/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
"Gi gas testen"?
Fra : mikaelsol
Vist : 333 gange
20 point
Dato : 27-06-03 08:24

Jeg læste i et af de andre spørgsmål om noget Jon Larsen kalder gi gas testen.

den er således:
Hvis man vil vide nøjagtig hvordan blandingen ser ud.. så skal man lave "gi'
gas-testen"
Den går i al sin enkelthed ud på at køre motoren varm først, derefter fuld
skrald ud af lige vej til den ikke kan tage flere omdrejninger og så slukker
man for motoren, får bremset ned og venter til motoren er kold. Så skruer
man tændrøret ud og ser hvad farve det har....
Det er vigtigt at man ikke bare bremser ned og lader motoren gå for
tomgang.. man skal SLUKKE for motoren.

- Musegråt/hvidt = for mager blanding
- koksbrunt = perfekt
- Sort/ fugtigt = for fed blanding

Så jeg ville lige høre: er det til at indstille benzindysen (der er min store hovedpine)?
eller er det til at indstille benzin/olie blandingen?

Kommentar
Fra : mikaelsol

Dato : 27-06-03 08:27

Forresten, er det svært at skifte hele karburatoren hvis den skal sluttes til det kabel der går op til styret (på en BWS'er)?'
Og er der ikke en måde man kan regne sig frem til hvilken en dyse der skal på?
den kører med std 88 og jeg skal have sat et powerfilter på og en 19mm Dell'Orto karburator på.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 27-06-03 13:07

når du ser på tændrørets farve, er det varmeværdien og blanding mellem olie og benzin der spiller ind....

og det med dyse er altså meget svært at sige, prøv at køb den og så mærk om den skal have en større eller mindre dyse !

og det er såmænd ikke så svært at skifte en kaburator, du skal bare holde øje med hvordan du skiller den ad, så burde det ikke volde nogle problemer!

Kommentar
Fra : mikaelsol

Dato : 27-06-03 19:58

Hvordan kan man mærke om den skal have en større eller mindre dyse?

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 20 point
Dato : 27-06-03 21:00

hvis den dør skal den have mere benzin = større dyse
hvis den derimod begynder at 4takte = mindre dyse

Godkendelse af svar
Fra : mikaelsol

Dato : 29-06-03 13:02

Tak for svaret Jon.