/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Håndværkere udefra
Fra : svendgiversen
Vist : 351 gange
164 point
Dato : 17-07-17 18:29

En af vore nevøer tager hver uge til hovedstaden for at arbejde, helt fra Thy,
han har ung kone og barn, så det er ikke uden afsavn.

Hvorfor kommer håndværkere til københavn så langt hjemmefra for at arbejde?

Er det fordi de veletablerede der ikke gider arbejde til håndværker pris??

Er det fordi det er for dyrt for hårdt arbejdende håndværkere at bo i hovedstaden???

Som gammel jyde har jeg hørt at københavnske firmaer foretrækker os vestfra,
er vi virkelig flittigere eller lader vi os bare udnytte????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-17 18:41

Citat
Hvorfor kommer håndværkere til københavn så langt hjemmefra for at arbejde?

Citat
Hvorfor kommer håndværkere til københavn så langt hjemmefra for at arbejde?

Er det fordi de veletablerede der ikke gider arbejde til håndværker pris??

Er det fordi det er for dyrt for hårdt arbejdende håndværkere at bo i hovedstaden???

Spørg "nevøen", han må da være den første til at vide, hvorfor han tager til København.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-17 18:58

Slet ikke et seriøst svar ans,
du ved bedre...

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 17-07-17 18:58

Håndværkerne bliver ikke udnyttet tværdigmod.
De får en meget stører løn i København.
Der er klapjagt på dem der lever og sover i deres skurvogne
for de skal bo normalt.Feks på camping pladserne,sømandshjemog hotel mm.
Sådan har det været de sidste 50-60 år når der var nok arbejde i København.

Hvorfor tager danskerne til Norge for at arbejde. FOR PENGENE.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-17 19:16

Selvfølgelig er der en udnyttelse...
Den handler om hvad folk gør for penge, og arbejdsopgaver.

For dem der belaer kan der også være fordele, ved at hyre folk der arbejder mange timer sammenhængende. Tid er penge, så hvis afbejde gøres hurtigt færdigt er der penge at hente.

Tænker også at der sker en skævvridning af arbejdsmarked, når det kan betale sig at rejse efter arbejde... Meget pendlerri, er grundlæggende skidt for miljø, mennesker og kultur.... Infektivt spild.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-17 19:28

Der er ingen grund til at spørge vor nevø,
hvis du ikke kan få arbejde der hvor du bor,
og skal forsørge kone og barn, nu også i nyt hus,
så tager du det du kan få, omend helt i hovedstaden...

Mit spørgsmål går mere på, hvorfor der ikke er håndværkere nok i København,
så de skal hentes i det nære Sjælland, Fyn og som her helt fra Nordjylland?

Er lønningerne så meget større i Hovedstaden og hvorfor??

Og hvem er det så der må betale for denne forskel, med daglige/ugentlige mammut rejser???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-17 19:34

Jeg tror du keder dig....
Du er da for inteligent, til spørgsmålet om hvem der betaler.

Resten er som med fluer, hvor der er l... er der fluer. Hvor der er arbejdsopgaver, kommer der også arbejdere til.

Hvorfor spørger du om noget du selv har svaret til....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-17 19:34

>.... Infektivt spild

Enig, og det gælder jo ikke kun i lille Danmark.

Hvem plukker vore jordbær, etc?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 17-07-17 20:08

Nu kommer jeg fra hovedstaden, og ved mange firmaer er meget glade for Jyder i almindelighed, og det har en del at gøre med som før skrevet.

Lønnen er højere - der mangler håndværkere i al almindelighed - og sidst og ikke mindst Jyder er en meget mere stabil arbejdskraft, de tager ikke en slappedag midt på ugen, kommer til tiden og overholder tiderne på pauserne, for alt det er de vant til hjemme fra, derfor er de efterspurgte.

Selvfølgelig tager man det arbejde man kan få hvis man er arbejdsløs, men der skeles også til lønnen.

Mange gange arbejdes der flere timer pr. dag, og holder så fri fredag med lang weekend i hjemmet.

Håber det giver nogle svar på tingene.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 17-07-17 20:10

Leveomkostningerne er en hel del større i hovedstaden, derfor den højere løn.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-07-17 20:12

Jordbærplukning burde være sommerjob for vore unge....

