/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ioh og Ich temp stiger og stiger!
Fra : cobran
Vist : 345 gange
190 point
Dato : 08-07-17 15:17

Hej.

Jeg har lige skiftet min CPU Noctua køler ud med en H115i vand køler.
grunden var at jeg ville have lavere temp. til at overclocke min CPU.

Nu med vandkøling er min CPU temp. ca. 18-25 ´ c! så det er en forbedring på 10+ grader

Problemet består i at til gengæld stiger min IOH og ICH temp konstant når jeg er inde i BIOS!
Det starter på 50 grader og stiger langsomt op på 99 ´c. (det undre mig lidt at den ikke nåede op på 100 og slukkede ned automatisk da jeg havde kørt et 3dmark benchmark program og presset cpu´n lidt før jeg havde opdaget problemet)

Kan det virkelig være mangel på thermal paste der kan forsage det hele? Der sad allerede thermal paste på vandkøleren som jeg satte på processoren så jeg tænkte at jeg ikke behøvede at tilsætte mere?

Håber virkelig jeg kan få lidt hjælp!

Min computer består af:

Intel® Core™ i7-980X
Rampage 3 EXTREME
geforce 980ti
16 GB Ram.

MVH. Morten!

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 190 point
Dato : 08-07-17 20:40

Citat
når jeg er inde i BIOS!
Det starter på 50 grader og stiger langsomt op på 99 ´c.

Hvis den rammer 99* i Bios, så er der noget ravende galt, da PC intet laver.
Min kommer meget sjælden i nærheden af 80* når den arbejder hårdt, og det er bare en standart køler/blæser.
Citat
Der sad allerede thermal paste på vandkøleren

Man skifter ALTID pasta når man har haft den slags adskilt, bare et støvfnug kan gøre at den løber varm, det fladerne ikke kan slutte tæt - for meget pasta er heller ikke godt - pasta skal kun ´udligne/lukke´ de microhuller der findes på fladerne.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-07-17 11:07

Sidder vandkøleren kun på CPU'en eller sidder den også på ICH og IOH chippene? Hvis din vandkøler kun sidder på CPU'en så vil jeg anbefale at du får sat en effektiv blæser i kabinettet, evt og en der kan blæse op fra bunden hvis kabinettet er indrettet til dette. Og nej, ICH og IOH er ikke indbygget i CPU'en. Det er separate chips på bundkortet.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 09-07-17 12:47

vandkøleren sidder kun på CPU´en.

Da jeg gik over til vandkøling rensede jeg min cpu ved at fjerne det gamle paste.
På vandkøleren som jeg connectede ned over CPU'en var der helt ny paste på som der var da jeg pakkkede vandkøleren ud af pakken.
Men det er da bare mærkeligt at CPU temp. faldt 10+ ´c og så ICH og IOH stiger så meget!

Det eneste jeg har ændret fra min computer siden den virkede perfekt førhen er køleren :/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-17 13:38

Det kunne være den blev kølet tilstrækkeligt med den gamle blæser.

Jeg ville købe en ´kina´ blæser til 10.- de kan blæse, har selv en til at suge varme ud af mit kabinet og en anden til at blæse direkte på bundkortet, hvilket også er effektivt og de holder stadig gennem 10 år
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=pc+cooling&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xpc+fan+cooling.TRS0&_nkw=pc+fan+cooling&_sacat=0

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-07-17 13:53

Citat
Men det er da bare mærkeligt at CPU temp. faldt 10+ ´c og så ICH og IOH stiger så meget!

Nej, det er faktisk ikke så mærkeligt. Den gamle blæser har med sikkehed lavet tilstrækkeligt med cirkulation i kabinettet til at blæse varmen væk fra de øvrige chips. Mig-selv's forslag kan sikkert gøre det. Min daværende kone havde et lignene problem efter at jeg satte en blæser i hendes maskine som blæste til siden og direkte ud mod en kabinetblæser. Der var en åbning, skruehuller, og lige præcis plads til en ganske lille blæser på kun 5 mm tykkelse under bundkortet. Jeg monterede en sådan, og det hjalp.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 02-10-17 13:55

Tak for svaret mig-selv.