

For at tegne en lige linje i GIMP, skal du først vælge et tegneværktøj, f.eks. blyanten eller penslen. Så skal du sætte din musemarkør, hvor linjen skal starte, og holde SHIFT-tasten nede. Du vil se en tynd linje, der viser dig, hvor linjen vil ende. Flyt musen til det ønskede slutpunkt, og klik med venstre museknap. Slip SHIFT-tasten og musen, og du har tegnet en lige linje.

Hvis du vil tegne flere lige linjer, der er forbundet, skal du bare gentage processen uden at slippe SHIFT-tasten. Hvis du vil tegne en linje med en fast vinkel, f.eks. vandret eller lodret, skal du også holde CTRL-tasten nede, mens du flytter musen.

Hvis du vil tegne en stiplede linje, skal du bruge sti-værktøjet og vælge polygonal-indstillingen. Klik to gange på billedet, hvor linjen skal starte og slutte, og vælg derefter “Stroke Path” fra værktøjsindstillingerne. Du kan vælge forskellige stilarter og bredder til din stiplede linje.

https://www.ybierling.com/da/blog-99-gimp-tegner-en-lige-linje-eller-en-pil

http://www.computerdk.com/software/gimp/133222.html

https://www.bing.com/search?q=GIMP+lave+lige+linier&toWww=1&redig=2084D84F02FE4195BEC13AA221964844

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 27-12-23 12:40

Tak for svaret Thyregod8.
Den er noget tricky at arbejde med, synes jeg. havde store problemer med at få klone og erase værktøjet til at virke.( et dokument jeg ville redigere) Men det har vidst noget med lag at gøre. Kørte engang lidt Photoshop, der var nemmere for mig