/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
amp til watt
Fra : Eyvind
Vist : 324 gange
100 point
Dato : 26-09-17 10:29

Hej.
Jeg har lige en omregner fra amp til watt.
Men mangler at vide hvad der skal stå i "Enter power factor".

http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_Watt_Calculator.htm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-09-17 10:32

230 V

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-17 10:41

Nej for den siger " Please enter power factor from 0 to 1 " 0,1 - 0,2 osv op til 1"
Den mulighed kommer ved valg af enfaset vekselstrøm.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-17 11:25

Så er den 1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-09-17 17:01

Her fra dit eget link, ja man tør jo næsten ik' at skrive!

Typical power factor values
Do not use typical power factor values for accurate calculations.
Device   Typical power factor
Resistive load   1
Fluorecent lamp   0.95
Incandescent lamp   1
Induction motor full load   0.85
Induction motor no load   0.35
Resistive oven   1
Synchronous motor   0.9

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-09-17 17:07

Amp, ampere, er jo din strømstyrke enhed, og watt er enheden for effekt,
og da der gælder den simple sammenhæng at effekten er strømstyrken gange spændingen
skal du ikke forsøge at bruge et omregnings program som du ikke forstår.

Gang bare din strømstyrke med den spænding du har til rådighed.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-17 17:08

Power factor er det, der mangler i at regnestykket Effekt = strøm * spænding passer ved vekselstrøm. Hvis du har en belastning som en ovn eller en glødelampe eller et strygejern, så passer pengene, men det, der kun virker ved vekselstrøm, har altså en effektfaktor, som viser, hvor godt regnestykket passer. For eksempel kan en god kondensator af passende størrelse sagtens knalde en tavlesikring og altså trække en masse strøm [Ampere] uden at få måleren til at rokke sig. det er fordi strøm og spænding er ude af fase. Nærmere forklaring fylder en del lektioner på diverse tekniske uddannelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-17 20:03

Ok - jeg bruger ikke at skulle regne strøm / watt ud.
Men jeg har en Billig Sartano som måler amp, og så ville jeg bare lige se hvad det svarer til i watt.
Det er såmænd bare min computer jeg måler dvale strømmen på.
Så jeg sætter den til 1 som Bille 1948 siger.
0,10 amp giver så 23 watt.
SvendGiversens regnestykke Amp X volt = .0,10 X 230 = 23 watt

Jeg vil bruge begge regnestykker så det bliver ca. 46 Watt i det hele.

Bille 1948 var vel først med det rigtige svar til brug i udregneren.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-17 20:07

Tak for svaret Bille1948.
Og tak til andre gode input.

Ps. Sorry min udeblivelse fra spørgsmålet, men jeg skulle lige ud at køre lidt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-17 22:23

En PC-forsyning på minimumforbrug har en power factor på noget under 1, mens den for fuld skrue er oppe i nabolaget 0.8 - 0.9. Eu har nemlig forordnet, at elektriske forbrugsgenstande skal have PFC, Power Factor Correction, Når forbruget er over en vis størrelse. Det er for at forbedre effektiviteten af forsyningsnettet.