/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kazaa...hvor ulovligt er det?
Fra : liberia
Vist : 410 gange
80 point
Dato : 03-07-03 18:29

Nu må jeg lige have opdateret de der regler der hele tiden bliver ændret..
Er det forbudt at downloade musik/video m.v. fra kazaa til eget brug? F.eks. sammensætte en cd med favoritmusik.... Er der nogen, der kan kaste lidt lys over de indviklede regler,- hvad må man, og hvad må man ikke??

mvh

Marie

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-07-03 18:37

DU MÅ:

downloade alt det musik/film du i forvejen har betalt for..

downloade freeware

DU MÅ IKKE:

downloaded copyright-materiale som du ikke har betalt for.!

egentlig er jeg heller ikke sikker på at du må downloade musik/film som du har betalt for..

faktisk må du slet ikke installere kazaa det skriver de inden du begynder at installere..

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 03-07-03 18:52

hmmm kazaa er da ikke ulovligt i sig selv ... det er hvordan brugerene bruger det ...
der er da en masse lovligt på kazaa gold files feks

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-07-03 19:02

Det kommer an på hvad henter og sender på kazaa.
Giver du tilladelse til at hente (c) materiale fra din comp. er det ulovligt.
Henter du samme slags er det ulovligt.
Men vær lige opmærksom på at der findes virus og andet snavs på kazaa.
Og den er med god grund i søgelyset.
Emesen.

Kommentar
Fra : qupp

Dato : 03-07-03 19:36

Nederst er der et par links til artikler i Politiken om peer2peer netværk o.lign. Jeg kunne desværre ikke finde den artikel jeg søgte efter der omhandler et antal danskere der er blevet idømt bøder for at dele musik, film og programmer på Kazaa.

Så vidt jeg husker blev bøderne takseret til 30 kr. pr. ulovligt downloadet musiknummer og en del mere pr. ulovlig downloadet program og film.

Det står dog ret fast som det også står i det første svar:

- at det er lovligt at have Kazaa el.lign. installeret
- at det er ulovligt at downloade musik, film, software mm. uden at have copyrighthavers samtykke

Du spørger om HVOR ulovligt det er. Det er jo en smagssag - jeg mener at bøderne ligger i den størrelsesorden jeg har skrevet ovenfor, men jeg kan desværre ikke finde en kilde.

Håber det hjalp lidt.

MVH/Qupp

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=275652
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=223257
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=267754

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 90 point
Dato : 03-07-03 19:46

- og en opsummering af de forskellige indlæg ville være:

Det er ikke ulovligt at bruge Kazaa
Du må gerne downloade lovligt materiale via Kazaa (- er dog svært at gennemskue, hvis man ikke er trænet...)
Musik, film, billeder og programmer beskyttet af Copyright er ulovligt at downloade

Og hva' gør man så?:

Som tommelfingerregel overfor dig selv kan du sige - at hvis du downloader via Kazaa for at spare (en masse) penge - så er det højst sandsynligt ulovligt det du downloader.

Det meste lovlige indenfor film, musik o.l. findes jo på nettet på de sider hvor det hører til - og så kan man downloade derfra - brug f.eks. www.google.com til at søge.... men vær kritisk overfor resultaterne

Amerikanerne er blevet noget mere agressive på det sidste m.h.t. hvem der uploader og downloader på specielt Kazaa, men også på andre p2p-netværk - men det er til hver en tid nemmest at finde dem der uploader (deler ud).

Alt-i-alt, hvis du ikke vil løbe risikoen for at blive bustet på ulovligheder - så hold dig fra Kazaa.... eller brug foranstaltninger til ikke at blive "tracet"

Hvis det bare er musik du er ude efter er det nemmere og lovligt at låne det på biblioteket og lave til mp3 eller hvad man nu vil - og evt. gem dine kvitteringer fra biblioteket. Forskellen i det hele ligger at det er lovligt i dag at låne originalmateriale på biblioteket og kopiere til eget brug - men henter du nøjagtigt det samme musik på f.eks. Kazaa er det ulovlig fil-deling.

Mvh

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 03-07-03 22:12

aner ik om det er ulovligt, men det er noget lort..

Godkendelse af svar
Fra : liberia

Dato : 06-08-03 00:56

Tak for svaret kanjegik.