/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tilslutning af komfur
Fra : myg
Vist : 742 gange
100 point
Dato : 24-07-17 19:09

Jeg har lige brug for at blive bekræftet i mine overvejelser

Har et gammelt 380 volts udtag i væggen med R. S. Jord. T. 0 og det gamle komfur var tilsluttet til alle 3 faser RST + jord + 0
Har nu købt nyt komfur, der er udstyret med 3-leder kabel. Altså til 230 v.

Vil det ikke være bedre at udskifte det med et 5 leder 2,5 kvadrat og bruge alle 3 faser som før ?

P.t. er der på komfuret forbundet med en lus over de tre faser og én faseledning tilsluttet, men jeg hælder mere til at fjerne "lusen" der forbinder de 3 faseklemmer og tilslutte 3 faseledninger til hver sin klemme.

Er det ikke korrekt ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-07-17 19:13

Når der er jord involveret må du slet ikke lave det selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-17 19:34

Er det sådan at ved at fjerne de 3 lus kan monteres alle 5 ledere.
Der må være en anvisning til monterings muligheder. Det bør stå umiddelbat ved tilslutningen måske i dækslet.
Det er vigtigt at nullederen sidder rigtigt da den bruges til noget 230 v styring måske

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-17 20:34

Et komfur skal tilsluttes af en autoriseret.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-07-17 21:47

Luffe, jeg kunne da aldrig drømme om at gøre det selv - jeg skal da bare lige være klædt på, så jeg kan se om elektrikeren gør det korrekt .....

Eyvind o.a.:
Se lige her:
https://www.dropbox.com/sh/ha1ud2ha2vi8x9s/AAA5QR75592bhK85xZdPToHJa?dl=0
Billedet af de 3 tilslutnings-diagrammer sidder på bagsiden af komfuret.
Det er diagrammet til højre, der viser tilslutningen p.t. - se - også fotoet.
Du kan se lusen, der forbinder L1, L2 og L3. Den mener jeg elektrikeren skal fjerne, og i stedet forbinde et nyt 5-leder kabel som på diagrammet til venstre.
Nul og jord forbliver på deres pladser og L1, L2 og L3 forbindes til T, S og R i vægstikket.

Har jeg ikke ret i, at det er en bedre måde at tilslutte komfuret på end blot med én fase. Belastningen bliver da bedre fordelt, vil jeg mene.

Det vil jeg så sige til elektrikeren, hvis nu han ikke gør det korrekt

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-17 22:00

Det ser fornuftigt ud.
Nul-lusen skal blive siddende.
Jeg kan godt lide, at der skal bruges kraftigere kabel.

Men det er kablet / ledningerne fra det gamle udtag og til gruppeafbryderen der bestemmer størrelsen af sikringer.

Og jeg er enig med dig i, at du vil fortælle elektrikeren det.................men lidt forsigtigt, han er måske lidt følsom over for gode råd.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-07-17 22:14

Så er vi ikke helt enige alligevel, for ifølge diagrammet, så skal lusen da fjernes, for man kortslutter da ikke de 3 faser !

Husk nu det er 5-ledet med 3 separate faseledninger, der skal bruges i stedet, og ikke det 3-leder, der er der nu! Så L1 forbindes til T, L2 forbindes til S og L3 forbindes til R - 0 til 0 og jord til jord.
Så skal lusen da væk for ikke at kortslutte og det mener jeg også diagrammet til venstre fortæller

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-07-17 22:17

Men lusen mellem 4 og 5 - 0-lusen - skal blive der, hvis det var den du mente

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-07-17 22:19

Vedr. kabel, så SKAL kabel, der trækker 16A da være mindst 2,5 kvadrat mener jeg - i hvert fald når det er fast installationskabel.....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-07-17 08:20

Eyvind:
Sorry - jeg må vist have nye briller for du skrev jo
Citat
Nul-lusen

Så vi er jo alligevel enige - dejligt

Og vi er også enige i, at kraftigt kabel er godt, men også at kæden ikke er stærkere end det svageste led (inst. kablet i væggen), og det er det, der her bestemmer max. strømstyrke/max. belastning/forsikringens størrelse.
Den nuværende ledning er på 4 kvadrat, men det er vel for at tage højde for at varmeafledningen (det er jo et komfur, der "omgiver" den) måske ikke er for god, vil jeg tro.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-17 09:46

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-17 09:55

Og så lige en tilføjelse.
Citat
Den nuværende ledning er på 4 kvadrat, men det er vel for at tage højde for at varmeafledningen (det er jo et komfur, der "omgiver" den) måske ikke er for god, vil jeg tro.

Fabrikken skal sælge det komfur i mange lande og bl.a derfor er det 3 leder kabel kraftigt.
Men også fordi der trækkes mange amp. når den forsyner alle 3 på en gang.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-07-17 13:37

Der står i alle brugsanvisning der kommer med denne type stik. >>det er ikke tilladt at montere denne til 230V i Danmark <<

En tilledning til et komfur på 16A bruges 5x1,5 pkaj / IKKE pvikj o.lign

Ved tilledningerne kan man gå 1 kvadrat ned i forhold til den faste installation.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 25-07-17 23:07

Tak for svaret Eyvind.

Min elektriker og jeg var også helt enige om, at den eneste rigtige måde at forbinde komfuret til installationen på er den vi anvendte med 3 separate faser - og det virker sgu uden det mindste problem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-17 14:15

Tillykke med din elektriker.