/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Airfryer.
Fra : omahexen
Vist : 292 gange
300 point
Dato : 26-12-23 10:13

Man hører så meget om,at en " airfryer" skulle være energisparende,men når man ser på watt forbruget,bliver jeg lidt i tvivl.Kan det betale sig at købe en,når man kun er en person ? Hører gerne,fra nogen der har erfaring .

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 300 point
Dato : 26-12-23 13:05

En airfryer er et apparat, der bruger varmluft til at tilberede mad med mindre olie og fedt end en traditionel frituregryde. Det betyder, at du kan få sprøde og lækre retter med færre kalorier og mindre fedt. En airfryer kan også være hurtigere og nemmere at bruge end en ovn, da den har kortere opvarmningstid og mindre rengøring.

Men hvor meget strøm bruger en airfryer egentlig? Det afhænger af flere faktorer, såsom modellen, kapaciteten, indstillingen, tilberedningstiden og typen af mad. Generelt kan man sige, at en airfryer bruger mellem 800 og 2000 watt, mens en ovn bruger mellem 1000 og 3000 watt1. Det betyder, at en airfryer kan være mere energieffektiv end en ovn, især hvis du kun laver små portioner.

Hvis du vil beregne, hvor meget strøm en airfryer bruger, kan du bruge denne formel:

Strømforbrug (kWh) = Effekt (W) x Tid (h) / 1000

For eksempel, hvis du har en airfryer med en effekt på 1500 watt, og du bruger den i 30 minutter, så er strømforbruget:

Strømforbrug (kWh) = 1500 x 0,5 / 1000 = 0,75 kWh

Hvis du vil vide, hvor meget det koster at bruge en airfryer, kan du gange strømforbruget med elprisen. For eksempel, hvis elprisen er 2,5 kr. pr. kWh, så er omkostningen:

Omkostning (kr) = Strømforbrug (kWh) x Elpris (kr/kWh) = 0,75 x 2,5 = 1,875 kr.

Du kan også bruge denne beregner til at finde ud af, hvor meget strøm en airfryer bruger.

Dertil skal også tages i betragtning, at en airfryer har et væsentligt mindre rum og har derfor mindre varmetab.

https://forbrugsguiden.dk/airfryer-test-bedste-airfryers/
https://findenergi.dk/stroemslugere-i-hjemmet/airfryer-stroemforbrug/
https://madskyen.dk/airfryer-test/

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 26-12-23 23:04

Omahexen Besparelsen ligger mest på tilberedningstiden som er væsentlig kortere end en ovn og derved lavere strømforbrug.
Hos os bruger vi stort set ikke ovnen mere og en del af det vi før lavede på de keramiske kogeplader laves ligeledes i Air freyeren.
Hos os er den i brug 3-5 gange om ugen, og det er væsentlig hurtigere at lave mad.
Meld dig til nogle af de grupper der på facebook så får du et meget godt indblik i tider på madlavningen.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 27-12-23 01:22

Vil du vide hvad den bruger så mål - ovennævnte går på max forbruget- langt de fleste ovne og airfryer har en temperatur regulering og det gør en forskel om det er 100 grader eller 220. Jeg har kun set en airfryyer uden temperatur indstilling.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 27-12-23 10:05

Ikke en ny opfindelse.
For godt 20 år siden havde TV-shop shows med en lignende der simpelthen bestod af et større rundt fad ca 40 cm og med et glaslåg hvor der sad en ventilator i toppen, de viste ingen detaljer men jeg vil tro at varmelegemet sad i bunden.

Hvor mange der blev solgt aner jeg ikke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-23 04:15

Det drejer sig om en “simpel” ting, “størrelsen “ det koster X energi at opvarme 1 L luft. Så hvis du kun skal varme 10L. Luft op vs 50-60 L luft hver gang (her til kommer der så en anden fakta også varme teknologi) som de flest airfryer benytter sig af som kan give en forkortelse af tid på nogle typer mad produkter)

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 29-12-23 09:32

Tak for svaret Thyregod8.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 04-02-24 12:23

Hej.
Vi har købt en OBH freyer i Brugsen til 800 kr. ca.
Den virker fantastisk, der er varmluft og der er Grill indbygget i den.
Man kan lave alt i den stort set og konen gør det.
Hun laver stegt kylling, fritter, bager boller, det er nemt.
Den tager ikke så meget strøm som en stor ovn.

Mvh Eigil