/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Opfyring
Fra : mig-selv
Vist : 252 gange
50 point
Dato : 16-08-17 22:14

??
Det er blevet så moderne at starte brænde ovnen op - oppe fra og ned ? hvorfor.
Det tager flere år før gas-røgen er varm/ skorsten
Samt der ligger sig en røg-sky uden for.

I gamle dage/ stadig bruger jeg det nederste luftspæld + alt andet på fuld knald - og ovnen er varm på 5 minutter, og der er kun gener (lidt røg) et par minutter ellers ingen røg fra skorsten.
Bortset fra man kan se luften er varm ved skorstenen.

Og jeg har altid fået at vide at ´gasserne´ skal op til MAX så hurtigt som muligt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 18-08-17 08:38

Det med at tænde op ovenfra,har også undret mig.Jeg fyrer altid op nedefra,først optændingsblokke,derefter med tynde træstykker,og til sidst med briketter,fuld knald på,indtil der er godt sving i ovnen,det giver næsten ingen røg.Starter man ovenfra,tager det,som du skriver,alt for lang tid før det brænder rent.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-17 09:30

Nu skal jeg ikke gøre mig klog

http://optimera.dk/da-dk/inspiration/goer-det-selv-inde/varme/saadan-taender-du-rigtigt-op-i-din-braendeovn

Men hvorfor nu det? Jo, når man tænder op i bunden af ovnen afbrændes hele brændemængden på én gang. Det kan skabe områder med lavt indhold af ilt, hvilket hæmmer forbrændingen. Så opstår der tjæregasser, og det er dem, der indeholder de forurenende partikler - som i øvrigt også kan give problemer med løbesod. Tjæregasserne vil ryge op i skorstenen indtil brændeovnen bliver varm nok til at træet brænder rent; det kræver en forbrændingstemperatur på 680°C.
Du undgår problemer med tjæregasser ved at tænde op fra oven som beskrevet ovenfor. Her afbrændes gasserne løbende, idet ilden breder sig nedad og til sidst antænder de store brændestykker. Det reducerer faktisk udledningen af partikler med 50 til 80% i forhold til den traditionelle optændingsmetode.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-17 23:09

Citat
.Jeg fyrer altid op nedefra,først optændingsblokke,derefter med tynde træstykker,og til sidst med briketter,fuld knald på,

https://www.youtube.com/watch?v=efuFgePpkCo
Mig bekendt er Stearin sikkert mere farligt end så meget andet (man kan smide i en ovn) - men det er jo ren hygge i dagligstuerne.

Den ene er bedre end den anden - ment som ren misforviring.

Og så er der også ´interesse´ (Olie/Gas) mennesker der bare hader alternativ Energi og fremhæver ULEMPEN ved alt andet = selvbestaltede? aktivister der endda får Statstøtte.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-17 23:12

NB, tube-linkets´brænde ovn havde da en MASSE sort sod på pladerne, eller er det mig der er gal på den.
Min er ren/ hvid som da den blev godkendt af fejeren

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-17 20:12

Tak for svaret katekismus.
Citat
Men hvorfor nu det? Jo, når man tænder op i bunden af ovnen afbrændes hele brændemængden på én gang.