/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Juleplatter, ornamenter og diverse
Fra : ingelein
Vist : 378 gange
200 point
Dato : 05-12-23 09:57

Nu er jeg så gammel, at jeg har kendt mange af min årgang, som i sin tid spinkede og sparede for at købe årets platte, Royal porcelæn, Bing & Grøndahl osv. Nogen købte i forventning om at de ville stige i værdi.
Det gjorde de også, men nu, 70 år senere, vil ingen arve dem og de går til genbrug, hvor de sælges for en slik.
Det er rigtig længe siden jeg har set et ungt hjem med juleplatter.
I dag er der andre ting, som de fine producenter vil have os til at købe som samlerobjekter hvert år. Platter har jeg aldrig interesseret mig for, fordi jeg ikke kan lide præcis de anvendte blå farver. Til gengæld har jeg købt juleuroer fra Georg Jensen fra 1984 og 16 år frem. Mest fordi det passede med børnebørns fødselsår, så de skal nok blive afsat, når den tid er.
Jeg har orienteret mig om de mange ting, man i dag prøver at sælge som "årets" tingeltangel af høj kvalitet.
Så nej, de årgangsting du i dag køber i dyre domme, stiger ikke i værdi, når du en gang sætter træskoene. Nogen god investering er det ikke. Skal man samle på noget, er det fordi man selv kan lide det....... og heller ikke af prestigegrunde.
God jul

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-12-23 11:49

Hvis man så endda kunne få en vægtpris lige som sølv og guld der kan omsmeltes, platter og Blå Blomst bliver knust og indgår til andet formål såsom vejfyld
Har du noget retro keramik bør du passe på det, der har været prisstigninger i flere år, og ikke kun på Kähler

TV2 Øst havde en flerårig udsendelsesrække hvor de lokalt indbød folk og en vurderingsekspert. Folk kom med deres samleobjekter, men meget af det rystede eksperten blot på hovedet af og sagde at det var masseproduceret til en isenkramkæde.

Jeg har et gammelt billede, unikt da det er fronten af et smukt ornameret vikingeskib som er malet på egetræ, jeg kendte ejeren som gav mig det og han betalte gerne dyrt for kunst.
For få måneder siden tog jeg det til vurdering hos Bruun-Rasmussen, ved disken rystede de blot på hovedet og sagde at det var umuligt at sælge i dag.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-12-23 12:27

Jeg er enig med dig i, at det ikke er en god investering at købe årets tingeltangel af høj kvalitet, hvis man kun gør det for at sælge dem senere. Som du siger, er der ingen garanti for, at de vil stige i værdi, eller at nogen vil arve dem. Det er bedre at samle på noget, som man selv kan lide, og som har en særlig betydning for en.

Jeg har søgt på nettet efter nogle artikler, der handler om juleuroer fra Georg Jensen, og jeg har fundet nogle interessante resultater. Måske vil du synes om at læse dem:

[Georg Jensen juleuroer - en dansk designklassiker]: Denne artikel fortæller om historien bag Georg Jensens juleuroer, som blev lanceret i 1984. Den beskriver også, hvordan de forskellige årgange har forskellige temaer og motiver, som afspejler tidens trends og begivenheder.
[Sådan vælger du den rigtige juleuro]: Denne artikel giver nogle gode råd til, hvordan man kan vælge den rigtige juleuro til sit hjem. Den anbefaler at tage hensyn til farver, former, materialer og størrelser, når man skal finde den perfekte juleuro, der passer til ens personlige stil og smag.
[Juleuroer - en tradition med mange muligheder]: Denne artikel viser nogle eksempler på, hvordan man kan bruge juleuroer til at skabe en hyggelig og stemningsfuld juledekoration. Den foreslår at hænge juleuroer i vinduer, på grene, på vægge eller på et juletræ, og at kombinere dem med lys, kugler, stjerner og andre pyntegenstande.
Jeg håber, at du vil nyde at læse disse artikler, og at du vil fortsætte med at samle på juleuroer fra Georg Jensen. Jeg synes, at det er en dejlig måde at fejre julen på. ??

God jul til dig også! ??

https://www.georgjensen.com/da-dk/jul/juleuroer

https://juledekorationer.dk/jul/juleuro/

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-12-23 13:46

Hvem husker ikke shitstormen mod Imerco for 10 år siden da Kähler lavede den afskyeligt grimme vase med de vandrette metal striber og butikkerne havde bestilt for lidt.

Når man googler efter disse vaser på genbrug koster de ikke særligt meget, og kommer nok heller ikke til det de næste 300 år

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-12-23 17:18

@thyregod8
Tak for dit svar. Jeg skrev jo at jeg havde købt den første uro fra 1984 og fortsatte til og med år 2000, hvor det sidst ankomne barnebarn blev født. Måske kunne jeg have fortsat med køb i de år oldbørnene blev født. Men jeg vidste faktisk ikke, hvor jeg skulle placere dem, for jeg bryder mig ikke om de røde bånd. ( de er erstattet med råhvide bånd ??). Gennm årene har de hængt mange forskellige i julemåneden. De sidste mange år i de små ruder i dørene til pejsestuen. Det bliver de nok ved med i vores tid.
Smag og behag er jo vidt forskellig. Mine voksne børnebørn strikker julekugler....... noget der overhovedet ikke vil passe til min smag for juletræspynt idet vi har arvet vore forfædres fine julestads af glas.
På den anden side kommer de nok til at holde af deres strikkede julekugler, fordi de selv har bøvlet med dem.
Men som du skriver, kan der ikke være ret meget unikt samlerobjekt i ting, der er smukke designs, men fremstillet til salg i isenkramkæder.
God jul

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-12-23 17:22

Jeg mente at de havde været hængt op mange forskellige steder, på en gran guirlande, på en troldegren, spændt ud på en snor mellem vinduer. Nogle år i grupper, andre år bare nogle enkelte.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-12-23 17:42

Min søster bruger et par julehjerter som jeg flettede for over 60 år siden

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-12-23 19:26

Citat
Min søster bruger et par julehjerter som jeg flettede for over 60 år siden
Mange piger bruger de hjerter, jeg knuste for mange år siden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-12-23 08:27

@ kaptajn en som er gået i land og igen afsporer en tråd.
Gå tilbsge og saml hjerterne op nu!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-12-23 20:53

Citat
@ kaptajn en som er gået i land og igen afsporer en tråd.
Gå tilbsge og saml hjerterne op nu!
Ingelein
Jeg har altid været en landkrabbe. Jeg har arbejdet i 41 år for hæren dog med et års orlov. (Det år, hvor konen arbejdede i Schweiz, hvor jeg var med)