/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Scooter eller El-cykel
Fra : 1HolM1
Vist : 435 gange
325 point
Dato : 06-06-17 10:22

Hej jeg ønsker at høre lidt fra en eller flere erfarne personer som har kendskab til scooter og Elcykel og hvad der er godt/skidt - fordele/ulemper ved en af disse - og evt. gerne også inddrage bil som alle i overvejelse i forhold til køb?

Jeg skal dagligt på en tur på 26 km til arbejde og overvejer at investere i en af delene og evt. bil. Transportmidlet er primært tiltænkt denne tur og alt andet er "unødvendigt" og egentlig kun en bonus.

Jeg er meget uerfaren på området, så hvilken type (mærke) scooter/knallert bør jeg gå efter, hvis jeg ønsker en med kvalitet og økonomisk ikke sprænger banken? Bør jeg købe ny eller brugt - jeg har jo med det samme bange anelser for om den skulle blive stjålet - hvordan sikrer jeg i dette tilfælde den bedst. Hvad koster forsikring osv.? Og ved køb af brugt om jeg ender med at stå med en faldefærdig scooter som igen og igen skal repareres. Hvor køber jeg dem henne? Den blå avis, facebook eller ved forhandler? Ved besvarelse har jeg måske brug for yderligere uddybelse eller flere svar :)

Det samme med elcykel - hvor hurtigt kan den køre og vil den kunne fragte mig lige så hurtigt som en lovlig scooter? Jeg tænker igen at jeg kan have lidt bange anelser for om den vil blive hugget - eller er det mere normalt i dag at mange køre rundt på sådanne cykler så de ikke er så eftertragtet? Er der øvrige udgifter efter køb på sådan en cykel? Og som før nævnt - kan du fortælle om fordele og ulemper i forhold til scooter?

Økonomisk ofrer jeg gerne i omegnen af 10-15.000.

Som nævnt er bil også en af mine overvejelser, men jeg er lidt skeptisk på det økonomisk da det sandsynligvis bliver en noget dyre affære. Min overvejelse her at fx at købe en forholdsvis ny, men brugt VW Up! som jeg ved hurtig søgning kan se ligger på omkring 55-60.000 og dertil kommer der jo en masse udgifter også, hvilket afskrækker mig en smule.

Håber mine spørgsmål giver mening og ellers spørg gerne ind

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 335 point
Dato : 06-06-17 11:16

Der er en væsentlig forskel på el-cyklen og scooteren - også vedligeholdsmæssigt. El-cyklen fungerer med strøm/motor under forudsætning af, at du træder mere eller mindre i pedalerne. træder du kun lidt, kører du ikke så langt på fuldt opladet batteri. træder du kraftigt, kan du køre længere. Bakkr op sluger også strøm. Vedligeholdelsen er minimal, som en alm cykel. Blot skal man vcære obs på batteriet, der altid bør oplades efter brug. Vi har to elcykler og er tilfreds med dem. købspris ca. 12.000 kr. stk. Forsikringsmøssigt, kan de hos nogle selskaber indgå som en del af indbofrosikringen - evt mod en beskeden merpris. Den kan for en mindre merpris både have en form for kaskoforsikring og tyveriforsikring.

En 30-45 km/h knallert. Her kan du nøjes med at tanke, og ikke selv skal præstere nogle kræfter på fremdriften. Jeg har i ti år kørt knap 40.000 km på en PGO 45. Vedligeholdelsen er større og dyrere en el-cyklen. Benzin skal oliblandes, så der skal købes både to-taks olie og benzin. Kører ca. 20-28 km/ltr. Hver 5.000 km til eftersyn og skift af ruller som indgår i koblingen, samt evt rep. Ansvarsforsikring alene omkring 800 kr. årligt. Kaskoforsikring 5.000 kr. årligt.

Bilen vil jeg lade ude af betragtning i forhold til transport og økonomi. Til gengæld kan den bruges hele året.

Sluttelig vil jeg slet ikke tænke på en sammenligning af en scooter og en el-cykel, da de lighger milevit fra hinanden i brug og økonomi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-17 11:44
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-17 14:29

Selv har jeg droppet de 2 hulede, jeg køber en brugt og nysynet bil hver andet år, hvis den gamle ikke kan synes for rimelige penge.
Den sidste var en Polo som jeg kørte i i 2 år (30000km) kun med en defekt køletermostat som jeg ikke selv ville rode med, bilen kostede mig 7000.- i anskaffelse - 1300.- pr ½ år i vægtafgift og 130.- pr måned i forsikring, den kunne så ikke synes til rimelige penge, så ud efter en anden til 7500.- = 400.- billigere i vægtafgift pr ½ år og efter 8 mnd kun et par viskerblade.
Forsikring er IF, som jeg har valgt at betale pr måned, ikke fordi den er dyr, men mere for mit regnskab.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-06-17 21:25

1) Brugt bil kan laves rimeligt billigt. Jeg gætter på at min samlede pris for min 12 år gamle Renault Clio er 13-1500 kr/måned alt inkl. = benzin, afskrivning på bil, vægtafgift, forsikring, service m.v. når jeg køre 10.000 km/år.

2) Anden mulighed er en hurtigere end normal El-cykel - som køre 40-45 km i timen. Det kan erhverves som ekstra dele som du selv bygger sammen for ca. 5000 kr - men så skal du også skaffe en citybike oveni købet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-17 11:08

Mit helbred var med i overvejelserne for et par måneder siden. Jeg kan ikke cykle mere og overvejede en elscooter, men den er vejrafhængig hvis man ikke vil tage en massetøj på i dårligt vejr, og man kan ikke have særlig metget baggage med.
En elscooter koster + 15.000 hvis den skal være god, så mit valg faldt på en 8 år gammel Suzuki som godt nok kostede 40.000, men den er ret økonomisk ...........og jeg kører selv økonomisk, forhandleren havde flere økonomiske småbiler som kostede +30.000

Godkendelse af svar
Fra : 1HolM1

Dato : 26-06-17 17:22

Det blev en brugt, men alligevel forholdsvis ny bil til væsentlig flere penge end jeg havde forventet til en start, men nuer jeg godt kørende. tak for svarene og Alka du får point for det mest fyldestgørende svar :)