/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beton eller cement.?
Fra : ara
Vist : 314 gange
100 point
Dato : 23-02-19 17:20

Hej.

Vi skal have sat en række fliser op på højkant så de stikker ca 5 cm op over jorden.

Er det beton eller cement man skal stille dem i for at det holder?

Har købt en pose med 15 kg støbebeton men det rækker jo ikke langt og koster 60 kr pr. pose.
Cement koster kun 25 kr for 25 kg.

Men hvad er egenligt det rigtigste at bruge ?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 23-02-19 17:26

Hvis du blander et kilo cement med to kilo skarpt sand og to kilo renvaskede småsten og blander vand i til en konsistens som stiv havregrød, har du knapt seks kilo beton - forudsat det er ordentligt blandet. Færdigblandet tørbeton er rent optrækkeri, og ren cement er for svag.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 23-02-19 17:37

Skarpt sand er det den gul/røde sandtype, og er det godt nok med små sten der er 5-10 mm i diameter?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 23-02-19 18:09

Var lige forbi den lokale stenpuscher.

Han har noget der hedder STØBEMIX 0-8.
Er det sådan noget jeg skal bruge sammen med cement, og hvad er blandingsforholdet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-02-19 18:29

Hvis du var forbi ham, hvorfor spurgte du ikke der. Han er nok klogere, end vi er.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 23-02-19 19:13

Fordi han ikke er der. Det er et sted der altid er åben og man smider bare pengene for det man tager.

Men tak for dit gode råd

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-19 21:08

1 del cement og 4 dele 08 grus ellers brug det forhold som pbp_et kom med 1:2:2

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-02-19 21:17

Hvad skal det holde til? sideværts.
Hvor meget stikker de ned under overfladen?

Stenmel kan også bruges uden andet.
Lige som skærver / andre sten eller gammel beton som fyld, hvor du smider støbemix i.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-02-19 21:31

Der findes også noget, der hedder Stolpebeton, som er fuldt færdigblandet og kun skal blandes med vand i hullet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-19 06:45
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-19 06:55

Hvor maget drejer det sig om?

For så kan det måske nok svare sig at købe direkte hos den nærmeste grusgrav (kraveselvfølig trailer mm

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 24-02-19 07:57

Tak for svaret pbp_et.