/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Briggs & Stratton
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 288 gange
100 point
Dato : 10-05-18 15:40

Er der en som ved, hvor man drejer op - eller ned for omdrejningerne på en Briggs & Stratton INTEK 500 kubik motor. (havetraktor)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-18 18:35

Mener du gashåndtaget?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-05-18 19:05

Nej.
Men der er et eller andet sted hvor du kan stille omdrejningerne.

Et tænkt eksempel. Motoren har 2800 omdrejninger, men jeg vil gerne ha' at den kører med 3000
Hvor er det man stiller? Jeg ved det er der, men hvor????

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-05-18 19:07

Citat
Et tænkt eksempel. Motoren har 2800 omdrejninger
Ved fuld gas
Citat
men jeg vil gerne ha' at den kører med 3000
Ved fuld gas

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-18 19:20

På karburatoren!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-05-18 19:43

På karburatoren... Er der en "stilleskrue" som kan drejes....eller hvordan..?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-05-18 20:33

Nede mellem motor og karburator sidder der en lille arm. Hvis du trykker den lidt ned med en skruetrækker eller lignende, tager den flere omdrejninger

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-05-18 20:45

Hvis du har det 6 cifrede typenummer på motoren er det ret enkelt at finde en manual/reservedelstegning til den.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-05-18 21:25

Citat
Nede mellem motor og karburator sidder der en lille arm. Hvis du trykker den lidt ned med en skruetrækker eller lignende, tager den flere omdrejninger
Ja det har jeg fundet ud af. Men de skal være vedvarende..
Det er måske bare mig der udtrykker mig forkert.

Jeg prøver at konkretisere "problemet"

Den B&S jeg har, er sat fra fabrikken af til at køre med 2800 omdrejninger.
Men, 2800 omdrejninger er for lidt, motoren skal ha' 3200 omdrejninger iflg. fabrikkens manual.

I stedet for at fare 50 km ud til et værksted - og 50 retur for at stille omdrejningerne kan jeg ligeså godt gøre det selv. Naboen har en dims der måler omdrejninger, men kender ikke en dyt til B&S motorer med alle dens vinger, dingenoter, fjerde + alt det løse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-18 22:24
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-05-18 22:25

Er det en alm./ ældre Briggs & Stratton, sidder der en lille tynd fjeder ved karburatoren.
Den kan du "tune" motoren med, ved at afkorte den. Men prøv dig frem. Jeg har før "klemt" den lidt sammen, med et stykke tynd ståltråd. (Inden den afkortes). Altså så nogle af "beviklingerne" i fjederen bliver klemt sammen.

Men som sagt, det er en prøve sag.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-18 22:26

Plæneklippere, men samme metode

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-05-18 22:35

Nu kenjder jeg kun motoren fra en 5 hk "skubber" med træk. Men mon ikke systemet er nogenlunde det samme.

De nyere Briggs & Stratton, er der ikke mange justerings muligheder på. Det styres af en membran, der sidder inde i karburatoren. Den er til gengæld nem at skifte. Er den blevet for blød, viser det sig bl.a. ved at motoren går ujævn, og oser. (drukner).

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-18 22:38

Åh, ny maskine. Så må jeg melde pas.
Har du ikke en manual, ellers kan den findes på nettet.

Det lavere omdrejningstal skyldes de strenge krav der stilles til
forurening, og derfor er den indstillet lavere, under 3000.

Du gir den bare noget mere gas

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-05-18 09:48

Du skal bare trykke den ned så den bukker lidt mere end den er.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-05-18 11:41

Citat
Åh, ny maskine. Så må jeg melde pas.
Har du ikke en manual, ellers kan den findes på nettet.
Ja, de der INTEK-motorer er en af de nyeste fra B&S.

Citat
Du skal bare trykke den ned så den bukker lidt mere end den er.
Desværre, sådan én findes ikke på de nyeste modeller.

Jeg har ordnet problemet. Jeg kørte den lange tunge vej til værkstedet og fik sat maks. omdrejninger på "svinet" = 3100. Det kostede gratis, idet, det var en fejl fra B&S fabrikken.
Men benzinudgiften måtte jeg selv æde.

Nu er der nok nogen som spørger: "Så lurede du vel mekanikeren af..???"
Jow, men jeg kan ikke bruge det til noget. "Mekanikken" satte noget computerværk til motoren og satte omdrejningerne til 3100. Sådan, hvor svært kan det være

Ovenstående er blot en orientering til alle Jer, som var flinke med råd og hjælpsomhed.
Jeg aner ikke til hvem jeg skal give pointene. Derfor annullerer jeg tråden.
Tak, for I gad.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-05-18 12:05

Der har vi det igen...elektronikens velsignelse. Om en halv år, kan du sikkert selv stille den, med mobilen.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-05-18 12:22

Du kan ligesågodt give en eller anden point da de er trukket fra dig

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-05-18 12:53

Citat
Du kan ligesågodt give en eller anden point da de er trukket fra dig
Det har du fuldstændig ret i. Problemet er - for mig - hvem skal så ha' dem..?

Citat
Der har vi det igen...elektronikens velsignelse. Om en halv år, kan du sikkert selv stille den, med mobilen.
Ja, det er ikke engang løwn.
Min søn købte den nyeste Cup Cadet, (havetraktor 22 hk. Den "grå Ferguson" fra Marshallhjælpen, havde vistnok 28 hk)
Sønnen installerede en apps, oplyste til appen div motornr, osv... nu kan sønnen gå ind på mobilos og se hvor mange timer maskinen har kørt, hvornår olie, div. filtre skal skiftes.....Det er lige før sønnen render rundt og siger bip bip bipbip bip bip

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-05-18 13:00

Hej Tommy !!

Du skulle sgu' have spurgt vor fælles ven i det østjyske, ingeniøren, tekstforfatteren, løgenhalsen m.m.m. !! Han havde givet dig en søforklaring så lang som et ondt år, at maskinen formentlig ville være brændt sammen inden du var færdig med at indstille skidtet. Riffeleksperten m.m.m. ville så have påstået, at du ikke fulgte hans råd punktligt og derfor gik det op i røg ??? Ak ja, den forfatter - gud ved om han stadig er aktiv ??

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-05-18 13:50

Jeg ledte og ledte efter hans telefonnr., men kunne ikke finde det. Mon han har taletidskort -eller måske står det hele i konens navn..?
Prøvede også hans kammersjuk hæ hæ hæ hæ, men han var heller ikke til at træffe. Hans kone oplyste, at han var ude at fåtegrafere, der skulle tages 2000 kopier af det samme motiv. Det var noget med Jagtformidlingen eller noget....

Annuller spørgsmålet
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-05-18 16:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål