/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spørgsmål om ventilationsanlægs lovlighe
Fra : palle22
Vist : 96 gange
50 point
Dato : 01-10-23 18:04

Hej

Mit ventilationsanlæg fra 2010 lever ikke op til kravene i BR08, BR10 eller gældende BR, hvad angår minimumsluftskifte og energiforbrug (SEL-værdi). Det fremgår af indreguleringsrapporten fra 2010.

Jeg flyttede ind i 2013 og har ejerskifteforsikring, der snart udløber.

Forsikringen mener ikke, forholdet er ulovligt, men kan vi ikke være enige om, at manglende efterlevelse af det bygningsreglement, der gjaldt på installationstidspunktet , må betragtes som en ulovlighed? Så vidt jeg ved, er bygningsreglementet lige så meget en lov, der skal følges, som byggeloven.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-23 19:13

Det er 10 år siden du flyttede ind. Skulle du ikke have reageret noget før???

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-10-23 20:51

Jeg har ikke teknisk viden om den slags, og blev kun opmærksom på det, da en bekendt for nyligt påpegede manglerne.

Kan du svare på mit spørgsmål?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-23 21:58

Jeg ville "dømme" dig for nøl, når du ikke har reageret de sidste 10 år, så de sag har du stort set ingen chancer for "at løbe hjem"!!!

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-10-23 06:42

Det giver ingen mening. Forsikringen dækker i 10 år.

Jeg venter på et svar på mit konkrete spørgsmål.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-10-23 11:07

Ringede til en jurist, som fortalte, at der ikke er nogen tvivl. Anlægget er ulovligt. Jeg lukker spørgsmålet

Annuller spørgsmålet
Fra : palle22

Dato : 02-10-23 11:07

Jeg har desværre ikke modtaget et fornuftigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål