/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dø på marken
Fra : svendgiversen
Vist : 332 gange
100 point
Dato : 13-05-17 19:14

Jeg husker min barndom, når vi skulle slagte,
så kom en gammel fisker, slagte grisen blev bundet og fik halsen skåret over,
efter nogen tid prikkede han den i øjnene og sagde, nu er den død.

Jeg tænkte ikke over det dengang, det var jo ikke en human slagtning,
men vi spillede bold med blæren, og fik nyt frisk kød efter vinterens flæsk.

Den gamle fisker brugte to dage på at hænge grisen op og partere den.
Senere kom slagteren med en boltepistol, og det hele var overstået på et par timer.

Nu vil man have forbudt at dyr aflives på marken,
hvor mange grise og andre dyr dør ikke på slagteriet under mindre hu-maniske forhold?

Hvis de pågældende dyr dør straks, uden at lide, synes jeg der er at foretrække??

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 110 point
Dato : 13-05-17 20:02

Ja,hvis jeg havde været en ko,ville jeg også foretrække at dø på marken.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-05-17 22:47

Citat
Den gamle fisker brugte to dage på at hænge grisen op og partere den.
Senere kom slagteren med en boltepistol, og det hele var overstået på et par timer.

Hmmm, er det mig der misforstår det skrevne?
Jeg læser det som, at slagteren kom med boltpistolen efter at grisen var død og parteret.

Citat
Ja,hvis jeg havde været en ko,ville jeg også foretrække at dø på marken.

Og så kunne vi få noget ordentligt kød.

Det bedste og møreste kød jeg har fået, har været fra dyr der er slagtet på gården. Dyrene bliver stressede af transporten og det kan mærkes på kødet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-17 22:56

Citat
Jeg husker min barndom, når vi skulle slagte,
så kom en gammel fisker, slagte grisen blev bundet og fik halsen skåret over,
efter nogen tid prikkede han den i øjnene og sagde, nu er den død.

MIG bekendt fok den et slag af en (TRÆ) hammer der ikke findes mere
Har det på video/ film og den er vist nok GO NOK og alle ville have deres del af ´dyret´
Citat
Nu vil man have forbudt at dyr aflives på marken,

Se mere på BONDERØVENS side/r

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-17 23:12

Citat
Ja,hvis jeg havde været en ko,ville jeg også foretrække at dø på marken.

Danske dyr skal KØRE bil til ? Øst landene med en køretid + chauføren skal også overholde reglerne i EU på op til = 1 døgn? bare for at få en kugle / GAS i hovedet og MASSER af strees hormoner + VI GARANTERET køber svineriet tilbage, når sidste udløbs dato er overskredet i ØST landene - og fodrer Danske institioner med ? genbrugskød og så kører EU og sundheden igen.

Smid dog en gade Dansker i Folkets ting? eller er det virkeligt Folketinget.

https://www.youtube.com/watch?v=z_zw__sjunA

https://www.youtube.com/watch?v=QHRDZsBZlH0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-05-17 23:22

Citat
så kom en gammel fisker, slagte grisen blev bundet og fik halsen skåret ove
http://www.dfi.dk/FaktaOmFilm/Filmarkivet.aspx

http://natmus.dk/historisk-viden/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-17 11:51

Det mest vanvittige forslag jeg nogensinde har hørt.

Millioner af dyr slås ihjel af andre dyr hver dag i naturen uden at det forgifter omgivelserne og det udflydte blod med evt indhold af virus bliver lynhurtigt elimineret eller tørrer ud, det er næsten kun miltbrand og få andre sygdomme der kan være til fare.
Også hos mennesker bliver masser af naturlige vira og bakterier elimineret i mavesækken, ellers var vi nogle sølle vrag.

De dyreværnsfolk skulle dæleme i skole igen og få intensiv undervisning i NATUR samt at deres fordomme MOD visse former for slagtning skal fjernes fra deres små kranier.
Alene det at en høne skal bedøves med et slag før hovedet hugges af, hønen mærker ingen forskel da den er paciifiseret af skræk i forvejen, en adfærd som mange dyr har når de er fanget af andre dyr, tværtimod kan slaget være for slapt så den har smerter inden hovedet ryger.
Nå mennesker bliver såret alvorligt træder naturen også til og sender stoffer ud i blodet så vi mærker faktisk ikke så meget som vi burde, det er mest psykisk.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-17 15:55

Tak for svaret omahexen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-17 15:58

Citat
Jeg husker min barndom, når vi skulle slagte,
så kom en gammel fisker, slagte grisen blev bundet og fik halsen skåret over,
efter nogen tid prikkede han den i øjnene og sagde, nu er den død.

Jeg tænkte ikke over det dengang, det var jo ikke en human slagtning,
men vi spillede bold med blæren, og fik nyt frisk kød efter vinterens flæsk.

Den gamle fisker brugte to dage på at hænge grisen op og partere den.
Senere kom slagteren med en boltepistol, og det hele var overstået på et par timer.

svendgiversen husker meget fra sin barndom. Af og til er jeg i tvivl om at det er fra barndommen.
Nu ved vi da, at svendgiversen, som han husker det, har spillet bold men en blære.

Citat
Hmmm, er det mig der misforstår det skrevne?
Jeg læser det som, at slagteren kom med boltpistolen efter at grisen var død og parteret.

Jeg tror ikke, at du har misforstået det, men svendgiversen har af og til svært ved at formulere sig.

Sammensatte ord skiller han ad, for at "fremme forståelsen" " slagte grisen" = slagtegrisen

Jeg tror nu heller ikke at en "boltepistol" eller en boltpistol var opfundet, da svendgiversen var barn.

Jeg tror at svendgiversen med bemærkningen

Citat
Senere kom slagteren med en boltepistol, og det hele var overstået på et par timer.

Så er der gået mange år, fra han var barn, til boltpistolen blev opfundet.

PS: svendgiversen, du er ikke mere på pause.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-05-17 16:17

Citat
Jeg tror nu heller ikke at en "boltepistol" eller en boltpistol var opfundet, da svendgiversen var barn.

Deri tager du fejl. Jeg googlede "boltpistol" og fandt ud af, at den er opfundet i 1903, i Tyskland.

https://da.wikipedia.org/wiki/Boltpistol

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-17 21:43

Jo, der er dekader mellem den gamle fiskers grise slagteri med opskåret hals,
til den nye slagter med boltepistolen. Dengang havde jeg forlængst forladt gården.

Godt at ans nu igen vil berige mine spørgsmål med hendes kærlige omsorg...