/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvad er C:\windows\prefetch ??
Fra : Mosebaek
Vist : 347 gange
200 point
Dato : 23-06-17 21:21

Ja, i har allerede set spørgsmålet......og hvilken funktion har den??? (Prefetch altså).
Er det noget stads, jeg kan ignorere??

Fra min hjemmelavede "Tips blad", beregnet for Windows XP, har jeg skrevet:
Citat
Start: Windows gemmer informationer om prg.der senest har været åbne,for at gøre næste opstart hurtigere. Men sløves dog,hvis de fylder for meget. De kan alle slettes: C:\Windows\Prefetch
De kommer igen,næste gang prg. åbnes.

Men citatet er flere år gammel. Har ikke tænkt på det i lang tid.

I Win 10, får jeg beskeden, når jeg søger på C:\Windows\Prefetch.: "Du har ikke tilstrækkelig tilladelse til at opnå adgang til denne mappe". Hvad gør jeg her??

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-06-17 21:26

Hvis du læser videre, kan du blot klikke på knappen Fortsæt for at få adgang til mappen.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 23-06-17 21:37

Citat
I Win 10, får jeg beskeden, når jeg søger på C:\Windows\Prefetch.: "Du har ikke tilstrækkelig tilladelse til at opnå adgang til denne mappe". Hvad gør jeg her??

Holder snitterne væk, det er li'så farligt som at rode i registreringsdatabasen!

Ellers brug Ccleaner fra Piriform det kan rydde op i gamle prefetch filer.
https://www.piriform.com/ccleaner/builds

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-06-17 22:15

Jeg har lige slettet alle mine filer i den mappe, og det skete der ikke noget ved. Har genstartet.

Nu ligger der næsten lige så mange - igen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-06-17 22:56

Kan man mon regne med, at det er noget windows selv regulerer. Eller ligger der pludseligt flere hundrede filer??
Citat
Holder snitterne væk, det er li'så farligt som at rode i registreringsdatabasen!

Det lyder uhyggeligt. Registreringsdatabasen er jeg lige så bange for som tandlægen.

M.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 24-06-17 07:15

Prefetch: https://www.computerhope.com/jargon/p/prefetch.htm

Updated: 04/26/2017 by Computer Hope

Feature introduced in Microsoft Windows XP that enables Windows to load portions of commonly run programs when the computer first boots up, enabling frequently run programs to load faster.

To display what programs are loading into Microsoft Windows prefetch, open the C:\Windows\Prefetch directory.

Depending on where your version of Windows is located this directory may be different.

A troubleshooting step often performed on slow computers is to delete all the files in this directory since it can often contain prefetched files that are no longer being used.

Operating system terms

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 24-06-17 07:18

Computer oversat til: Opdateret: 04/26/2017 af Computer Hope

Funktion introduceret i Microsoft Windows XP, som gør det muligt for Windows at indlæse dele af almindeligt kørende programmer, når computeren først starter op, hvilket gør det muligt at køre programmer hurtigere hurtigere.

For at vise, hvilke programmer der indlæses i Microsoft Windows prefetch, skal du åbne C: \ Windows \ Prefetch-mappen.

Afhængigt af hvor din version af Windows er placeret, kan denne mappe være anderledes.

Et fejlfindingstrin, der ofte udføres på langsom computere, er at slette alle filerne i denne mappe, da det ofte kan indeholde forudindstillede filer, der ikke længere bruges.

Operativsystemvilkår

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-17 07:44

Som du selv skriver

Citat
Fra min hjemmelavede "Tips blad", beregnet for Windows XP, har jeg skrevet:

Start: Windows gemmer informationer om prg.der senest har været åbne,for at gøre næste opstart hurtigere. Men sløves dog,hvis de fylder for meget. De kan alle slettes: C:\Windows\Prefetch
De kommer igen,næste gang prg. åbnes.

Og hvis du ikke vil have windows til at lave de filer, så kan det deaktiveres i Registret

https://www.technipages.com/windows-enable-disable-superfetch

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-06-17 07:45

Den korte historie: Slet lortet!

God weekend/sommer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-17 08:22

Det var noget man gik op i for 10 år siden da der var knaphed på ram og det var dyrt at sætte en blok mere i computeren.
Maange brugte også programmer som tømte ramblokke og andet i baggrunden når man arbejdede., men det i sig selv brugte løs af de knappe ressourcer.
I dag er det et lille problem, man kan øjes med at køre Ccleaner nu og da.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-06-17 11:23

Kan man sammenligne det med "Midlertidige filer" ???

Her kan man jo selv indstille anvendt plads, og resten slettes aut.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-06-17 21:55

Her er et par filer som kan Aktivere/Deaktivere Prefetch(hvis du tør)
http://klaudi.host22.com/PrefetchParameters.zip

Pak ud og flet med regdb.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-07-17 11:35

Tak for svaret Klaudi.
Citat
Holder snitterne væk, det er li'så farligt som at rode i registreringsdatabasen!

Dette enkle råd, vil jeg følge.

Jeg er så heldig, at jeg kender mine begrænsninger.

M.