/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Eleftersyn
Fra : Mike_Wazoski
Vist : 306 gange
100 point
Dato : 18-07-17 21:21

Jeg har for et år siden købt hus - hvor der i Eleftersynet er angivet et K2 forhold. Forholdet handler om at der ikke er etableret beskyttelsesleder i flere kontakter og samlinger i garagen. Nu er det blevet på tide at gøre noget ved det forhold.

K2 forholdet fjernes det ikke relativt nemt, i teorien, ved at etablere jordforbindelse i kontakterne og samlingerne?
- og er det et lovkrav at der er beskyttelsesleder i kontakter og samlinger i udhuse og garager i ejendommen, der er bygget før 1985?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-07-17 05:16

Det ved den elektriker der skal bringe din installation i orden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-07-17 08:11

Det råd skal du ikke stole på. Her i huset fik vi trukket ny ledninger i forbindelse med etablering af nyt køkken. Da manden havde afleveret, gik det op for os, at emsuget i køkkenet og vaskemaskinen i kælderen i ubehagelig snurrende grad manglede jordforbindelse.
Firmaet er blevet blacklistet i vores omgangskreds.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-17 09:49

Af hensyn til dig selv og din familie, bør du kontakte en elektriker som både kan lave det sikkert og lovligt. Du skal jo helst ikke være jordlederen til flise/beton gulvet.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-07-17 13:20

I dette interessante link kan du se noget af det, som din elektriker ved/burde vide

http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/pe_leder.php

Du kan få svar på det hele her men som tidligere sagt/ment: Er du blot den mindste brøkdel af en procent usikker, så lad være med at prøve selv.
Konsekvenserne kan blive uoverskuelige!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-07-17 21:28

JEP, MEN ELEKTRIKEREN SKAL MAN SOM NÆVNT IKKE STOLE BLINDT PÅ!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-07-17 10:05

Kan være et gør-det-selv arbejde uanset byggeåret, men det er jo sådan noget en tilstandsrapport skal afdække.