/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Windows 10 ..brok brok og brok !
Fra : molokyle
Vist : 1315 gange
500 point
Dato : 15-06-17 12:52

Tjaeh... jeg har sagt det før: http://kandu.dk/Spg177944.aspx

..hvortil f.eks. Eyvind skrev:
Citat
..windows kommer snart fræsende med en helt speciel opgradering, hvor de kan styre alt.

..ment som en 'vittighed', men jeg er nu tilbøjelig til at give ham ret !

Sidste 'opdatering' skulle indlæses af 3 omgange (PLUS div. genstarter). Derefter?

1.) Ting/funktioner som jeg havde slået fra blev slået til igen. (måtte rette ca. 20 indstillinger ..igen).

2.) Kontrolpanelet var næppe til at kende igen. (Væk var menuen : Skærm som jeg bruger til at skifte mellem projektor og stationær skærm. Nu skal menuen findes under : Indstillinger)

3.) Nu beder den konstant om at slå Windows Firewall til med et ikon på proceslinjen ...selvom jeg benytter betalingsversionen af ZoneAlarm (..og den kører upåklageligt!).

4.) Dubletter af externe skærmes vises i stifinder. Igen måtte jeg i registreringsdatabasen for at fjerne denne unode: http://www.askvg.com/fix-drives-appearing-twice-in-navigation-pane-of-windows-10-explorer-this-pc/

5.) Drev bogstaver ændres med tab af miniature-cache som følge. (Hvilket for mine billede- og filmklip externe drev betyder at ca. 1.2 TB skal browses i stifinder for at genetablere forhånsindlæsningen af thumbnails.)

... osv., osv. og så videre.

Får det aldrig en ende? Har brugeren ikke længere noget at skulle at have sagt om funktionaliteten af egen computer, når den opdateres?

Oplever I også samme irriterende 'rettelser'?

..og utroligt flabede 'informationsmeddelelser':

Vi indsamler oplysninger... og genstarter for dig. (Øehh... dette har jeg ikke bedt om!)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-17 12:54

UPS. Rettelse:

4.) Dubletter af externe skærmes vises i stifinder.

..til:

4.) Dubletter af externe DISKDREV vises i stifinder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-06-17 13:10

brok brok og brok!

Tja det kan man da sige ja til OG?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-17 13:13

Molo, du nævner ikke hvilker version, du har af Win 10. Min ver. er nok den "skrabede", nemlig 1511.
Har haft 1607, før en recovery. Så jeg går og venter/håber på, den opgraderer til 1607 aut. igen.
Det gjorde den nemlig sidste gang.

Jeg har netop i dag, fået to opdateringer. Indtil nu, har jeg IKKE set nogle ændringer på mine indstillinger.

Men min er, som sagt ver. 1511. Og jeg tror der kan være forskel på opdateringer (bøvl), alt efter hvilken ver. man har.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-17 13:31

Mosebaek -> Systemoplysninger?

Citat
OS-navn   Microsoft Windows 10 Pro
Version   10.0.15063 Build 15063
Anden OS-beskrivelse   Ikke tilgængelig
OS-producent   Microsoft Corporation
Systemnavn   MOLO
Systemproducent   System manufacturer
Systemmodel   System Product Name
Systemtype   x64-based PC
System-SKU   To Be Filled By O.E.M.
Processor   AMD Athlon(tm) II X2 270 Processor, 3400 Mhz, 2 Kerne(r), 2 Logisk(e) processor(er)
BIOS-version/dato   American Megatrends Inc. 1201, 19-04-2013
SMBIOS-version   2.5
Version af integreret controller   255.255
BIOS-tilstand   Ældre
BaseBoard-producent   ASUSTeK Computer INC.
BaseBoard-model   Ikke tilgængelig
BaseBoard-navn   Hovedkort
Platformrolle   Skrivebord
Sikker bootstarttilstand   Ikke-understøttet
PCR7-konfiguration   Binding er ikke mulig
Windows-mappe   C:\WINDOWS
System-mappe   C:\WINDOWS\system32
Startenhed   \Device\HarddiskVolume1
Landestandard   Danmark
Abstraktionslag for hardware   Version = "10.0.15063.0"
Brugernavn   MOLO\Henrik Mortensen
Tidszone   Rom, sommertid
Installeret fysisk hukommelse (RAM)   8,00 GB
Fysisk hukommelse i alt   8,00 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse   5,95 GB
Virtuel hukommelse i alt   16,0 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse   13,4 GB
Plads til sidefil   8,00 GB
Sidefil   C:\pagefile.sys
Understøttelse af enhedskryptering   Årsager til mislykket automatisk enhedskryptering: TPM er ikke brugbar, PCR7-binding understøttes ikke, Brugergrænsefladen til test af hardwaresikkerhed mislykkedes, og enheden er ikke InstantGo, Der er registreret DMA-kompatibel bus/enheder, som ikke er tilladt, TPM er ikke brugbar
Hyper-V - VM-udvidelser af overvågningstilstand   Ja
Hyper-V - Udvidelser af adresseoversættelse på andet niveau   Ja
Hyper-V - Virtualiseringsaktiveret i firmware   Nej
Hyper-V - Forhindring af datakørsel   Ja

