/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne lugt fra pels
Fra : Axell17
Vist : 512 gange
20 point
Dato : 23-07-17 14:16

Hej

Har et lammeskind og fåreskind liggende på gulvet. De lugter begge sure og dårligt. Jeg er ikke meget for at vaske, da skindet bliver stift og lanolinen vaskes ud.
Finder der noget man kan spjøjte med eller andet man kan gøre for at neutraliserer lugten?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 23-07-17 15:27

Vent til det bliver vinter. Og gnub skindene med sne. Hvis bare det er ordentlig frostvejr og ren sne, så skader det ikke. De bliver ikke engang våde.

Det kan også hjælpe at drysse godt med kartoffelmel på og massere det ind i hårene. Og så lade dem hænge ude i den friske luft et par dage inden du ryster og støvsuger dem og tager dem ind igen.. Bedst til hvide skind..
og det skal altså være godt vejr. Lige nu vælter det ned..

Der findes børster specielt til lammeskind. En god gang børst, ryst og støvsugning kan også friske gevaldigt op.

Kommentar
Fra : Axell17

Dato : 23-07-17 15:31

Ok tak. Men det er lidt lang tid at vente på en ordenlig vinter som måske ikke kommer. Men vil prøve den med kartoffelmel. Det blæser en del her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-07-17 15:45

Har du en lammeskindsbørste? Den kan gøre meget godt for sådan et skind.

Og hvis du først får det nogenlunde pænt, så børst, ryst og støvsug det tit.
Det er næsten ligesom at have hund..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-07-17 16:00

Luftning og duft af skind:
http://skindoguld.dk/content/9-om-skind

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-07-17 20:05

Du kan sagtens vaske det i sæbespåner.
Har lagt mange læderjakker i blød med spåner, og - de kan godt blive stive, men ikke mere end lidt læder olie/fedt kan klare.
Mange fraråder at ´vaske´ læder, men selv har jeg aldrig haft problemer = læderet må bare ikke tørre helt ind før det får olie/fedt, samt det skal tørre meget langsomt.

Ved ikke om sne og andre gode råd lige frem fjerne lugt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-07-17 20:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-07-17 20:11
Godkendelse af svar
Fra : Axell17

Dato : 28-07-17 01:12

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-07-17 06:03

Tak får accepten af mit svar.