/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motor olie og tilsætnings stoffer
Fra : mig-selv
Vist : 300 gange
100 point
Dato : 15-10-17 21:24

Nogen der har erfaring med det?
Mit sidste spørgsmål, skrev jeg i BENZIN - men mente i olie:
http://kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=178401

Har brugt Swedol? - samt tilsætning af Zink ved tilkørsel af ny/brugt knastaksel.
Og i de 2 tilfælde virkede de?
Uden Zink og knasten røg efter 50km.

Der er mange Adetiver at købe, men virker de?
Noget hedder ? motortæt og andre skulle hjælpe på ventilløfterne osv.
At der kan komme diverse? andre problemer med samme er bevist.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-17 01:05

Alle moderne motorolier har tilsætningsstoffer. De vigtigste er for at hæmme oxidering og for at kunne holde partikler opslemmet (man siger rense for koksafsætnint).

Tilsætning af andre additiver kan i bedste fald ikke gøre skade, ud oveer at det fortynder olien og giver derved dårligere smøreegenskaber.
Lad være med atr tilsætte noget fremmed til motorolien.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 12:57

Du skal da bare holde dig til de motorolier der er angivet i din instruktionsbog,

her fra eksempelvis fra vor 2008:
+motorolie +"EN 590" +Bio +"EN 14214"

https://www.bing.com/search?q=%2Bmotorolie+%2B%22EN+590%22+%2BBio+%2B%22EN+14214%22&qs=n&form=QBRE&scope=web&sp=-1&pq=%2Bmotorolie+%2B%22en+590%22+%2Bbio+%2B%22en+14214%22&sc=0-37&sk=&cvid=970E2A1A04F24B52B09B276BF07144B4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 16:48

>Der blev ikke fundet nogen resultater for +Swedol +B715000.

Så Swedol er ikke en anerkendt tilsætning til motorolien i vor franske bil.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 19:12

Citat
Alle moderne motorolier har tilsætningsstoffer

Mon der er olie i olien nu til dags..

Citat
Tilsætning af andre additiver kan i bedste fald ikke gøre skade, ud oveer at det fortynder olien og giver derved dårligere smøreegenskaber.

Enig.
Men hvem har ikke læst den ene gode ´olie´ historie efter den anden.
Noget jeg dog ikke tør prøve er det der kaldes motorvask/skyl/vask da det sikkert vil fjerne alt koks og sod der holder min gamle motor tæt og kørende.
Citat
her fra eksempelvis fra vor 2008:

Nu tænkte jeg mere på biler der ikke kan købes mere eller bare er sjældne i by billedet, og den slags motorer kan slet ikke holde til det moderne olie - ikke fordi det ikke smører - men på grund af dets rensende effekt på gamle aflejringer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 21:12

Måske skulle du så have skrevet hvilken gammel bil det drejer sig om,
og vi kunne have sparet oplysninger om nyere EU standarter.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-18 21:33

Tak for svaret transor.