/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Overlever corona-vira på dørhåndtag?
Fra : cristian2
Vist : 346 gange
40 point
Dato : 24-02-20 09:44

Min samlever har købt et parti perler fra en kineser på en messe i München for en uge siden. Kineseren hostede og harkede, og min samlever kom først i tanke om coronafaren da hun var på vej hjem. Nu tør hun dårligt røre ved perlerne ...

Er der nogen der ved hvor langt der er smittefare, hvis en virusbefængt hånd berører noget fx en kop eller et håndtag og derved afgiver vira. Viraene kan vel ikke leve for evigt på det berørte sted. Men overlever de max en time eller flere uger/måneder? Altså hvor langt tid er der smittefare for at berøre noget som er virusbefængt?

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 40 point
Dato : 24-02-20 12:08

Teoretisk set ja. Men prøv selv at læse Sundhedsstyrelsens vejledning:
https://www.sst.dk/da/viden/smitsomme-sygdomme/smitsomme-sygdomme-a-aa/coronavirus/spoergsmaal-og-svar

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 29-02-20 21:00

Du har fået det aller bedste svar fra "anyway", linket indeholder alle svar og forholdsregler.
Håber at i har kontaktet sundhedsstyrelsen, det ville jeg gøre hvis jeg kom fra München og havde været i kontakt med en "syg" kineser, der jo ca.14 dage fra smitte til udbrud. Man skal jo ikke være bange for alt, men god sund fornuft, man smitter jo ikke selv FØR man bliver syg. Så tag kontakt til sundhedsstyrrelsenjo før jo bedere.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-03-20 18:05

Tak for svaret anyway.