/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Vejr kritik
Fra : svendgiversen
Vist : 446 gange
92 point
Dato : 28-06-17 13:12

Det er ikke så meget vejret jeg vil kritisere, det er jo også for det meste dårligt denne sommer.
Men det er de mange dårlige vejr meldinger...

For få dage siden skulle fredag blive fint og vi planlagde grill aften.

Så i går, fint vejr, men med 4 regndage derefter.
Nu skinner solen og det er næsten vindstille.

Vort klubmesterskab i krolf er blevet flyttet på grund af vejret i morgen,
men måske bliver det igen godt vejr, jeg tror ikke mere på vejrudsigterne...

Vi ligger lidt syd på og har måske andet vejr end den DR eller DMI forkynder,
men der er lige nu for mange fejl meldinger?

Noget bedre bud på vejret i det sydlige Jylland de næste dage??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-06-17 14:12

Det er med dit liv som med vejret,
solen skinner altid et eller andet sted.
Find det sted.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-06-17 14:25

Vejret taler alle om, men ingen gør noget ved det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-17 15:47

Enig, og lige nu, det sted er, trods alle advarsler, hjemme her med sol...

Min far have ikke de samme hjælpemidler, men var bedre til ar forudse:
Når skyerne samlede over Kvols, bag ved Vorde banke, så blev der altid regn.

Først den Himmerlandske:
"Når himlen ligner et klippet får,
så bliver det regn i hvor dan det går".

Og så den Sønderjyske:
"når himlen ligner en fårmaw,
så bliver der regn inden tre daw".

Hverken DMI, TV eller pressen har tilsyneladende denne viden...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-06-17 16:55

Jeg bruger samme vejrudsigt som flyvevåbnet. Fcoo. Den er som regel rimelig præcis

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-17 18:06

......og når mågerne bliver siddende på jorden, får vi storm.
Jeg er helt enig i, at vejrudsigterne er elendige. Og det undrer mig, med alt deres elektronisk krims krams. De kan se kloden rundt med deres radar, hver en sky osv.osv.

Jeg tror så igen aviserne, er med til at lave panik stemning. F.eks. kan man læse på Ekstra Pladeren, ca. hver anden dag, at nu får vi ekstrem uverj. Og hvad sker der, måske en lille byge, med et par vindsus.

Nogen vil så påstå, at vi har en specielt vejrlig her i Thy. Fordi vi "ligger i læ", af de norske fjelde.
Hvor meget der er om det, tør jeg ikke gætte på.

Men så høje, mener jeg nu ikke de er.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-17 18:10

Citat
Men det er de mange dårlige vejr meldinger...

Tror bare de samler alt for meget data ind, i gamle dage holdt udsigten.
Går du ind på DMI, så kan de love regn resten af dage - en time senere er den på fuld sol.

Det kunne også være deres uddannelse, hvorfor skulle den være bedre end andres.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 28-06-17 19:37

Vi bruger altid vejrudsigten fra NDR Tyskland,den plejer at holde,men nok mest i de sydlige egne.Jeg ved heller ikke,hvad de mange "vejrsagkyndige"på DR 1,og TV 2 laver.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 92 point
Dato : 28-06-17 20:17

Danskerne er vilde med vejret. DR har skyhøje seertal til sine vejrudsigter, og DMIs hjemmeside er en af de mest benyttede herhjemme. Aldrig har vi været så uafhængige af vejret som i dag, og alligevel stiger behovet for at have kontrol over det, vi ikke kan kontrollere, nemlig vejret.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjæl/derfor-taler-danskerne-så-meget-om-vejret

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/drop-nu-de-vejrudsigter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-17 20:53

Vi kører altid hen hvor det er godt vejr, selvom det koster lidt benzin og nogle overnatninger.

Men her i Smørum/ballerup holder vejrudsigten heller ikke altid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-17 21:15

Det regner nu her sydpå, måske en sen kompensation på den dårlige vejr udsigt?
Det har ellers været fint vejr hele dagen.

I morgen er der jo udsigt til møjvejr hele dagen, så må vi jo håbe de igen tager fejl??

Men vi har afblæst denne grill aften, og også de næste.

God Sommer...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-06-17 21:18
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-17 18:36

Jeg kan love jer at vejret bliver godt på Mors i den næste uges tid.............helt sikkert.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-17 19:36

Nej, men ifølge TV2 bliver det godt vejr de næste par dage her i Sønderjylland.

Hvad har der været i vejen med kandu de sidste 3 dage?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-07-17 00:57

Citat
Hvad har der været i vejen med kandu de sidste 3 dage?

Den er sikkert på Roskilde festival, og glemt læse at den skulle have regntøj på..

kandu har lige så mange problemer som vejr udsigterne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-07-17 08:30

"Når solen går ned i en sæk, står den op i en bæk".
Klimaforandringerne har vel gjort deres til at det er svært at forudsige vejret. Vi har efterhånden så mange krav om alt det elektronikken, radar osv. Kan styre, at vi har glemt at der er noget vi ikke kan styre eller forudsige.
JEG har kigget ekstremt meget på vejrudsigten op til fredag den 30. 6, hvor barnebarnet sammen med sine holdkammerater fik sin SERGENT VINKEL. Ikke sjovt med parade i styrtregn i halvanden time....... men vi kunne trods prognosen nøjes med lidt spredt finregn! Tak til vejrguderne, paraplyerne og de lykkelige unge mennesker i deres forhåbentlig regntætte uniform.
Iøvrigt er der vel ikke noget så diskutabelt som vejret. Jeg håber på lidt mere regn, så græsplænen kan få sin junigødning i dag.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-17 10:09

Ang. vejrudsigt, jeg ved der er mange landmænd og fiskere, her i det nordlige, der bruger den norske vejrudsigt, frem for den danske.

Et "fænomen", jeg har bemærket i mange år:

Om vinteren, når det er aller koldest, kommer vinden fra nord øst. (Sibirisk kulde).
Om sommeren, når det er aller varmest, kommer vinden også fra nord øst.

Er der mon noget, der hedder sibirisk varme??

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-17 10:15

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-17 20:24

Solen har skinnet hele dagen på Mors, som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-17 16:01

Det blæser kraftigt i Thyborøn og regner lidt i Lemvig - men deres fiskefrikadeller smager godt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-07-17 18:58

Jeg elsker det omskiftelige vejr i Danmark og kan overhovedet ikke se fornøjelsen ved at rejse efter solen. 18-20 grader er fint for mig, der aldrig har branket i solen. Når vi sejler, har vi godt nok sol, men så vælger vi at krydse og så er der jo altid en skyggeside af sejlene.
Ingelein