/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
flimmer ved brug af ledpærer ved AC
Fra : kurtmoeller
Vist : 239 gange
75 point
Dato : 03-03-20 18:16

Man kan nu få LED pærer med G4 fatning, oprindeligt til brug ved halogenlamper med AC strømforsyning.
Jeg har nu monteret pærerne, der er på 4 watt i 12 volt
Pærerne lyser fint - men flimrer, grundet AC forsyningen, da de jo i princippet slukker og tænder med lysnettets frekvens.
Min ide er derfor at lægge en kondensator over terminalerne til pærerne, så strømmen udjævnes, og flimmeret forsvinder.
Hvilken type kondensator skal jeg vælge, og hvad værdi skal den have?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-03-20 18:38

Glem det med at lægge en kondensator over terminalerne. Husk det er vekselstrøm !!!

Hvad type/fabrikat er pærerne ???

Noget kan tyde på at de "kun" lyser på den ene halvbølge af vekselstrømmen, hvilket kan give flimmer (25 Hz)

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-03-20 19:45

Prøv at skifte lyskilder til nogle Philips corepro

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-20 08:09

Løsningen er vel blot at ensrette din AC med en brokobling (evt. derefter en kondensator til at glatte det sidste.

Du kan tjekke op de kun er til DC ved at tilslutte dem DC og se om de lyser uanset om de bytter ledninger. Hvis den kun kan lyse på den ene polaritet lyser de kun 50 gange pr. sekund.

PS:
Viskinge
50 Hz bliver aldrig til (25Hz)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-03-20 20:03

Har du tjekket om dine LED er til AC eller DC?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-03-20 20:05

Til dit spørgsmål om kondensator og størrelse, er dette ikke en løsning. En kondensator vil ikke gøre en forskel.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-03-20 20:28

1) Mål om det er AC eller DC.
2) Hvis DC så køb en på omkring 1000 µF.
f.eks. https://elektronik-lavpris.dk/p115586/csht1500-16-p5-el-capacitor-1500f-16v-p5-10x20/

Jeg har selv brugt en på 6800 µF til at dæmpe 8 stk. 1 watt dioder ved 20volt - de holdt op med at blinke. Dog så ebber lyset ud med halvering på omkring ½ sekund - så fra man slukker på kontakten til det er mørkt går der 2-3 sekunder.