/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 10 tilbage på sporet.
Fra : Mosebaek
Vist : 402 gange
300 point
Dato : 05-06-17 21:34

Jeg er egentlig godt tilfreds med Windows 10, som jeg har haft siden januar, ved køb af ny hp bærbar.
Dog har jeg haft en par uheldige episoder, efter selvforskyldt dumhed. Den er født med Win 10, version 1607.

1. Hjerneudfald: På velkomstsiden lagde jeg en kode ind. Efter en times brug, lukkede jeg den ned, selvfølgeligt uden at skænke koden en tanke.
(Har aldrig haft det på mine andre komputere). Fik fin hjælp af hp support, venlig dame. "Vi" installerede win 10 på ny.

Bagefter konstaterede jeg, at den nu var med ver. 1511. Efter en aut. windows opdatering, fik jeg igen ver. 1607.

2. Hjerneudfald: Forleden aften, lige inden søvnen overmandede mig, havde jeg været inde at rode med slumretilstand. (Tror jeg det var).

Slukkede den, men den åbnede igen, af sig selv, flere gange. Nå, tænkte jeg og klappede bare skærmen ned, og afbrød strømmen.

Næste morgen var den tømt for strøm. Da det var på igen, tændte jeg den. Der kom nu en sort skærm. Eneste livstegn. Husker ikke lige hvad jeg klikkede på, men det har nok været F10 eller F11.
Jeg lavede en Recovery. Det blev vellykket, heldigvis. Og den kører fint igen....nu med version 1511 (igen). Men....og nu til spørgsmålet, efter den lange forklaring:

Hvordan får jeg den (igen) opgraderet til version 1607. 1511 er nemlig en "mager" omgang. Vil næsten kalde det en skrabe udgave af Win 10. Bl.a. er søgefunktion meget ringere, end i ver. 1607. Og flere af menuerne mangler, eller er flyttet.

Skal jeg vente og håbe på, næste Windows opdatering klarer sagen som sidst ??? ........eller. Jeg er jo en meget utålmodig mand.

M.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 310 point
Dato : 05-06-17 21:43

Du kan prøve at gå ind på Windows Update og manuelt bede om opdateringer.
Klik på luppen nederst til højre og skriv "Windows Update". Så kommer du det rigtige sted hen.
Forklaring: Microsoft fordeler større opdateringer over tid, for ikke at overbelaste deres servere. Det er først, når det er din tur i køen, at du får nyeste version. Det kan du springe over ved at lave en manuel opdatering.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-06-17 21:57

Du kan manuelt hente en installationsfil hos MS:

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Det er så en hel Windows - du kan også bare vente på at windows update selv henter opdateringer eller selv sætte 'update' til det, men det update virker ikke altid særligt hurtigt.

Henter man den store fil kan man vælge mellem at bruge den direkte eller brænde den på en skive eller usb til senere brug også på andre maskiner.

At bruge den forudsætter selvsagt at der er en aktiveret windows på maskinen på forhånd og at den er koblet op på en MS-konto, så maskinen er registreret hos MS, men det skulle jo være i orden, når du har en ny maskine.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-06-17 22:05

Som skrevet, er der en elendig søgefunktion i ver.1511. (Lup).

Skriver jeg "Windows Update", sker intet. Men kan trykke på en lille icon, øverst.

Så skriver den "Windows Update søg efter apps i butikken".

Men jeg finder så Windows Update i "Opdatering og sikkerhed". Her søger den så, og jeg får beskeden "Din enhed er opdateret. Senest kontrolleret: i dag ??21:51".

M.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 06-06-17 07:22

Hvad version melder dem så nu - f.eks. med 'winver' på en kommandolinie ?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 06-06-17 07:24

Min siger 1703

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-06-17 08:21

Gå ind i windows update, derinde kan du klikke på et link "Ja vis mig hvordan", det link sender dig til MS hvor du kan download den seneste funktionsopdatering, 1703.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 06-06-17 12:12

Alle de problemer undgår man med en MAC.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-17 13:20

Citat
Alle de problemer undgår man med en MAC.

Så "undgår" man jo også alt det "sjove".

Jeg fil en påmindelse fra HP, om en opdatering. Men jeg er meget i tvivl om jeg tør begynde på det. Aner ikke hvad "Reboot" er ??
Og jeg har ingen DVD eller USB, at sætte i den. Jeg skal helst ikke ud i flere dumheder. Nogen der kan forklare hvad Reboot indebærer. Er det mon "kun" en genstart ???

http://peecee.dk/upload/view/467427

M.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 06-06-17 14:23

Reboot er bare engelsk for genstart.
Mon ikke filen bare kommer til at lige på Skrivebordet eller i Downloads og kan køres derfra, så du ikke behøver at få den over på et andet medie.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-17 17:42

Foreløbig tak til alle, for vist interesse. Selvom jeg har haft komputer lige fra salige Commodore 64`s tid, er der masse af ting, jeg aldrig har sat mig ind i.

Det ukendte, har jeg altid veget uden om. (Bangebuks). Men nok alligevel medvirkende til, at min gamle XP maskine fra 2004, kører i bedste velgående. (HP kvalitet).

Jeg er taknemmeligt for jeres hjælp. Er jo en gammel stodder årg. 1942. Jeg har lige slået op på regnemaskinen= må altså være 74 år. Ak ja.

Send gerne flere input, hvis i lige "får en tanke".

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-06-17 19:19

Du kan os hente den nyeste (Creators update 1703) med dette værktøj
https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool

Direkte download link
https://www.heidoc.net/php/Windows%20ISO%20Downloader.exe

Den hentes som ISO fil, når den er hentet kan du pakke den ud på pc og køre setup filen der er i mappen, det virker fint, installerede den i går på en gammel bærbar Toshiba.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-06-17 08:21
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-06-17 08:52
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-06-17 10:02

Igen, mange tak for indlög....indlæg. (DK / SE tastatur). Som jeg er glad for. (Indlæg altså).

Nu har jeg virkelig noget at arbejde med / sætte mig ind i. Jeg bliver nødt til at bruge nogen tid, til at sætte mig grundig ind i jeres link. I dag får jeg nok ikke lov til at sidde ved pc`en ret længe. Skal fedte lidt for konen, har br. dag.

Som sagt har jeg haft komputere i mange år. Men når det gælder "de dybere ting", såsom styresystemer, bios, registreringsdatabasen, m. vdr., er jeg nærmest analfabetisk.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-06-17 11:51

Tak for svaret ThomasCSR. Som sædvanlig er jeg i tvivl om tildeling af de udskældte point. Kunne jeg så bare "ryste posen.....".
Derfor vælger jeg den første, med et godt svar. (Min selvkomponerede logik) Men tak til alle, for mange rigtig gode tips.
Citat
Jeg er jo en meget utålmodig mand.

Men kan også være det modsatte, hvis det kræves.

Tror jeg lader det "flyde" lidt endnu, og ser hvad skæbnen (MS) bringer. Har ikke lige det fornødne mod, til at "eksperimentere". Skulle nødig ud i en 3. Hjerneudfald. Og min 1511 kører jo fint.

Dejlig med de mange links, som jeg nu studerer videre. Meget af det, bliver kopieret ind i min private komputer leksikon.

M.