Som du kan se er der også forskel på den hardware vi to benytter hver især, så en direkte sammenligning er nok ikke mulig.

marken84 -> Læs indlægget som et spørgsmål:

Citat
Oplever I også samme irriterende 'rettelser'?

Et spørgsmål besvares ikke med ...et spørgmål : ...OG?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-17 13:36

Ps. Skulle nogen? ...studse over dette:
Citat
Understøttelse af enhedskryptering Årsager til mislykket automatisk enhedskryptering: TPM er ikke brugbar, PCR7-binding understøttes ikke, Brugergrænsefladen til test af hardwaresikkerhed mislykkedes, og enheden er ikke InstantGo, Der er registreret DMA-kompatibel bus/enheder, som ikke er tilladt, TPM er ikke brugbar

Så er det med vilje. Jeg har nemlig slået omtalte protokoller og tjenester FRA!

Jeg har mine egne (betalings) sikkerhedsprodukter fra bla. Checkpoint Technologies LTD. og Kaspeskys i PRO udgaver.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-06-17 15:26

pardon, havde ikke observeret dit lille spørgsmål i al brokkeriet...

Oplever I også samme irriterende 'rettelser'?

SVAR: NEJ, det gør jeg ikke alt fungerer perfekt...

Windows 10 Professional (x64) Version 1703 (bygge 15063,413)
Installer Sprog: Dansk (Danmark)
System Landestandard: Dansk (Danmark)
Installeret: 2017/06/04 13:28:02
Servicering Branch: Aktuel Branch (CB)
Boot Mode: UEFI med succes Secure Boot

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-17 18:12

Nåeh.. men så har du heller ikke fået samme sidste opdatering:

OS-navn Microsoft Windows 10 Pro

Version 10.0.15063 Build 15063

Din er jo en build: 413

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-17 18:19

Ps. Jeg vil lige bemærke for evt. 'tvivlere':

Har man sat pc'en op med standard konfiguration?

..så ændres der sandsynligvis heller ingenting. Da har man jo den version, som "Mikroblød" finder komfortabel og har dermed heller ingen interesse i; at ændre noget som helst!

Mao. Har man ikke valgt at ændre noget i opsætning og menuer?

Så ændres der heller ikke noget ved en opdatering.

Har man derimod gået Windows 10 efter i 'sømmene'?
Så er det spildt 'arbejde' efter en opdatering ..er min oplevelse.
Andre som piller i "maskinrummet"? ..som har bemærket 'noget'?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-06-17 19:05

Jeg afventer alle de ulykker der kan komme når den "rigtige/farlige" opdatering viser sig...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-06-17 19:17

Seneste opdatering:

2017-06 Samlet opdatering til Windows 10 Version 1703 til x64-baserede systemer (KB4022725)

Hvordan mon det hænger sammen, at du får andre opteringer end jeg?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-17 19:19

Jeg piller aldrig i "maskinrummet". Jeg er klog nok til at vide, at dertil er jeg for dum.

Mine korrigeringer begrænser sig til lidt tilpasning i indstillinger.

Derfor er mine komputere, normalt meget driftsikre.....altså lige til jeg plumper i med lukkede øjne. Den berømte klap går ned.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-06-17 19:27

Citat
Jeg piller aldrig i "maskinrummet"

Det gør jeg nu normalt heller ikke - det er jo nok der det brænder på for MOLOKYLE...

Han eksperimenterer vist vel rigeligt kunne man få et indtryk af...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-06-17 20:46

Næeh... det er vel ikke at 'eksperimentere' at man f.eks afinstallerer og fjerner reg. nøgler fra:

X-Box Game bar og X-Box Game Speach Window (Microsoft Corporation)

Samt det ligeledes irriterende 'spion-værktøj': Microsoft OneDrive (..som max. kan deaktiveres ..ikke fjernes!

