/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Induktionskogeplader slår fra
Fra : bigfool
Vist : 207 gange
300 point
Dato : 24-11-23 19:01

Har et dyrere Voss-induktionskomfur fra 2016 (kr. 12.000+).
Det blev brugt i morges til at koge en kedel vand, og der blev ikke spildt noget vand og alt fungerede som det skal. Men i eftermiddags, da jeg skulle bruge det igen og satte en gryde med vand på, begyndte det at "klikke" on/off. Overfladen er helt tør, bunden af gryden er helt tør, og hele overfladen af kogefladerne er eftertørt med et nyt viskestykke, men den vedbliver med at slukke. Jeg har haft ovnen kørende en god halv times tid på ca. 200 g, for at fjerne evt. fugt i "indmaden" til kogepladen, men lige meget hjælper det...

Jeg har haft ringet til en hvidevarereparatør, men han siger at der ikke er nogle enkeltdele under kogepladen, der kan skiftes, og der skal en ny komplet printplade i, som koster det meste af et nyt komfur, så det vil han slet ikke røre ved...

Kan der være nogle andre muligheder for at løse problemet, hvor det økonomisk ikke løber helt af sporet?

Takker på forhånd for jeres input

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-11-23 08:28
Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 300 point
Dato : 25-11-23 12:57

Der er et par ting, du kan prøve, som kan løse problemet uden at det bliver for dyrt:

Nulstil komfuret: Sluk for strømmen til komfuret ved sikringsboksen i mindst 30 minutter. Dette kan hjælpe med at nulstille komfurets interne system1.

Kontroller strømforsyningen: Tjek om der er problemer med komfurets strømforsyning eller sikringer. Hvis der har været strømsvigt eller kortslutninger, kan det have påvirket komfuret2.

Rengør luftventiler: Sørg for, at luftventilerne ikke er blokeret af støv eller andre genstande, da dette kan forårsage problemer med temperaturregulering2.

Kontroller kogegrejet: Induktionskomfurer kræver magnetisk kogegrej, og det skal være den rigtige størrelse for at blive detekteret korrekt af komfurets sensorer3.

Hvis disse trin ikke løser problemet, kan det være værd at kontakte Voss eller en anden hvidevarereparatør for en anden mening. Det kan være, at der findes en mere økonomisk løsning end at udskifte hele printpladen. Det er også muligt, at problemet er dækket af en garanti, hvis komfuret stadig er inden for garantiperioden.
https://fredsappliance.com/oven-repair/why-are-the-buttons-on-your-induction-stove-are-not-working/
https://inductioncooktopsguide.com/why-does-my-induction-cooktop-keep-turning-off/
https://homeliness.in/common-induction-cooktop-problems-solutions/

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 26-11-23 10:09

Tak for svaret Thyregod8.
Ingen af delene har haft nogen positiv effekt. Jeg har i mellemtiden skrevet til Electrolux/Voss via en formular på deres hjemmeside og håber at få en telefondialog med kompetent servicetekniker, inden de kører ud (kørsel alene er ca. kr. 750 ex. moms), så det kan jo hurtigt løbe op.
Komfuret er godt 7 år gammelt, så måske jeg efterfølgende kommer til at kigge på et nyt - Det må tiden vise.