/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophavsret på hjemmeside
Fra : jakiil
Vist : 381 gange
50 point
Dato : 01-07-03 22:11

Hej

Jeg håber at der er nogle her der kan hjælpe mig med et svar.

Jeg har for tre år siden lavet en hjemmeside til min hundeklub (jeg stod for/lavede design, kodning - alt), og indtil nu har jeg stået for al opdatering af siden, men nu må jeg ikke længere være webmaster for klubben, fordi ledelsen har set sig sur på mig, det er ok, det har jeg accepteret.

Nu vil jeg, som designer af hjemmesiden, have mit navn med link til min firmaside på hjemmesiden (bare et diskret "Webdesign: Jane Kiilerich (hvor mit navn skal fungere som link)" nederst i venstre hjørne), men det vil ledelsen ikke acceptere, de vil måske sætte mig navn på, men ikke som link, og jeg vil have det som link, så folk kan se hvem jeg er og hvordan de kan få fat i mig, hvis de evt. er interesseret i at jeg skal lave en hjemmeside til dem.

Mit spørgsmål er nu: Må de godt nægte mig at få mig navn (og link) på siden? Hvad siger loven om ophavsret?

Håber at I kan hjælpe.

Jane

(ps har desværre ikke flere points)

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 01-07-03 22:21

Hmm... jeg sidder selv og laver hjemmeside for en klub. Og hvis de en dag skulle se sig sure på mig vil jeg da straks fjerne siden. Du har jo fået rettighederne til at holde siden. Derved kan de ikke forbyde dig at fjerne det du har lavet med mindre de har betalt for det!

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 01-07-03 22:36

Hvis jeg bare kunne.

De har ændret password til ftp-forbindelsen, det gjorde de da vi begyndte at skændes da jeg gerne ville have en forklaring på hvorfor jeg blev afsat som webmaster, ellers var alt slettet, eller mit navn lagt på. Og, de har aldrig betalt en krone, men jeg har heller aldrig sagt eller skrevet at siden tilhører dem, jeg lavede dem bare for dem og opdaterede den.

Jane

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-07-03 07:56

Har været ude for noget lign.
Personen der havde lavet, og vedligeholdte klubsiden, flyttede til en anden landsdel, hvorfor vedkomne udmeldte sig.
Navnet på siden tilhørte klubben. Personen var villig til at sælge siden til klubben. Det var vi ikke intresseret i, bla. pgr af en slunken klubkasse og vi stod foran nyanskaffelser. Der var ikke noget at gøre, siden tilhørte personen. Den blev fjernet, og vi måtte igang med at lave en ny. Hvad personen så vil bruge den gamle til, er uvist.
Jeg tror godt klubben må nægte dig, at få dit navn på. Du må så til gengæld, forbyde dem at bruge siden, da de ikke har betalt for den.
Mit råd vil være: Bed dem om at betale for den, ellers må de slette den. Hvis de stiller sig på bagbenene vil jeg tro, at du kan få nedlagt fogedforbud mod at de bruger, din side.

MVH

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 50 point
Dato : 02-07-03 13:11

Hej med dig ----- materialet på siden er dit - det er dig der har designet det, men domænet er deres, du kan nægte dem at bruge dit materiale og som viskinge siger - de må i gang med at lave deres egen side.

Det er klart det er et problem at de har ændret ftp-adgangen ( brugernavn og password ) men du må skrive et brev til dem, og gøre dem opmærksom på, at du ikke tillader hel eller delvis brug af det du har designet.

MEN måske du hvis det betyder så meget, lige skal være opmærksom på at du kommer til, at inddrage en advokat, og det er ikke helt billigt.

Vær opmærksom på, at kopiere alle breve til foreningen, og gem dem til evt. senere brug.
Gem alt materiale i forbindelse med siden ....... psd.filer osv.

Der er ingen tvivl - materialet er dit ..... forudsat du ikke skriftligt har overdraget disse rettigheder til foreningen.

Problemet bliver nok at de desværre kan nå at have "reddet" meget at dit materiale til brug på deres nye side.

Det er lidt svært at definere eget design, men på denne side står der lidt om det :
http://makeashorterlink.com/?S3A035025
( giv lige siden der åbnes 5 sekunder - så henvises du til relevante side !!! )

Jeg vil råde dig til, at gå på www.google.com og søge på "lov om ophavsrettigheder" - der kommer garanteret en masse frem, men så kan du selv finde det der er relevant i præcist dit tilfælde.

Karina

Godkendelse af svar
Fra : jakiil

Dato : 02-07-03 14:36

Tak for svaret Karine. Det var lige det link jeg havde brug for.

Jeg har bestemt mig for at jeg vil give dem tre valgmuligheder:

Sæt mit navn med link på siden.
Betal for siden.
Slet hele siden.

Jeg plejer normalt ikke at være på tværs, men nu har de efterhånden svinet mig for meget til, så nu finder jeg mig ikke i mere.

"viskinge", jeg ville også gerne acceptere dit svar, da det også er godt, men jeg skal jo vælge et.

Jane

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 02-07-03 14:59

Synes heller ikke det er at være på tværs - jeg laver selv hjemmesider, og jeg har et princip der hedder : ære den der æres bør !!!

at hugge ting fra andre, er for nemt, og der er altså grænser for "niceness" når folk så tilmed laver ballade - de skal bare cuttes af. og så kan de lave deres eget *host* skidt selv - hvis de går med til, at købe så husk at tage dig rigeligt ( og fair ) betalt ....

vend tilbage med resultatet - jeg vil da gerne lige høre om udfaldet af "sagen"

Fortsat god dag ...

Kommentar
Fra : jakiil

Dato : 06-07-03 18:04

Hej

Jeg lovede at vende tilbage for at fortælle hvordan resultatet blev.

Torsdag skrev jeg et brev (rigtigt brev) til ledelsen for den pågældende klub. Jeg gav dem tre muligheder:

Sæt mig navn med link på siden og betragt siden som en sponsorgave, og gør med siden hvad I vil så længe mit navn og link forbliver på siden.

Eller betal siden (jeg gav dem en meget rimelig pris - ca. 50% af hvad jeg plejer) og betrakt derefter siden som jeres og før med den hvad I vil.

Slet alt og brug ikke dele af hverken tekst eller billeder fra min gamle side til en evt. ny side.

Jeg gav dem en frist hvor jeg ville have svar i dag - altså tre dage (de har før været gode til at trække tiden meget langt ud og det gad jeg ikke denne gang).

Jeg har hverken hørt det ene eller det andet fra dem, men nu har jeg lige været inde på webadressen, og kan se at min side er blevet fjernet og der står en besked om at siden er under konstruktion og vil være oppe igen sidst i juli.

Det var vist det.

Jane