/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Solceller
Fra : Avant85
Vist : 454 gange
300 point
Dato : 14-03-22 15:25

Solceller anskaffet og monteret før Nov. 2012 og reg. efter virksomhedsordningen

Hvordan beregnes den skattemæssige indkomst 'nu'

Anlægget er afskrevet

Er der nogen som har et "Eksempel"

Jeg har fyret revisoren, fordi han har snydt mig for reduceret afgift på min 'elvarme'-pumpe

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 310 point
Dato : 14-03-22 15:44

Du skal fortsat beskattes af din produktion.

Du tager det tal, inverter har produceret totalt for 2021, fratrækker de kWh du har sendt på net, og som du har fået betalig for hos Vindstød (eller hvem du nu sælger din strøm til) det tal er dit eget forbrug. Det h´tal ganger du med kr. 0,60 og resultatet tillægger du det, du har modtaget for den solgte strøm.

Det er dit overskud, der skal beskattes, og det skal opføres i rubrik 111/112 afhængig hvilken af disse, der er overskud. Mener det er 111.

Har du haft nogle reparationer kan de reduceres/fratrækkes i dit overskud.

PS. har selv solceller fra maj 2012.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 14-03-22 15:59

Hej Bille

Går du dermed ikke ud fra - at 'Vindstød' IKKE indberetter deres udbetalte beløb

Jeg kan godt se din ide. Men er det ikke lidt frem og tilbage med de samme tal

Det er 111 = overskud

Tak for svaret indtil videre. Jeg er ikke helt overbevist. Men skal nok vende tilbage

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-22 16:01

Vindstød indberetter absolut INTET.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-22 16:05

Jo, det er - måske - lidt frem og tilbage, men den eneste i hele verden, der kender DIN produktion er DIG og KUN dig.

Tidligere skulle du betale kr. 0,60 af hele din produktion de første 10 år og kr. 0,40 de næste 10 år, men med indførslen af flexafregning blev det lavet om til det jeg beskrev.

De kr. 0,40 de næste 10 år gælder fortsat.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 19-03-22 09:36

Hej Bille

Jeg forstår godt din udregning
Men er det så fordi - vi kan tage afskrivning for anlæg & rep. at de eget forbrugte el IKKE er skattefrit

Er det samme procedure 'når uret klikker over de første 10 år'

Årsprodukt. i kwt - solgte kwt = h'
h' x .40 + solgte i kr = beløb til Rubrik 111

Har du en § i Ligningsloven du kan henvise til

Du får lige pointene for svaret
Men jeg håber du har lyst til at svare på ovenstående også

Tak

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 19-03-22 09:37

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-22 10:09

Ja, det er samme procedure de følgende 10 år med kr. 0,40

Jeg har ingen paragraf, men søg på FB, der findes grupper for solceller, der har henvisninger til lovgivningen.