/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Berlingo varmeblæser kører ikke
Fra : gunnarb
Vist : 552 gange
50 point
Dato : 19-11-17 17:10

Min varmeblæser til kabinevarme vil ikke køre. Der er 4 hastigheder men ingen af dem virker. Jeg har tjekket sikringer under instrumentbrættet og sikringsboks i motorrum, men alle ser ud til at være ok. Hvad er der mon galt og hvor sidder varme blæsere?

Der kommer varme ud af alle kanalerne men ingen tryk på.
Det er en Citroen Berlingo 1,6i 2003

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-11-17 06:34

Det plejer at være blæsermodstanden der skal skiftes.
alimak

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 20-11-17 09:18

ok, er der nogen der kan fortælle mig hvor blæsemodstanden sidder og hvor man kan få en ny?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-11-17 10:16

Normalt så tager man ud hanskerummet og skifter den.Måske er det en instruktions video på youtube.Chek Change blower motor ressistor citroen berlingo.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-11-17 23:18

Citat
Det plejer at være blæsermodstanden der skal skiftes.
alimak

RIGTIGT = men kan den ikke køre på højeste/ laveste hastighed, er der andet galt = strøm til kontakterne, og det kan være en írret kontakt.

MÅL om der er strøm til ´modstanden´ ellers ville jeg sætte en varmeblæser i dytten ? HVIS det er kommet inden for et par dage.

Og som skrevet:
Normalt så tager man ud hanskerummet og skifter den.Måske er det en instruktions video på youtube.Chek Change blower motor ressistor citroen berlingo.
De koster ingen penge på Ebay, men forvent ikke de holder 20 år.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 20-11-17 23:34

Det er min kones bil, så jeg ved ikke hvor længe det har været galt, jeg opdagede det da jeg for en gang skyld var ude og køre i den. Jeg har ikke endnu haft mulighed for at undersøge hvor blæsere og modstandene sidder, (bilen ikke ledig), men jeg har set en del på youtube, men har ikke lige fundet den video, som viser mig hvor blæsermotoren og modstandene til en Citroen Berlingo 1,6i 2003 sidder. Håber jeg kan se mig ud af det når bilen er ledig, for ellers kommer hun til fryse lidt når det bliver rigtig koldt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-11-17 23:41
Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-17 16:10

Blæserproblemer er næsten altid noget med dårlig ledningsforbindelser.

På meget gamle biler kan det også være kullene i blæsermotoren som er slidt op.
Modstan og omskifter kan også være med dårlig forbindelse.
Derimod er en defekt vikling i selve blæseren en sjælden fisk.
Der kan evt sidde et fremmet legeme på tværs i blæseren. Kvinder kan putte de mærkværdisyte ting i luftindtag mv.