/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ny ssd
Fra : kivi
Vist : 399 gange
100 point
Dato : 24-06-17 15:57

jeg har lige købt en ny 500 gb til mit barnebarn bærbar men jeg vil initialisere er den ikke klar hvad gør jeg forkert

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-06-17 16:03

Er den partitioneret og formateret?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-06-17 16:05

nej den er lige kommet ud af pakken

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-06-17 16:07

Så må du nok sætte den i en SATA-dongle og bruge Windows partitioneringsværktøj til at klargøre den.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-06-17 16:15

Måske kan du låne sådan en et sted, men ellers er det sådan en her : https://www.24hshop.dk/usb-30-adapter-for-sata-harddrive?gclid=CPGO-vPT1tQCFVaBsgodvogCMQ
Den sætter du SSDen i og tilslutter den til en PC.
Så åbner du "diskhåndtering" (skriv det i søgefeltet).
Så skal du finde den rigtige disk og klargøre den.
Hold tungen lige i munden. Du skulle jo nødigt formatere PCens drev.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-06-17 16:16

og hvor finder jeg det

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-06-17 16:24

jeg har så jeg kan slutte til min pc og jeg kan se den i diskhåndtering og der stå at den ikke er initiliseret så siger den at den ikker klar og hvad så

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-06-17 17:00

Prøv at gå ind under administrative tools og herunder computer management og igen herunder storage og herunder disk management.

Her kan du højreklikke og sætte din disk til aktiv. Herefter kan du flytte den over i den rigtige computer og boote op på USB installationsenheden.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-06-17 17:13

jeg skal ikke boote jeg skal clone den men uanset hvad og hvad jeg gør vil den initialiseres

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-06-17 18:08

Det vil sige, at du har prøvet at klone den?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-06-17 18:19

Har du prøvet at sætte den ind i en anden computer - og se om du kan finde et nyt drev ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-06-17 20:40

Den mangler garanteret både en Master Boot Record (MBR) og en partition. Disse kan du installere på disken med Gparted http://gparted.org/download.php eller http://gparted.org/livecd.php . Sidstnævnte giver mulighed for at lave en bootbat USB-drev med Gparted.

De cloneværktøjer som jeg kender kræver at destinationsdisken har en partition.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-06-17 21:36

Jeg er sku lidt forvirret.
Hvis jeg forstår rigtigt har du en maskine med en fungerende disk, som skal klones over på den nye, er det korrekt?
Er det en stationær PC der er tale om eller en bærbar med kun en drevplads?
1. Hvis det er en stationær, hvor begge diske kan monteres samtidig, er det meget nemt at klone den med Aomei. http://www.backup-utility.com/help/disk-clone.html
Jeg har udskiftet ialt 5 systemdiske til nye SSD diske, ved at bruge et kabel fra Sandberg, den nye version er en boks, hvor du så kan koble den nye disk til i et USB stik i maskinen. Så starter du Aomei fra maskinen kloner hele disk 0 (Systemdisken) over på den nye dik, lukket det hele ned, monterer den nye disk i maskinen og den starter op uden problemer. Alle de 5 jeg har skiftet er hverken blevet formteret eller pationeret før kloningen. Det siger jo lidt sig selv, en klon er jo en nøjagtig kopi, så den overføre både partion oplysninger og systemet. De 5 SSD er jeg har brugt er Samsung's EVO 850.
http://www.pricerunner.dk/pl/36-3029996/Harddiske/Samsung-850-Evo-MZ-75E250B-250GB-Sammenlign-Priser

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-06-17 21:39
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-06-17 22:54

Der er ikke brug for kabel - bare find en anden computer og sæt den der i vha. et satakabel + strøm.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-06-17 23:34

=> kivi: med dit ringe kendskab til computere, så hold "nallerne" væk, og søg "rigtig" professional assistance. Det er langt fra første gang du går ud på "tynd is" - for dig.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-06-17 00:05

Jeg vil tilslutte mig Bille48 - Du bør finde en, der har styr på det.
Det er ikke noget, man skal give sig i kast med, hvis man er i mindste tvivl om, hvad man gør.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 07:52

hvor i kloge alle sammen det er bærbare computer som jeg har og mit barnebarn har problemer med plads derfor skal han have en ny harddisk og du kan ikke klone hvis du ikke kan se den harddisk i denne computer men kun i diskhåndteringen og der skal den initialiseres og det prøver jeg på men får så denne besked at den ikke er klar der må da være en som kan sige mig nøjagtig hvad jeg skal gøre jeg kan selvfølgelig kører i byen med den men det synes jeg ikke om

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-06-17 08:00

Ellers prøv noget lidt nemmere. Lav en frisk installation med f.eks. win10 - og så kopier alt ting over bagefter.

1. skridt er stadig at få liv i den - og her skal du nok bruge en anden computer.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 08:11

ja men når jeg kun kan se den i diskhåndteringen så kan det ikke lade sig gøre at installere eller clone alt hvad jeg har prøvet siger den at den ikke er klar den skal initialisres først og det er der problemet er

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-06-17 08:16

Har du prøvet at sætte den i en anden computer ?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 08:27

nej ikke endnu da jeg ikke regner med at kunne se den der

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-06-17 09:11

Jeg er også forvirret. Du har kun 1 bærbar computer til rådighed. Du har ikke nogen boks eller kabler til SSDen.
Hvor sætter du den i, når du ikke kan "se" den?
Har du en bærbar med plads til 2 diske?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 09:26

nej jeg min egen pc og så har mit barnbarns og så har jeg kabler så jeg kan slutte ny harddisk til pcén men nu søger jeg et godt nem program så kan klone den

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-06-17 09:57

Citat
men nu søger jeg et godt nem program så kan klone den

Der kan jeg anbefale HDClone, det brugte jeg til at klone min hd til ssd.
https://www.miray.de/download/hdclone.html

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-17 10:06

Hvis du ikke kan se SSDen, kan du ikke klone den.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-06-17 11:01

Kan du se SSD'en - kan du få adgang til drevet ?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 11:31

ja det kan jeg nu og prøver nu at clone

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-06-17 12:03

Hvis du har det rigtige kabel til at koble den nye disk til dit barnebarns pc, skal du blot hav eet clon program installeret på denne pc, så kloner du hele disken over på den nye SSD, og sætter den derefter i PC'n, det burde være meget simpel. Strengt taget behøver du ikke at kunne se disken i diskhåndtering, bare klone programmet kan 'se' den.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-06-17 12:05

I pribcippet kan man jo også tage disken fra dit barnebarns PC og den nye SSD og sætte dem begge til internt i en stationær computer, og så foretage kloningen på denne. Det er den metode de fleste værksteder gør, så behøver de ikke installere klone programmer på den PC der skal klones.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-06-17 12:07

PS. Måske skulle du lære dit barnebarn lidt om disciplinen 'Periodisk oprydning i data'-

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 13:04

jamen 128 gb er ikke meget til en knægt som elsker spil

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-06-17 13:06

Du startede med at skrive at den nye er på 500 GB. Er det den nuværende, der er på 128 GB?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 25-06-17 16:08

ja den gamle er på 128 gb

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 26-06-17 07:52

Tak for svaret ThomasCSR.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-06-17 08:55

Tjahh! Hvordan gik det så. Det er god skiK når man lukker et spørgsmål, at man beskriver løsningen.