/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fotos fra video er dårlig kvalitet?
Fra : cristian2
Vist : 320 gange
50 point
Dato : 22-04-23 09:21

Jeg vil gerne bruge mine videoer - som er optaget med min mobiltelefon - som stillfotos. Jeg bruger programmet Shotcut til at opsplitte alle videoernes frames til jpg-fotos. Problemet er at der er kvalitetsforskel. Jeg har stoppet videoen ved en bestemt scene/udsnit og sammenligner det med samme scene blot som jpg. Her er jpg'en af langt dårligere billedmæssig kvalitet end billedet fra videoen. Jeg er uforstående over for at der er kvalitetsforskel, da det jo er det samme billede der er tale om - det ene foto ses blot som mp4, det andet jpg. Desværre kan jeg ikke vise de to billeder her på Kandu, da man ikke kan uploade billeder.

Er der bare sådan det er, eller er der noget man kan gøre for at bevare kvaliteten fra videoen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-04-23 11:28

MP4 og JPG er 2 forskellige billedformater. Shotcut er åbenbart ikke velegnet til at konvertere mellem de 2 billedformater.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-04-23 11:30

Citat
MP4 og JPG er 2 forskellige billedformater. Shotcut er åbenbart ikke velegnet til at konvertere mellem de 2 billedformater.

Siger du dermed at jeg vil opleve en bedre bevarelse af kvaliteten hvis jeg converterer med PremierPro fx?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-04-23 12:01

Ingen anelse, men du kan da prøve, så finder du ud af det.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-04-23 13:29

tag et screendump med din tlf det er i god kvalitet

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-04-23 17:49

Citat
tag et screendump med din tlf det er i god kvalitet

Ahh, du siger noget, abbaba, så handler det måske bare om at finde en kæmpe skærm med så fin en opløsning som mulig og tage screenshots fra den?

For umiddelbart er mine egne screenshots af videoen på min lille 14.0 FHD pc-skærm af lang bedre billedkvalitet (farvemætning, grainy, blurry) end converteringerne til jpg i sig selv.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-04-23 18:43

kan slet ikke forstå at du ikke laver den slags på en pc, video og og redigering mister for meget date/ kvalitet på en tlf.
Har selv prøvet, men opgav at få noget ud der kunne bruges til noget fornuftigt.
Til pc kræver det et par gode programmer og så har du kvalitets film/ billeder - lavet ud fra et almindelig optagelse uden slowmotien - du laver det bare omvendt-
tænker du framerate og jpeg kvalitet, købe programmer kan en hel del mere end gratis apps på en tlf.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-04-23 18:44
Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-04-23 19:17

Citat
redigering mister for meget date/ kvalitet på en tlf.

Jeg bruger skam også pc - Thinkpad 14" skærm. Videoerne er optaget på mobil og ført over på pc, og når jeg afspiller videoerne på pc, er kvaliteten tip top. Det er i processen når jeg i Shotcut-app'en converterer videoens frames til enkeltstående jpg-billeder at kvaliteten går tabt.

Så jeg ved ikke om det specielt er et billed-uploader-program jeg har brug for, som du linker til. Er det ikke nærmere et converterprogram der ikke koster billedkvalitet fra mp4 til jpg, eller hvad?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-04-23 21:56

et er i processen når jeg i Shotcut-app'en????????? værsrte pis man kan have / købe - selv russerne bruger det ))))))))))

der ikke koster billedkvalitet fra mp4 til jpg ?

uploader-program???????????

Ærligt talt prøv at læg et billede på en af de links jeg

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 50 point
Dato : 24-04-23 11:15

hvis du bruger dette gratis program kan du lave film om til en billede serie uden for meget forvrængning
https://www.nchsoftware.com/videopad/index.html

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 24-04-23 11:19

Tak for svaret abbaba.