/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskifte vinduesfuger i fugtigt vejr?
Fra : palle22
Vist : 383 gange
35 point
Dato : 08-08-23 20:27

Hej

Kan man omfuge vinduer udvendigt med silikonefuge i de her dage med byger - eller bør man vente til vindue og mur er mere tørt?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-08-23 20:45

Vent endeligt

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 08-08-23 21:16

Binder fugen dårligere? Bliver det ikke lige så pænt?

Hvor tørt skal det være - skal fugten i vinduestræet fx være under en bestemt procent?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-08-23 22:21

Google er din ven.

Når det er så fugtigt tørrer fugen ikke ordentligt, og træet må også kun have en vis fugtighed.

Og så må det heller ikke gøres i direkte sol, men det ved Google/Bolius alt om.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 08-08-23 22:25

Jeg har googlet men ikke fundet noget. Hvilken artikel i Bolius skal jeg læse?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-08-23 22:30
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-08-23 22:31

Der findes flere artikler hos Bolius, men nu er du igang.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-08-23 11:43

Ifølge nogle kilder, er det muligt at bruge silikonefuge op ad en murstensvæg, da murværk er difussionsåbent, og vandet derfor ikke bliver spærret inde. Men det ændrer nu ikke på de officielle anbefalinger, der siger diffusionsåbne fuger udvendigt - eventuelt silikone i bunden. Det er også vigtigt, at området, hvor du skal bruge silikonefuge, er helt rent og fri for fedt. Acetone er god til affedtning, men husk god udluftning. Hvis du vil fuge i de her dage med byger, bør du vente til vindue og mur er mere tørt, da fugt kan påvirke fugens hærdning og vedhæftning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-23 15:39

Silicone tørrerikke. Det hærder ved at optage vand. det omdannes i siliconen og udskilles som eddikesyre. Træ må ikke være for tørt hvis man vil bruge silicon. det er en fordel at gøre det vådt.
Men husk ikke at bruge silicone udvendigt . Det er alt for tæt så indefugten vil om vinteren ophobes i træet bag siliconen.
Træditionelt værk og mørtel er bedre.