/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
I/o enheder går pludselig 'i sort'
Fra : fdbm
Vist : 312 gange
300 point
Dato : 08-07-17 21:57

Min mus og min skærm 'afbrydes' samtidigt - og på skærme indikeres at digitalforbimdelse mangler.
Det må vel betyde at der er opstået en hw-fejl?
Men når jeg nu ikke kan kommunikere med computeren, har jeg jo heller ikke umiddelbart adgang til mine data - og det er meget ærgerligt, da jeg ikke har taget kopi siden for 6-7 måneder siden.
Vil det være muligt at få adgang til mine data igen - og få dem gjort anvendelige på en anden/ny computer - og i givet fald HVORDAN?'

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-07-17 22:07

Hvis HD er "stået af" er det ikke billigt at få den sendt til Norge for at få data ud fra den. 6-8.000 kr.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-07-17 23:25

Sinne gas - prøv nu lige den lokale computersnedker inden du også går helt i sort...

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 08-07-17 23:48

PC'en var nok tænkt udskiftet inden så længe, så nogen reparation el. renovering havde jeg nu ikke tænkt mig at investere i.
Men kan man f.eks. nøjes med at udtage og bringe selve harddisken til en lokal 'reparatør'' med sigte på at få overført dataene til et eksternt medie (harddisk el. lign.) - hvorfra en ny computer kan få adgang til dataene?
Der må vel findes sådanne 'serviceenheder' også - uden at involvere Norge? ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-07-17 23:52

Hvis det er din HD, der er gået og læse/skrivehovederne er gået mod skiverne, er der ikke ret mange andre muligheder - end Norge!!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-07-17 00:07

Citat
Der må vel findes sådanne 'serviceenheder' også - uden at involvere Norge? ??

De gør der helt sikkert... Det skal da tihvertifald prøve først - helt klart...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-17 01:28

Citat
digitalforbimdelse mangler

hvad har det med PC at gøre, lyder mere som du ikke kan få kontakt til et TV eller lignende, og er det tilfældet kan du bare sætte din disk over i en anden og kopiere data derfra, eller købe et sata til usb kabel, de koster ingen penge.
Citat
ikke kan kommunikere med computeren

Har du trådløs mus, så sæt en normal på.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-07-17 11:12

Jeg er helt enig men "mig-selv". Enhver computernørd vil kunne sætte din harddisk til en anden PC, evt gennem en USB-enhed, og kopiere alt ud. Fejlmeldingen lyder absolut ikke som noget som har noget med harddisken at gøre, så den fungere sikkert fint.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 09-07-17 21:44

En harddisk kan læses fra en anden computer, når den er taget ud.
Inden du gør det så
Tag netkablet fra.
Er det en bærbar så tag også batteriet ud.

Bag på computeren af ikke helt nye modeller sidder der et låg på ca. 8 X 12 CM

Det er godt lige at vide hvad det er for en type harddisk ...... P-ATA eller S-ATA
Og så er der der flere muligheder.

Lad høre lidt mere om hvad det er for en computer Navn og Model

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-17 22:00

Citat
Min mus og min skærm 'afbrydes' samtidigt - og på skærme indikeres at digitalforbimdelse mangler

Går ud fra du mener noget med OPTISK DiGITAL/ noget med FIBER KABLER og det ved jeg ikke om en ´gammel´ pc har, men det bruges som regel til en meget hurtig ekstern disk? eller til TV forbindelse og kræver særligt tilbehør der kan læse de hurtige signaler.

Men igen riv alt hvad der ikke er på ledning ud (blåtand/ Wifi) og smid noget gammelt grej på = mus + tastatur.
Citat
Det er godt lige at vide hvad det er for en type harddisk ...... P-ATA eller S-ATA

Og i ? gamle dage - husk at sætte disken som MASTER...
Et sikkert bedre svar er sikkert? kan du komme ind i BIOS under opstart (F8/11/12/DELETE) uden den fejlmelding kommer?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-17 08:53

Er det sådan, at du har forbindelse fra din PC til til externe IO enheder over en USB port og en 'USB-skinne'/'docking connection' alá: https://www.google.dk/search?q=usb+multiple+connector&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj4q9K-l4jVAhUBQJoKHcdACyMQsAQIRw&biw=1886&bih=959

???

..for så foreligger muligheden for, at denne 'enhed' er i udu.

Tilslut enheder dirkete til PC'en ...eller køb en ny 'connector'

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : fdbm

Dato : 14-07-17 20:05

Tak for svaret Eyvind.
Har mistet forbindelsen til/fra skærm/tastatur/mus - og har følgelig ingen kommunikation med 'dyret'. Så jeg vil forsøge at få etableret adgang til mine data vha. sata-til-usb kabel, idetjeg håber at selve harddisken ikke fejler noget.
Hilsen Frank

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-17 20:50

Ja et Sata kabel til usb kan mulivis kommunikere med harddisken. (hvis det er en Sata harddisk)

Sata = har et bredt og et smalt stik for enden.
Pata = har en masse stikkende ben for enden.

Der findes usb kabler til begge typer.

Metode når du tilslutter og vil læse / kopiere

Start en computer op
sæt usb stikket til
sæt evt strømstik til og vent lidt
Måske vises den nu i stifinder (wintast + e )

Du skal afbryde forbindelsen med det lille usb ikon inden du slukker og tager usb stikket ud.
Eller lukke computeren før du tager usb stikket ud.
Kan du ikke læse med en anden computer så vend tilbage her.