/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
methylenklorid
Fra : bjoern1
Vist : 561 gange
40 point
Dato : 14-10-17 21:22

Er der nogen der ved hvor man køber/skaffer methylenklorid til limning/sammenføjning af hård plast ?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 14-10-17 21:28

Jeg brugte en gang kloroform til det.
Jeg henvendte mig til politiet og fik en gifttilladelse, og med den i hånden gik jeg på apoteket og fik dem til at skaffe det.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-10-17 23:07
Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 14-10-17 23:22

Du kan også bruge plast opløst i Acetone
Citat
Meget simpelt: Små akrylstykker kommes i et glas (f.eks. et glas der har været vitaminpiller i) og acetone hældes over. Lad det stå et døgns tid, så har du noget fluidum som er genialt til at lime med. Er det for tykt, hældes mere acetone i. For tyndt: Mere akryl!

http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2573.0

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-17 00:38

Det afhænger helt af hvilken plastart der er tale om. Ikke alle typer kan limes med methylen chlorid.
Det hører til en gruppe af farlige stoffer, som ikke mere kan købes i fri handel.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 15-10-17 08:43

For at vende tilbage til spørgsmålet:
Prøv at spørge på et apotek, om det er noget, de kan skaffe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-17 10:13

Metylenklorid er genialt til at lime acryl. Ved korrekt tilpasning er limningen usynlig og lige så stærk som materialet.
Desværre er det som nævnt her næsten umuligt at skaffe. Til hård PVC kan man købe lim til tagrender og nedløbsrør. Lad være med at sniffe det, hvis du ikke har en brækspand ved hånden!
Hvis du skal samle termoplast af højst en halv håndflades størrelse med en plan limning, kan du bruge et strygejern. Sæt begge emner på strygefladen, til de begynder at glide. Sæt emnerne sammen flade mod flade og hold dem fast, til de er afkølet. Måske skal du i forvejen arrangere et sted, hvor emnerne kan ligge stabilt og i spænd (en god ide ved alle former for samling, svejsning, lodning og limning).

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-10-17 20:13

Prøv i en akvarie forretning.
alimak

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-17 21:05

Citat
Prøv i en akvarie forretning.

Sikkert det sidste sted de ved noget om den slags = så nærmere Nordsø Akvariet.

Og uden at vide hvad osv - så kunne det hele ? måske skrues sammen.

Jeg har limet på plast folie+glas med Silikone lim og det var på ingen måde til at rykke fra hinanden.

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 18-10-17 10:26

Hej. Tak for de mange gode svar. Jeg skal lime nogle skuffer fra min skabsfryser som er knækket. Jeg havde engang en lille flaske med en væske som var super til limning af meget plast. På flaskens etiket stod kun “Plexiglaslim” ! Desværre nu tom ! Havde en ide om at det måske var Kloroform ?

Godkendelse af svar
Fra : bjoern1

Dato : 19-10-17 10:40

Tak for svaret mig-selv.