/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Er disse bærebare gode nok?
Fra : ara
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 01-09-17 18:48

Hej.

Min datter skal bruge en bærbar pc til skolebrug (hun har en bedre til hjemmebrug)

Er disse to gode nok til det eller rammer vi helt ved siden af.

Hvad er forskellen egenligt på proceserne i disse to maskine.

Hun vil helst "nøjes" med den til 2200 kr hvis den er ok til formålet.

mvh

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/ACNXGLLED008/acer-aspire-es1-14-barbar-sort

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP14BP092NO/hp-14-bp092no-14-barbar-hvid

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-09-17 19:03

Citat
Hun vil helst "nøjes" med den til 2200 kr hvis den er ok til formålet.

Det er næppe en computer der kan bruge på sigt, til den pris...

Jeg ville bestemt gå i Elgiganten og forhøre mig hos personalet og få et fornuftigt råd.
Du skal nok regne med at skulle op omkring 3.000,- før du får noget der holder...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-17 22:22

Det første link ser da fornuftigt ud, der imod ville jeg ikke ofre penge på den billige.
Og til skolebrug vil jeg påstå den klarer det hele.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-17 22:24

NB du kan også købe en brugt, der får du meget for 2-3000, men det er til tider som at købe katten i sækken.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-17 08:41

Begge computere kan bruges til skolebrug.

Den med i3-processoren er klart den bedste. Celeron kan godt føles lidt langsom.

Og rigtigt - køb brugt - der er et kæmpe udvalg. Feks. denne her:
https://www.dba.dk/hp-i3-4030u-ghz-4-gb-ram/id-1036862694/

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-09-17 09:57

Brugt ser vi bort fra, da vi ikke aner hvad vi køber.

Folk tror også at det er guld de sælger.

Skal det i grunden være INTEL eller kan man vælge AMD (tror jeg det stadig hedder)?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-09-17 10:34

Intel er bedst til skolebrug pga. Højeste singleCPU performance.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-09-17 21:34

refurb.dk sælger brugte erhvervs PC'r med 12 mdr's garanti.

Her er et godt bud jeg ville gå efter til skolebrug, evt udskifte HD'n til en 128 GB SSD for længere batteri levetid og bedre ydelse- Maskinen kan opgraderes på siden.
Jeg ville nok som før nævnt skifte disken til en SSD og så opgradere til 6 GB RAM.
Så bliver den i hevrt fald kanon til skole og kan samtidig også klare lidt mere krævende opgaver.

https://www.refurb.dk/p/dell-latitude-e6320/61941

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-17 17:08

Vil have ny og har lige set disse to i Elgiganten.

Den til 3000 kr har de på lager og kan fås med det samme.
Den til 3500 kr er der lidt leveringstid på.

Har set at Elgiganten tester dem med PCmark score og her er der ingen forskel selvom den ene har en I3 og den anden en I5 processsor. Er I5 ikke normalt hurtigere.

Vil det sige vi lige så godt kan tage den til 3000 kr?

mvh

http://https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/ACNXGLLED008/acer-aspire-es1-14-barbar-sort

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80XK00NVMX/lenovo-ideapad-320-14-barbar-platinum-gray

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-09-17 17:39

Citat
PCMark 8 offers several benchmark tests. Each one is designed around a specific scenario such as home or office use. You should choose the test that best matches the intended audience for the device being tested. For government procurement, we recommend using one of the four tests below.
Each benchmark produces a score that you can use to compare systems. A higher scores indicates better performance. You'll also get detailed results and monitoring charts that provide a deeper understanding of performance during each workload.
There is no overall PCMark score. When testing systems or components, be sure to use the most appropriate benchmark for the hardware's capabilities and report your results using the full name of the test.
Link: https://www.futuremark.com/benchmarks/pcmark8/setup
Bemærk specielt dette:

Citat
There is no overall PCMark score. When testing systems or components, be sure to use the most appropriate benchmark for the hardware's capabilities and report your results using the full name of the test.

Øverste link skal nok være (https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/ACNXGLLED008/acer-aspire-es1-14-barbar-sort )
En i3 med PCmark 2620

Det andet link (https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80XK00NVMX/lenovo-ideapad-320-14-barbar-platinum-gray) er en i5 med en PCmark på 2581.

Den væsentligste froskel er at i5 processoren understøtter Turbo mode med en clockfrekvens på 3,10, så med turbo slået til burde den være hurtigere, men den æder til gengæld også mere strøm.
Det fremgår ikke om PCmark er kørt med eller uden Turbo slået til, så vidt jeg lige kan se.

Men begge disse 2 ligger jo langt over det du lagde ud med i spørgsmålet?

Citat
Min datter skal bruge en bærbar pc til skolebrug (hun har en bedre til hjemmebrug)

Citat
Har set at Elgiganten tester dem med PCmark score og her er der ingen forskel selvom den ene har en I3 og den anden en I5 processsor. Er I5 ikke normalt hurtigere.

Jo hvis man skal tro på at PCmark er guden der præcis måler ALT, så er i3'eren faktisk lidt hurtigere. Men om den scorer 2581 eller 2620 vil du aldrig komme til at mærke i praksis (Min påstand)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-09-17 17:45
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-09-17 17:46

Og hvis du kan vente til Black friday - så kan du spare yderligere ca. 1000 kr !!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-17 17:47

Acer'en er faktisk den jeg havde med i mit første spørgsmål.

Men så tror jeg vi tager den til 3000 kr. Den kan vel også klare det daglige skolearbejde.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-09-17 17:47

Glemte måske at skrive at en ting er PCmark - noget andet der er mindst lige så vigtig er SSD.

Det er et "must" for moderne computere - ellers føles det rimelig langsomt, selvom du har en i7'er.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-09-17 17:51

Her er en computer som er en fantastisk skolecomputer - godt nok kun med en pentium-processer (en anelse langsommere) - men den har alt mulig andet godt: Super skærm, touch + SSD.

Den ville jeg købe i dag hvis jeg havde travlt.

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-yoga-500-14isk-80r5-id-15500593.aspx

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-17 17:53

@Thomas

Den du linker til har ikke SSD harddisk.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-09-17 17:55
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-09-17 17:58

SSD vs. HDD:
Selvom de et sted skriv at det er en Harddisk - så står der længere nede at det er en SSD. Prøv at se lidt længere nede i specifikationerne:
http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-yoga-500-14isk-80r5-id-15500593.aspx

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-17 19:37

@Thomas.

Den du linker til ser fin ud, men bliver ikke aktuel da den kun kan hentes i Ålborg og vi er fra Kolding.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-09-17 22:50

Troede at ELgiganten havde fri fragt.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 04-09-17 15:18

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Vi har bestilt en Lenovo yoga 310.

Dog kun med en celeron men med ISP panel.
Så må vi se om den virker eller får de den tilbage igen.