/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan afliver man et træ
Fra : zebra2zebra
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 22-05-23 20:42

Jeg har nogle træer. Dem vil jeg aflive. Jeg har prøvet følgende:
- Skær træet ned til stubben og pak stubben ind i sort plastik. Lad det stå et halvt år. Da jeg tog plastikken af, var der grønne blade under plastikken. Duer ikke.
- Hæld en liter saltsyre ud ved roden. Det var et lille træ, ca 1 cm i stamme. Der var ingen effekt.
- Lag 10 kg salt omkring træet. Det var et lille træ, ca 1 cm i stamme. Saltet lå i lang tid, indtil regnen havde vasket det væk. Der var ingen effekt.
- Skær træet af i 1 1/5 meters højde. Kom rodalon på snittet. Ingen effekt.
- Skær træet af i 1 1/5 meters højde. Kom round up på snittet. Der var effekt. De øverste 30 cm af stammen gik ud. På resten af stammen kom der nye skud.
Nu er jeg ved at løbe tør for ideer. Er der nogle forslag?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-05-23 04:42

Grav det op.

Er det uoverkommeligt selv med 3 venner, en grillaften og ømme rygge ........... få fat i en proff som skærer stubben længere ned og rodfræser den med en maskine, de tibageværende rødder vil rådne væk.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 23-05-23 09:38

Kun et fjols hælder saltsyre og salt ud i naturen.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 23-05-23 10:00

Synes, at jeg har læst noget om at slå kobbersøm ind i stammen, men hvor mange ? - pas!

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 11:40

Træerne er på en sommerhusgrund. De træer jeg selv har plantet, dem kan jeg godt lide. Men alle de birk, røn, tjørn og el, der vokser frem alle steder, dem ønsker jeg hen hvor peberet gror.
Den nemmeste måde at nedkæmpe træer på, det er at bruge en gråsslåmaskine, og slå græsset en gang om året. Når jeg slår græs, og kører et træ over, tænker jeg hurra. Der sparede jeg meget arbejde om ti år.
Er træerne blevet større, kan man trækker dem op med håndkraft. Det går også meget hurtig.
Er træerne blevet endnu større, kan man tage en økse, og hugge i jorden omkring roden. Og så kan man trække træet op.
Er det et større træ, skal man have fat i en spade. Roden skal simpelthen graves op. Det er hårdt fysik og tager lang tid.
Er det et meget stort træ, kan man ikke grave roden op. Man kan godt bruge timevis på at grave roden fri, men kan kan ikke løfte den. Det problem kan man løse, ved at grave et stort hul ved siden af roden, skubbe roden over i hullet og dække det hele til med jord.
Man kan ikke nedkæmpe et træ, ved at skære det over ved roden. Træet skyder bare nedefra. Og tager man skuddene, så skyder det bare igen.
Jeg har tænkt på om træerne kan sælges. I stedet for at trække dem op og smide dem væk, kunne jeg sætte dem i urtepotte. Og så en bod med salg af træer i potte.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 11:43

Man kan fælde træer og fjerne rødder med maskiner. En lift til at komme op i luften og en rendegraver til at grave roden op. Men der er så mange træer, at det vil blive for dyrt.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 11:45

En liter saltsyre på en sommerhus grund, det er ikke noget at snakke om. Saltsyren går i forbindelse med kalk i jorden og bliver til vand og kuldioxid.
Salt findes i forvejen i naturen, fx i saltvand.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 11:47

Den med kobbersøm har jeg også hørt. Det er måske værd at undersøge nærmere.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 11:49

Jeg har også hørt, at man kan ringe træet. Det går ud på at fjerne barken og skære en rille på 5 cm ind i træet.
Jeg har også hørt at man kan bruge roundup. Man borer et hul i træet og hælder flydende roundup i hullet.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-05-23 12:26

Det er faktisk ulovligt at bruge saltsyre, man må heller ikke bruge eddikesyre mellem fliserne for at dræbe ukrudt .............. selv om begge væsker i princippet er naturlige og hurtigt bliver elimineret i modsætning til plantegifte som består af svært nedbrydelige hormonstoffer og junk fra olie.

