/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
backup & restore
Fra : johnnyBP
Vist : 292 gange
80 point
Dato : 09-07-17 19:58

I dos 3.3 fandtes en yderst effektiv backup kommando.
Man definerede f.eks at kun filer med archive bitten sat skulle backes up. Ved back up blev bitten resat, så filen ikke længere indgik i en back up. Det vil sige at kun nye filer og ændrede filer blev omfattet af en back up.
Den funktion kan jeg ikke finde i nogen bu programmer, idet de fleste bare kopierer revl og krat ganske ukritisk, hvilket er et totalt spild af tid.
Jeg har som det seneste prøvet et synkronserings progran som bare skulle synkronisere to foldere på 2 harddiske. Det var min musik database på ca 30 gB. Jeg havde ændret 2 tekstfiler, og det tog programmet mere end 3 timer med en total (og unødvendig) opdatering af alle filer at få de ændrede filer med i min backup.
Med Dos 6.2 udgik Back up kommandoen og blev erstattet at et bu program med en fantastisk flot brugergrænseflade som Microsoft vist nok havde tyvstjålet fra Norton, men Dos havde en kommando "Setver" som gjorde at den effektive backup kommando fra dos3.3 stadig kunne anvendes.
Setver kan desværre ikke anvendes i win10
Jeg mangler den backup funktion i Windows 10 (det gjorde jeg også i win 95-win7).
Findes der et bu-program som gør netop det - nemlig checker arkiveringsbitten inden den medtager filer i bu´en og resetter den efter bu?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-07-17 20:10

Hvis man er god til programmering i vbscript så kan man selv lave et backupscript som gør det du er ude efter. Har selv lavet et sådant for år tilbage. Ellers er jeg overbevist om at de fleste backupprogrammer tester arkiveringsbittet (har ikke checket om det stadig findes i NTFS, men det skulle undrer mig hvis det ikke gjore) når de sættes til blot at lave dagligt backup af ændringer. (har ikke checket det, men det har tidligere været en meget udbredt funktion.)

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 09-07-17 20:24

Ja der er ikke noget der er svært når bare man ved hvordan. Men et VB script overstiger mine evner (mestrede det en gang for flere år siden til Excel)
Men jeg lurer på om der ikke den findes en avanceret udgave af Xcopy som kan gøre det.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 09-07-17 21:32

Citat
Det var min musik database på ca 30 gB. Jeg havde ændret 2 tekstfiler, og det tog programmet mere end 3 timer med en total (og unødvendig) opdatering af alle filer at få de ændrede filer med i min backup.

Ved ikke lige om jeg er 20 år frem i tiden fra DOS?? men hvis du ønsker et program der back-upper - og samtidig læser indholdet af en ændret fil og kun retter nylige opdateringer, så burde du prøve dette - hos mig tager det programmet et ½ minut om at læse en disk på 1000GB og skifte ændrede filer/ data - samt du bliver spurgt om du vil gemme nu fil/ overskrive= Det er på Dansk, men kan bare ikke lige finde den DK side:
https://www.goodsync.com/how-it-works

Men ´leg´ lidt med det før du for alvor overskriver filer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-17 21:36

https://www.goodsync.com/screenshots
Der er noget med at du skal slå SYNKRONISERING - 2 WAY´s fra, ellers overskriver de sig selv.
Og den fejl har de vist stadig? i dølge deres egen side/ screenshots

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-17 21:42

Et andet program jeg altid bruger er TeraCopy FREE, som også spørger om? tilladelse til at overskrive = men det er træls hvis der er flere tusinde filer der er ændret/ SKAL ændres - så kan der hurtigt blive slettet noget der ikke burde.
Men programmet tillader hurtigere overførelse mellem diske

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-17 21:47
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-07-17 12:30

følger lige med hilsen Steen

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 10-07-17 14:11

Løsningen lå lige for.
Man skal bare kende sin DOS.
Xcopy z:\MUSAK\*.* x:\Backup\musak\*.* /s /m /v , er løsningen.
Z: er den harddisk på mit netværksdrev hvor arbejdsfilerne ligger og X: er en anden hardisk, hvor backup opbevares. /s = medtag undermapper; /m = kopier kun de filer med arkiverings bitten sat og set den off efter kopiering. /v = verificer resultatet.

Der er masser af andre muligheder gemt i Xcopy f.eks dato og størrelse, så hvad skal man i grunden med de fancy programmer med en flot gui.

Med programmet "Free file Sync" tog en total backup ca 3 timer det samme som en efterfølgende vedligeholdelses backup, hvor ingen fil behøvede at blive kopieret.
Med Xcopy to det ca 45 min at kopiere 33Gb fordelt på ca 6000 filer, og et gennemløb for at finde en ændret fil ca 2 minutter
Men tak for indsatsen gutter

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 10-07-17 14:17

Tak for svaret mig-selv. Du får pointene, Du har peget på en løsning som sikkert virker.
Men jeg foretrækker at bruge min egen - Den virker og er gratis og er en del af windows10.
Du får vidertitlen, for ellers går pointene bare til spilde.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-07-17 14:51

Jeg har løst det problem lidt som 'mig-selv', bare med et andet lignende program.
Det er Freefilesync - https://www.freefilesync.org/
Det kan (også) spejle til samme indhold eller asymmetrisk så den ene side opdateres med ændringer på den anden side. det skal man lige kigge lidt på ligesom med det andet program.
Så har du lidt at vælge imellem.