Kun for at få 'skidtet', som jeg ikke bruger (..for jeg spiller ikke eller lægger 'ting' i skyen); smidt i hovedet igen ..hver måned?
For at tage bare eet eksempel på hvem som bestemmer, hvad du skal have liggende på din PC.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-17 01:38

Hvorfor har du en Windows computer? Er det for at have noget at brokke dig over?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-17 09:00

o.v.n. -> Jeg ved ikke om det lyder sådan? Det kan være jeg lader mig gå på af bagateller?

Som jeg oplever det svarer det lidt til at sende en bil service, hvor man på værkstedet bytter om på instrumenters og pedalers placering og flytter rattet over i modsatte side ved hvert serviceeftersyn. Eller at en cykelsmed ved det årlige eftersyn stiller saddel og styr op/ned, samt flytter ringklokke til modsatte side og så fremdeles.

Jeg synes man burde lade brugeren (ejeren af pc'en) ved hver opdatering have mulighed for at vælge dit og dat fra/til med flueben INDEN opdateringen iværksættes. Selvfølgelig skal der være en standard/full installationsmulighed for de som ikke vil 'pille' eller evner at fortage valgene.

Hvis jeg er den eneste herinde som oplever ændringer i opsætning? Så er det måske fordi jeg er den eneste der gerne vil have lidt hånd i hanke med, hvilke oplysninger der sendes til hvem fra min computer og hvilke programmer jeg ønsker at benytte. Microsoft skal ikke konstant uden at spørge, 'plage' mig om at benytte deres cloudtjeneste, spillekonsol og firewall. Det styrer jeg helst selv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-17 11:08

Jeg kan sagtens følge Molo`s tankegang. Det er jo en kendt sag, at Microsoft, Google + sikkert mange flere, er meget nysgerrige.

Og han har "midlerne" til at grave sig dybere ned i Windows.

Rager et hoved højere op, over de fleste af os andre. Selv er jeg kun nået et stykke hen i komputerens "ABC". Og det skyldes til dels, nervøsitet for nedbrud, af både mig og komputer.
Og så fordi opsætningen dækker mit behov.

Molo har vid til at være direktør i et stort it foretagende. Med mill. gage tilfølge. Men det kræver så også, habit, hvid skjorte, minst slips, og måske laksko.

Og det er jo ikke alle der føler sig tilpas i dette udstyr.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-17 15:16

Næeh... Mosebaek:

Jeg er ikke en dyt 'klogere' end alle andre. Jeg er blot udlært i IT 'faget'.

Jeg kunne aldrig selv drømme om at lave om på f.eks. El- eller VVS installationer. Jeg 'stoler' på, at det gør fagfolk bedre

Direktør? Jeg har altid ment at ledere ..var ledere end os andre !

Så vil jeg hellere arbejde på gulvet og i fællesskab med kolleger; tage samlede beslutninger for vor arbejdsplads. VI behøver ikke ledere eller direktører. VI burde løfte i flok ...til samme løn (= overskudsdeling) med de kompetancer VI nu hver især besidder og kan bidrage med. Lokumsrenseren er mindst lige så vigtig for trivsel og indtjening i virksomheden, som receptionisten (telefonpasser og vagt), personalerepræsentanten, marketing-/pressemedarbejderen bogholderen og systemprogrammøren !

*IMHO* </MOLOKYLE>

Ps. Dette er Smalltalk (Smalsnak) ..så alle indlæg er velkomne ..også uden for 'emne'

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-17 15:21

Overskudsdeling? Økonomidirektør og rengøringsassistent i samme firma ..til samme løn?

ØKONOMISK DEMOKRATI !

Kald mig bare Kommunist ...eller dét som er værre !

....men det kunne måske rydde op i raden af inkompetente TOP-'chefer' ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-17 15:38

..OG : Levebrødspolitikere!

Samme løn til alm. folkevalgte MF'ere og Ministre..

..valgt ved lodtrækning : http://www.historyextra.com/blog/lottery-greek-democracy ..blandt berettiget opstillede ..naturligvis!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-17 15:43

Iøvrigt ville valg af metier styres af nysgerrighed, interesse, evner (psykiske såvel som fysiske 'fortrin') og innovation ..istedet for et kig i tegnebogen
Mvh.</FANTASTEN>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-17 17:43

Citat
Det er jo en kendt sag, at Microsoft, Google + sikkert mange flere, er meget nysgerrige.

Her kunne jeg såmænd også godt have nævnt HP. De går meget op i "Feedback". Jeg tror ikke det er kun til kundens fordel. Deres garanti på produkterne, er ialtfald ikke imponerende: ½ år.

Dog skal jeg indrømme, at de var hurtig med tlf. support, da den gamle her, åbenbart fik en anfald af midlertidig hjernedød. jeg belønnede også den søde dame bagefter, med 10 * ud af ti.