Men, jeg stemmer heller ikke for EU...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-17 20:14

Jyske / Fynske / håndværker i storkøbenhavn ---------------- et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
Jeg har i dag lige set et firma fra Spøttrup (SØ for Mors) stable element byggeri her i storkøbenhavn.
(De er ellers kun vant til at bygge middelalderborge)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-17 20:20

Det korte svar: PENGE. Penge er vel det næst største drift mennesker har.
Citat
Håndværkerne bliver ikke udnyttet tværdigmod.
De får en meget stører løn i København.

Korrekt! I "gamle dage", da murernes fagforening var selvstændig, var der ganske enkelt to forskellige overenskomster. Et for Københavns området, og et for resten af landet. Hvor mange %`s forskel husker jeg ikke, men en hel del.

Jeg har arbejdet med flere, der tog til Grønland og Norge. Og een tog til Færøerne, for at lægge mosaik stifter i toiletter, på fiske skibe. Grund: Penge og skattebegunstigelser.

Med hensyn til rejse: Er det værre at køre til København tur/retur, een gang i ugen, end at futte rundt lokal hver dag. Måske 50 km dagligt.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-17 20:30

Citat
Hvorfor kommer håndværkere til københavn så langt hjemmefra for at arbejde?

Aner det ikke - men var der ikke en sag om bolig? tilskud osv - tænker på Ritt Bjerregård = PENGE, intet andet, du skulle nok hellere spørge SKAT og EU/ eller omvendt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-17 20:32

Citat
Med hensyn til rejse: Er det værre at køre til København tur/retur, een gang i ugen, end at futte rundt lokal hver dag. Måske 50 km dagligt.

Her i min by, er der et murer firma ved at bygge e kæmpe hus. De har 38 km, hver vej.
76 km. dagligt i tre firma vogne. Og sådan "kører" det jo masser af steder, her i Jylland.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-17 21:20

Foreløbig tak.

Jeg forstår, at de højere bolig omkostninger i hovedstaden kræver en højere timeløn.

Men at det så betyder, at vor unge nevø, for at forsørge kone og barn,
skal køre østpå fra Thy hver søndag og først komme hjem fredag, det forstår jeg ikke?

Jeg kunne godt skrive en del om overflødig CO2 og meget mere,
men hæfter sig mere ved det nære, bare være hjemme hos min mors oldebarn...

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 164 point
Dato : 17-07-17 21:30

Citat
Jeg kunne godt skrive en del om overflødig CO2 og meget mere,
men hæfter sig mere ved det nære, bare være hjemme hos min mors oldebarn...

Du kan intet gøre ved menneskers ´fråseri´ af hverken den ene eller anden slags -men kan sagtens følge dig
Mine naboér køre flere km for at smide tomme dåser/ andet til genbrug, men tænker ikke over hvorfor de ikke betaler pant for samme / udlandet - samt små grene på en trailer kan de ikke lægge under et lille træ i haven og kompostere - tager et år og de er til gavn for haven - samtidig henter de et læs jord med hjem igen - når de nu var på pladsen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-17 21:48

Det tager kun 4 og 19 min fra Mors til ydre KBH
Jeg har selv lige kørt turen for et par dage siden.
Tillykke med at der er noget arbejde.
Vi skal nok ikke glemme kørselsfradrag pr. person i bilen Ca. 400 km
Dem jeg ser i KBH ser glade og tilfredse ud.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-17 22:11

Citat
og først komme hjem fredag

Han er hjemme torsdag aften....er jeg næsten sikker på.
Fire dags uge, er meget almindeligt.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-17 09:39

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-17 09:41

Hans firma kan måske noget andre ikke kan, det er ikke altid prisen som afgør licitationen.
Desuden er det ikke flere år i træk, er der faste opgaver i hovedstadsområdet finder man det ikke holdbart at bo i Thy og flytterfor til Sjælland.

Dygtige danske håndværkere er og bliver en mangelvare grundet den lange krise hvor der ikke blev uddannet mange, og slet ikke ved EU-licitationer hvor de udenlandske firmaer hverken vil have elever eller ansætte ledige danskere.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-07-17 09:45

Det er ikke så meget timelønnen der gør forskellen, men diæterne.
En håndværker der får stillet bolig til rådighed af arbejdsgiveren får knap 500 kr skattefrit oveni lønnen pr dag han ligger ude.
Derudover har københavnere en lidt anden arbejdsmoral og de fleste københavnere er ikke så effektive som jyderne.
Alle tingene til sammen gør, at det bæiver lukrativt for både arbejdstager og arbejdsgiver at sende håndværkere til København for at arbejde.