/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki S-cross
Fra : stilkene
Vist : 330 gange
100 point
Dato : 24-09-17 21:47

Jeg har vøret til første syn med Suzuki'en, og lygterne stod justeret for højt. Umiddelbart kan jeg ikke finde justereskruer, så jeg kan stille dem. -Er der en her inde det kan fortælle hvor de må sidde?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-09-17 22:22

Få et værksted til at lave det - almindelige mennesker fatter ikke den slags, samt det koster ikke meget - men gør det selv og du kan være til megen géne for modkørende - og husk det ikke bare er op og ned at lyset skal justeres men også til siderne, ellers kunne alle gøre det.

Bare et godt råd.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-09-17 22:58

Jeg må da lige gøre opmærksom på at jeg i halvfjerdserne havde autohandel og værksted, men der er sket en del siden. Så jeg håbede der var en Suzuki-mand herinde, så det lige var til at gå til.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 22:59

På min gamle Fiat sad stilleskruerne lige over lygterne, man kunne først se dem når man åbnede motorhjelmen, det var nylonskruer..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-09-17 23:09

det opfatterjeg som dårlig humor. Jeg troede jeg kunne forvente et seriøst svar.????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-09-17 23:17

Dårlig humor? Det er squ da helt seriøst, skruerne sad (over) lygten så man kunne nå dem når motorhjelm var åben, men du må da meget undskylde at man forsøger at hjælpe!

Og jeg vil da skide på om du havde autohandel og værksted i 70erne, så burde du vel os kunne finde ud af at justere et par "skide" lygter!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-17 07:13

Klaudi jeg har dog aldrig oplevet at kunne stille lygter uden at åbne motorhjelmen, udover måske Skoda dengang. Men du har vist ikke set biler af i dag med motoriseret lygter. Min tidligere Hyundai var også med motor, men kunne justeres mekanisk, og det var ligetil, men jeg må jo ud og undersøge nærmere, hvis ikke der er hjælp at hente her, --- og så kan jeg ikke li' tonen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-17 08:05

Jeg har haft 2 biler hvor man kunne stille lygter, uden at åbne motorhjelm!

Og jo, jeg er altså ikke født i går, jeg har set en ny bil! Har faktisk en fra 2015.

Citat
--- og så kan jeg ikke li' tonen.

Du lægger jo selv op til det!!!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-17 08:40

Jeg kender ikke lige din bil.
Men på moderne biler er der pofte hullewr iden vandrette plade forrest, hvorigennem man med en skruetrækker eller top kan nå stille"skruerne", som står lodret.
Lygemekanismerne er siden 70 erne blevet lidt mere indviklet, fordi pladsen er lille, og der også er motorer til lygteindstilling, som kompensation for vognens hældning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-09-17 08:49

Det er min erfaring at lygter meget sjældent kræver justering. Men jeg har oplevet en lygte, som til syn stod forkert. Det hjalp først da pæren blev skiftet.
såman kan få nye pærer med fejl på glødtrådsplacering og skærm.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-17 09:04

Jeg har været i garagen og undersøge nu, og fundet frem til at der på motoren til lygterne er en hvid 8 mm. boltehovede, så det prøves senere.
Og Transor, så må jeg sige at min forrige bil: Hyundai i30 opdagede jeg at den sled dæk skæve ved 17000km. Og da jeg kører på sommer og vinterdæk, havde de dæk kørt måske kun det halve, men det dækkede garantien ikke, jeg måtte selv betale en styretøjaudmåling, også FDM støttede at jeg skulle have opdaget det inden bilen havde kørt 15000 km., Suzukien har jeg fået ny bagbord på da også den sled dæk skæve, det opdagede jeg i tide. ----- Min konklusion er at klargøringen på de nye biler er sjusket, for så skulle lygterne ikke lyse lige ud nu efter fire år. Og 48000 km.
Jeg afslutter mit spørgsmål med dette, og ønsker alle en god dag.

Godkendelse af svar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-17 09:08

Tak for svaret transor, og den gode tone.