Lagde en kode ind, og lukkede veltilpas dyret ned, uden at tænke på koden, før den skulle åbnes igen.
Arhhhh....

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-17 20:07

De fleste Linux baserede styresystemer kan du selv skrue på.
Opdateringer til Linux er noget du vælger at hente.
Aomei backupper kan lave en total backup - men det ved du nok Molo.
Vælger du et Linux styresystem som ubuntu eller Mint har du et forum i baghånden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-17 09:11

Eyvind -> Jeg kigger jo lidt på Ubuntu, men vejret er for godt til at fordybe sig. Det bliver kun til lidt 'flakken rundt i blinde' for øjeblikket.

Mosebaek -> Stort set alle producenter af PC'ere med Windows som preinstalleret styresystem fylder maskinen op med bloatware: http://www.computerworld.com/article/2966113/windows-pcs/bloatware-what-it-is-and-how-to-get-rid-of-it.html

Det er ikke kun HP, men også Toshiba, Lenovo, Dell ..og hva' har vi

Jeg piller det af sekundet efter at jeg har startet maskinen op første gang, når jeg har modtaget den fra producenten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-17 19:56

Molo, nu har du jo (igen) den fordel at du kan se hvad bloatware er. Det kan jeg ikke lige overskue. Er bange for at nedlægge noget, som er nødvendigt.

Jeg skal i gang med at luge ud i Systemkonfiguration. Der kører det hele, både programmer og tjenester. Alt er med flueben. Det kan ikke være rigtigt. Jeg har før gjort det på min XP maskine. Men her i win 10, er der meget meget mere. En stor del aner jeg ikke hvad er, men så må man jo prøve med Google.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-17 18:10

Nu er 10 øren faldet!

Det ER jo mononopol på software for Windowsplatformen der 'afprøves' (..og derfor 'tiggeriet' om brug af Windows egen Firewall, selvom man benytter et andet produkt ). Fremover kan kun programmer fra "Windows Store" installeres i nye Windows 10 versioner. Slut med at 'fremmede' spil og programmer fra såvel downloads som købte programpakker på CD/DVD kan installeres under Windows. Jeg er sikker på at det vil komme som et stort chock for mange:

</MOLOKUYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-17 13:03

Så det var ikke helt løgn, hvad Eyvind fyrede af som en 'joke' !

Citat
windows kommer snart fræsende med en helt speciel opgradering, hvor de kan styre alt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 19-06-17 14:48

Husk GodMode - så har man alle indstillinger samlet et sted og kan nemmere rette Windows 10 til.

Lav en ny mappe på skrivebordet og omdøb den med denne linie

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Så er GodMode klar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-17 17:03

for_lækker -> GodMode? (= Gudestatus)

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Master_Control_Panel_shortcut

Jeg kender godt dette 'værktøj

Det forhindrer dog ikke at der laves om på OPSÆTNINGEN. Det giver imidlertid adgang til de 'ting', som "Mikro-blød-i-bolden" har fundet det formålstjenligt at flytte om på.

Fedest! Efter sommerferien kan du blot ikke installere andre programmer end de, som Microsoft annerkender som 'værdige' til at ligge på Windows Store. Såsom 3.parts antivirusprogrammer, firewalls, tweaks, utilities, spil mm. (Se mit link computersexplained fra Youtube omkring Windows 10 S).

Lur mig om ikke denne version kommer som et tilbud du ikke kan afslå!

Præcis som med den 'gratis' opgradering fra Windows 7, 8.0 og 8.1 fra Microsoft til Win10 ...hvor man samtidig havde stoppet support for Windows XP. Dengang takkede ca. 60% af alle brugere JA. (..med bind for øjnene).

Forklaringen er; at man vil konkurrere med Googles Chrome OS (OpenSource) ...men dette er gratis. Det bliver Windows næppe. Til gengæld kan de så bestemme, hvad du må bruge din PC/Tablet til og hvem der må udvikle programmer til denne platform.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 19-06-17 17:08

Molo ......................det var ikke n joke.

Jeg gemmer win 10 i en total backup med aomei og den lægges på ekstern hd.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-17 17:31

Tak for svaret Eyvind.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-17 23:14

Her er alle mine pointer blevet postet på TUBA'en:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-17 19:09

Tak Molo - men jeg kiggede også videre på dit meget interessante link

Så hvis det ender med at jeg bliver kylet over på win 10s - skal jeg bare skaffe 50 Dollaser og får så min normale win 10 tilbage........................skide godt trick, fra microblød.