Fint at slå træet ihjel, men en tyk stub kan jo stå i årevis hvis der er meget harpiks i træet, i gamle dage satte man et solur eller et fuglebad på toppen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-05-23 16:31
Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-05-23 19:57

Det er jo den gode gamle med at brænde en stub af. Jeg har aldrig selv prøvet det, men det ser spændende ud.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-05-23 23:07

Det ville tage dage at brænde en stub af, og rødder vil stadig sende næring så levende rester kan skyde.
Hvis formålet er nyplantning eller græsplæne er det bedst at fjerne så meget at det kan dækkes af jord.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 24-05-23 09:28

Det jeg har set rundt omkring, det er at folk bruger fræsning. Det bliver kaldt for rodfræsning eller stubfræsning. Ved du, hvor meget det koster at få fræset en stub, fx på en stub, der er 30 cm i diameter? Nogle gang står der en mand og fræser en stub, med god plads omkring. Men er det ikke billigere at få en mand med en rendegraver til at grave den op og lægge den i et hjørne af grunden?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-05-23 10:45

Hmm, en rodfræser af størrelse som en havefræser gør nok mindre skade på omgivelserne end en rendegraver.
Bonderøven Frank har gode venner, det er ikke ualmindeligt at bønder har egen gummiged til at fytte store sten fra markerne eller lignende opgaver.

Har lige kigget på en hjemmeside fra en anlægsgartner.
De omtaler ganske rigtigt metoden med salpetersyre (er meget kraftigere end saltsyre) eller plast, men at det kan tage op til 3 år før stubben er i en sådan stand at den let kan fjernes.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 24-05-23 11:15

Træstubbe er altså irriterende. Jeg kan ikke køre hen over dem med en plæneklipper. I ly af træstubben vokser der så træer og brombær. Der er kun en måde at få dem væk på, der er at luge. Det har jeg gjort nogen gange, men det tager lang tid. For at luge brombær, har jeg gravet 20 cm ned, for at få så meget rod som muligt med op, men den dumme brombær skyder bare igen.
Jeg har overvejet ukrudt gift. Men jeg kender ikke noget til det. Jeg kunne tænke mig noget salve lignende, som jeg smører på et blad, og så har jeg aflivet skidtet. Man kan vist få noget round op af den slags.
Man kan ikke fjerne ukrudt med en gasbrænder. Hvis det er små ting, skyder de bare igen. Hvis det er store ting, bliver barken (stænglen) sort og træet vokser bare videre.
Bonderøver er god.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 24-05-23 12:45

FLYT I LEJLIGHED - DU KAN JO IKKE LIDE NATUREN.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-05-23 13:09

Folk bruger ukrudtsbrænderen forkert. Det ligger i navnet at ukrudtet skal brænde, men faktisk behøver man kun at svide planten lidt før den dør.
For at gøre det mindre farligt kom der for en del år siden et redskab der udviklede hed damp som planterne fik en kur med, men den fætter fik aldrig den store udbredelse.
Og så er der det at når man har fjernet døde planter formulder rødderne og bliver perfekt grobund for nye frø der kommer flydende.

Den bedste miljøvenlige metode til at fjerne ukrudt, især mellem fliser, er at komme ned på knæ og forsigtigt trække så meget af roden med op som muligt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-05-23 06:39
Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 25-05-23 08:13

"FLYT I LEJLIGHED - DU KAN JO IKKE LIDE NATUREN"

En tendens som breder sig er at unge køber et hus hvorefter de rydder haven for natur.
Træer, buske og blomsterstykker fjernes, og så sås der græs og lægges granitgrus og kæmpestore træterrasser .............. formålet er at bruge så lidt tid i haven som muligt.

Og så undrer de sig over at der ikke er nogen fugle.
Der er ikke meget der er så dejligt som solsorte der vækker en tidligt på morgenen med deres sang.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 29-05-23 00:27

Jeg kan godt lide naturen. En gåtur i skoven eller en tur til stranden. For nogle år siden, var min kone og jeg på ferie på en svensk ødegård. Der var ikke fastnet telefon, mobilsignal, internet eller tv antenne. Og det var dejligt. Der var fred og ro.

Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-23 07:57

Sverige er ikke dumt, jeg har både været på kanotur og en uges tid i en skovhytte.
Men hvorfor skal alverdens myg holde til i Sverige

For 10 år siden var jeg med ude for at fræse en stub, jeg var i kommunal aktivering.
Det tog under en halv time, inklusive den tid hvor maskinen strejkede, så prisen er vel den samme som andet håndværk, en timeløn plus kørsel.
Bunken af jord og spåner lod vi blot ligge, men umiddelbart kan man jo fjerne hovedparten af spånerne og bruge dem som flis andre steder så man kan få jord i hullet og bruge stedet så alle spor er væk året efter

Godkendelse af svar
Fra : zebra2zebra

Dato : 07-06-23 01:09

Tak for svaret Leif7.